کرونا مهمترین مساله دولت است

سخنگوی دولت، کرونا با افزایش ابعاد فاجعه‌آمیزش و تهدید جان انسان ها را از مهم‌ترین مسایل دولت و مردم خواند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(کرونا-مهمترین-مساله-دولت-است">ایسکانیوز)، علی ربیعی در ابتدای نشست خبری هفتگی خود با بیان اینکه مسئله کرونا با افزایش ابعاد فاجعه‌آمیزش و تهدید جان انسانها از مهم‌ترین مسایل دولت و مردم است افزود :  متاسفانه ویروس کرونا شباهت کمتری به اجداد خود داشته و از رفتار آنها تبعیت نمی‌کند.خصوصیات ویروس نسبت به آغاز شیوع، دچار تغییرات جهشی شده و امروز تهاجمی‌تر و با خشونت بیشتر عمل می‌کند. ۶۰۰ مرگ روزانه در فرانسه نشان از این تغییرات دارد.

با زندگی بهداشتی مناسب فاصله داریم

وی ادامه داد: تاکنون ۸۸ درصد افرادی که دچار مرگ و میر می‌شدند از سالمندان و افراد دارای بیماری زمینه‌ای بودند اما هم‌اکنون این ویروس، سنین پایین‌تر را هم مورد درگیری شدید قرار می‌دهد. با این وصف، گذر زمان نه تنها نباید سبب خستگی از مبارزه بی‌امان با کرونا و عادی انگاری ما شود. بلکه برعکس، باید سبب ایجاد رویکرد جدی‌تر به سبک زندگی همراه با سلامت شده و رعایت پروتکل‌های بهداشتی ابعاد گسترده‌تری در زندگی روزمره ما بیابد.

سخنگوی دولت همچنین خاطرنشان کرد: با این‌حال، به رغم تمامی محدودیت‌ها و توصیه‌های بهداشتی، همچنان با زندگی بهداشتی متناسب فاصله زیادی داریم. تمامی کارشناسان سلامت و اپیدمیولوژیست‌ها رعایت پروتکل‌های بهداشتی بیش از ۹۰ درصد را، راه حل بی بدیل و اجتناب‌ناپذیر این مقابله می‌دانند.

وی گفت: دولت و ستاد ملی کرونا، دائما تدابیر و تصمیمات جدیدی را برای مقابله با کرونا می‌اندیشند اما راهکار مقابله اصلی، ایجاد یک جنبش عظیم اجتماعی مسئولیت‌پذیری برای حفظ جان خود و دیگران است. چاره‌ای جز یک نهادینه سازی گسترده از شهر و روستا تا محیط‌های اداری، تولیدی، آموزشی و خدماتی و مهم‌تر از همه در میان خانه‌ها نیست.

ربیعی در ادامه با بیان اینکه به چند نکته مهم و حائز اهمیت که به اعتقاد وی اطلاع از آنها ضروری است پرداخت و تصریح کرد : یافته های مطالعات در اسپانیا نشان می دهد که 31 درصد مبتلاها به خاطر دورهمی‌های خانوادگی بوده است. تحلیلگران سلامت معتقد هستند در ایران بیش از 50 درصد موارد ابتلا به خاطر دورهمی های خانوادگی است. با طولانی شدن شب ها در زمستان، درخواست ما از هموطنان این است که از تجمعات دوستانه فامیلی و خانوادگی به صورت گسترده کاسته شود. وی افزود: بحث مهم دیگر ضرورت انجام تهویه مناسب در فضاهای بسته است. مطالعات نشان می دهد تهویه مناسب باعث کاهش بسیار جدی در شیوع خواهد بود.

گزارشاتی از انتقال ویروس از انسان به حیوان خانگی مشاهده شده است

وی همچنین عنوان کرد: گزارشاتی از انتقال ویروس از انسان به حیوان خانگی مشاهده شده است. این موضوع می تواند به فزایندگی ویروس کمک کند.

سخنگوی دولت همچنین عنوان کرد : متاسفانه این روزها، به نقل از افراد مختلف، اخبار گوناگون نادرست یا ناقص بیان و منتشر می‌شود. این‌گونه اخبار باعث سردرگمی بیشتر مردم می‌شود. از این رو ستاد ملی مقابله با کرونا، سخنگویی مشخص تعیین نموده، توصیه دولت به همگان این است که صرفا به اظهارات سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا توجه و استناد کنند و هر گونه اظهار نظری مغایر با سخنان ایشان فاقد صلاحیت هست.

به سیاست‌ها  در آمریکا کار داریم نه سیاستمداران

وی در ادامه به نتایج انتخابات امریکا پرداخت و گفت :  برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در هفته گذشته یکی از مهم‌ترین اتفاقات در فضای بین‌الملل بود. موضع ما در خصوص رهبران آمریکا روشن است. همانطور که بارها تاکید کرده‌ایم ما به سیاست‌ها کار داریم نه سیاستمداران.

وی افزود: آنچه واضح بود خود مردم آمریکا در این انتخابات به نژادپرستی، شناعت، جنسیت زدگی، قانون‌شکنی و ایجاد دردسرهای جهانی "نه" گفتند. ترامپ با این صفات چهره آمریکا را در نزد افکار عمومی ملت خودش و ملت‌های جهان مخدوش کرد. ما امیدواریم دولت بعدی آمریکا، نماینده‌ای شایسته از آرا و دیدگاه‌های مردم آمریکا باشد و اظهارات خود در خصوص نقض معاهدات بین‌الملل توسط دولت قبل را مدنظر قرار دهد. بنابرابن، تحولات را با دقت بررسی کرده و قضاوت را به آینده موکول می‌کنیم.

اجازه فوری ترخیص‌ها، صرفا شامل کالاهای اساسی و مواد اولیه تولید است

سخنگوی دولت همچنین به اهم مصوبات دولت در جلسه گذشته آن پرداخت و با یاداوری اینکه آخرین تحولات و تغییرات در عرصه بین‌الملل در این جلسه بررسی شد، تصریح کرد: در این جلسه، ضرورت اتخاذ سیاستهای متناسب در ابعاد منطفه‌ای، بین‌المللی، همسایگان و نیز سیاستهای اقتصادی متناسب با تاکید بر افزایش پایداری اقتصادی، اجتماعی و سیاسی و توجه به فرصت‌های جهانی و فرصت‌های پیش‌رو و در حوزه اقتصاد مورد بحث و چارچوبهای کلی آنها مورد بررسی قرار گرفت. 

وی افزود:علاوه بر آن، علل و ابعاد مختلف افزایش غیر منطقی قیمت ها در این جلسه نیز به بحث گذاشته شد و وزارتخانه های ذیربط هر یک موظف شدند کالاهای مربوط به دستگاههای خود را با پیگیری روزانه و دقیق مورد نظارت قرار دهند.

سخنگوی دولت با اعلام اینکه وزارت صمت، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت دادگستری تکالیف ویژه‌ای در این زمینه عهده دار شدند، افزود: علاوه بر مسئله کاهش قیمت ها، دولت با تاکید بر حفظ ارزش پول ملی، حمایت از بازار سرمایه را مورد بحث قرار داد.

وی ادامه داد : دولت در ماههای اخیر برای ترخیص کالاهای اساسی از گمرک دو تصمیم گرفته است. تصمیم اول ترخیص کالا بدون کد رهگیری و با تعهد 3 ماهه بانک برای تامین ارز بود و دوم بخشنامه جدید دولت که 90 درصد کالاها ترخیص و الباقی بعد از تامین ارز توسط بانک مرکزی وارد بازار شوند. با استفاده از بخشنامه جدید دولت تا پایان هفته آینده حدود یک میلیون تن کالای اساسی ترخیص می شود و ترخیص کالاهای اساسی بعد از این تاریخ هم ادامه خواهد یافت.

ربیعی تاکید کرد: این تصمیم با توجه به ضرورت ترخیص سریع کالا برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها و عدم کاهش تولید اتخاذ شده است. برای روشن شدن برخی از شبهات، تاکید می‌شود این اجازه فوری ترخیص‌ها، صرفا شامل کالاهای اساسی و مواد اولیه تولید است که اولویت آنها تنها توسط وزارت صمت مشخص خواهد شد.

سخنگوی دولت همچنین یادآور شد:از همین‌جا اعلام می‌کنم خارج از این اولویت گذاری هیچ کالایی به این شکل ترخیص نخواهد شد. بنابراین کالاهای مصرفی، لوکس و غیر ضرور اصلا با این بخشنامه امکان ترخیص ندارند.  بنابر گزارشی که از رییس محترم گمرک دریافت کردم، بلافاصله بعد از این بخشنامه 25 هزار تن برنج از گمرک ترخیص شده است و تا یک میلیون تن کالا به زودی ترخیص خواهد شد.

انتظارات ایران از رییس جمهور بعدی آمریکا کاملا روشن است

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره توقع ایران از رییس جمهور جدید ایالات متحده، اظهار کرد: انتظارات ما کاملاً روشن است. امیدواریم که دولت بعدی آمریکا تداوم اشتباهات گذشته را متوقف کرده و برای جبران آنها تلاش کند. بازگشت به برجام و تعهد بی قید و شرط به همه الزامات آن، اولین گام در تصحیح این سیاست هاست.

وی تصریح کرد: همینطور امیدواریم دولت آینده آمریکا به خوبی درک کند که سیاست فشار بر ایران شکست خورده و شدیدترین تحریم هایی که در تاریخ علیه کشوری اعمال شده نه تنها ما را به تسلیم وادار نکرد بلکه ملت ما را برای ایستادگی بر اصول استقلال، کرامت و شرافت ملی راسخ تر کرده است.

ربیعی با بیان اینکه باید هزینه های وارد شده به ملت ایران جبران شود و این حق ملت ماست که بهترین زندگی را در بهترین فضا تجربه کنند، گفت: ما در این زمینه متعهد هستیم و تلاشمان در راستای تحقق این موضوع است. همچنین در برابر ایران و همه ملل مستقل دنیا، تنها زبان صلح ، احترام و عزتمداری جواب می‌دهد، ما از نزدیک اقدامات و حرف‌های دولت آینده آمریکا را دنبال می‌کنیم. می دانیم که آقای بایدن قول داده به توافق های چندجانبه، قانونمندی و چندجانبه گرایی بازگردد.

سخنگوی دولت ادامه داد: جهان منتظر است ببیند که چگونه دولت آمریکا به یک قانون شکنی بزرگ که بهای آن را ملت ایران با مال و جانشان در عصر همه گیری ویروس کرونا پرداختند، خاتمه خواهد داد.

وی اظهار کرد: امیدواریم دولت آمریکا این بار از این فرصت تاریخی برای تغییر مسیر به سوی آینده ای بهتر و انعکاس دیدگاه واقعی مردم صلح دوست آمریکا استفاده کند.

ربیعی یادآور شد: امروز گزارش های ارائه شده نشان می داد که به رغم توافق دولتهای کره جنوبی و ژاپن و نیز دولت سوئیس در استفاده از کانال سوئیس برای خرید دارو و کالاهای اساسی، در نهایت دولت آمریکا دخالت نموده و گفته است که نیازمند تایید اپک می باشد و جلوی این اقدام را گرفته است. این هم نشان دهنده دروغ پردازی های دولت ترامپ مبنی بر عدم جلوگیری از انتقال دارو به ایران است.

رفتن ترامپ  در خدمت ایجاد فضای مساعدتر برای پی گیری سیاست های اصولی ایران

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره اینکه راهبرد دولت بعد از شکست ترامپ چیست، گفت: اجازه بدهید از تعبیر درست و به جای وزیر امور خارجه کشورمان استفاده کنم: "ترامپ ۷۰ روز دیگر رفته اما ایران برای همیشه اینجا می ماند". پس به رغم فشارهای آمریکا، سیاست‌های منطقه ای و همسایگی ایران همواره مبتنی بر ایجاد صلح و فعال کردن داد و ستدهای اقتصادی به نفع مردم منطقه بوده است.

وی با بیان اینکه ترامپ نتوانست با جنگ اقتصادی، فرهنگ و جغرافیای یک منطقه را نابود کند، تاکید کرد: ما کماکان سیاست صلح و دوستی و منطقه عاری از جنگ و خشونت را در دستور کارمان خواهیم داشت. امیدواریم با کاهش مداخله دولت آمریکا ما به پیمان‌های جمعی اقتصادی و امنیتی برای بهبود وضعیت مردم منطقه دست یابیم.

ربیعی افزود: بنابراین در شرایط جدید با رفتن جنگ افروز اقتصادی، فضای مساعدتری برای پیگیری سیاست‌های اصولی ما به وجود آمده است.

سخنگوی دولت همچنین تصریح کرد: فارغ از تصمیماتی که امیدواریم دولت جدید آمریکا به نفع جامعه جهانی و دو ملت اتخاذ کنند، ما برنامه توانمندسازی داخلی خود را ادامه خواهیم داد.

وی با بیان اینکه در دوران جنگ اقتصادی آموختیم پایه‌های اقتصاد داخلی را محکم و معیشت مردم که از این جنگ بزرگ آسیب دید ترمیم کنیم، گفت: در پاسخ به سناریوهای متخذه، تصمیمات مقتضی براساس شرایط در زمان خود اتخاذ خواهد شد.

ربیعی یادآور شد: آقای بایدن با این شعار به عرصه انتخابات آمد که خواهان اعاده حیثیت آمریکا در نزد مردم جهان است. او هم معتقد است که اعتبار آمریکا به شدت مخدوش شده است.

حق مردم ایران در اقتصاد جهان بیشتر از این است

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه حق مردم کشورمان از اقتصاد جهانی بیش از اینهاست و برای احقاق این حق با آمریکا خواهیم جنگید و ایران از هر فرصتی استفاده می کند، اظهار کرد: امیدوارم که رهبران جدید امریکا از تجربه ۴ سال اخیر درس‌هایی آموخته باشند، عصر قلدری و یکجانبه گرایی پایان یافته و مسائل جهانی نیازمند تعمیق همکاری بین المللی و احترام به حقوق بین الملل و ملت ها است.

وی ادامه داد: در رابطه با ایران امیدوارم آموخته باشند زبان زور و فشار کارایی ندارد و مشاهده کردند نه تنها ایران تسلیم نشده بلکه در دفاع از کرامت، استقلال و حقوق ایران مقاوم تر شد.

رابطه دولت و نرخ ارز

ربیعی در پاسخ به پرسشی درباره کاهش اخیر نرخ ارز با وجود تصویب‌نشدن لوایح Fatf گفت: این روزها با چند متناقض نما در اظهارات روبرو هستیم. از طرفی اگر وقتی قیمت دلار بالا رفت، گفته شد ربطی به برجام و تحریم ندارد و ناکارآمدی دولت بوده است، حالا که به تعبیر شما همه از کاهش قیمت ارز و خودرو حرف می زنند، می فرمایید به تحولات خارجی ربطی ندارد، حداقل پس بگویید مربوط به کارآمدی و عملکرد دولت است.

سخنگوی دولت ادامه داد: ۳ سال قبل گفته شد ترامپ از برجام خارج نمی شود چون این توافق همه منافع آمریکا را تامین کرده است. امروز می گویند بایدن به برجام برنمی گردد چون هیچ منافعی در بازگشت به برجام ندارد.

وی یادآور شد: همه بحث ما این بود که تروریسم اقتصادی، جنگ اقتصادی و فشار ترامپ، علیه معیشت، رفاه و زندگی ایرانیان بود و هدف ترامپ، سرنگونی ایران، تجزیه ایران، کوچک کردن ایران و فشار بر زندگی مردم و مستاصل کردن جامعه بود.

ربیعی یادآور شد: متاسفانه عده ای در زمان جنگ اقتصادی، حتی حاضر نبودند اسم تحریم بیاورند و علل فشار اقتصادی بر زندگی مردم را بیان کنند و حتی این لاپوشانی به لاپوشانی جنایات آمریکا منجر شد. به طور طبیعی با کنار رفتن محور شرارت و ترامپ و احتمال تغییر سیاستهای آمریکا باعث شد بخشی از اثر روانی جنگ اقتصادی از فضای جامعه زدوده شد و از ابتدا هم می گفتیم که قیمت واقعی ارز این نیست و این قیمت ها آثار جنگ اقتصادی و تحریم و آثار روانی آن است. کاهش قیمت های این روزها، در حقیقت بخشی از آثار روانی جنگ اقتصادی در حال تخلیه شدن است.

تدبیر دولت نگذاشت آمریکا به اهداف خود برسد 

سخنگوی دولت تاکید کرد: فراموش نشود در دوران جنگ اقتصادی، دولت با تدبیر و برنامه ریزی نگذاشت آمریکا به هدف خود که به دنبال فروپاشی ۳ ماهه، ۶ ماهه و شکستن ایران بود برسد هر چند در این جنگ اقتصادی، فشار بر دولت، فشار بر زندگی مردم و تلخ شدن زندگی و معیشت مردم پدید آمد و عده ای حتی نمی خواهند مدیریت مقاومت جامعه را هم ببینند.

وی افزود: در نهایت باید گفت همین که صدای شکسته شدن صدای ضد ایرانی و فشار حداکثری به گوش مردم ما رسید شاهد این کاهش قیمت ها هستیم. صدای شکسته شدن فشار حداکثری را ملت شنید و عده ای نشنیدند.

ربیعی گفت: دولت در سال ۹۵ و ۹۶تورم متوسط بلند مدت را به نصف رساند. یعنی دو سال پیاپی تورم تک رقمی شد در حالیکه تورم بلند مدت ایران۱۸.۲ درصد بوده است. همزمان نرخ رشد تولید ناخالص داخلی را که متوسط بلند مدت آن ۲.۲ درصد است در فواصل سالهای ۹۴ تا ۹۶ به ۴.۷ درصد رسید. یعنی تورم کمتر از نصف و نرخ رشد تولید بیش از ۲ برابر شد.

وی با بیان اینکه شاخص دیگر خالص ایجاد شغل در متوسط بلند مدت کشور است که میانگین آن ۲۶۱ هزار نفر بوده و در سه سال ۹۴ تا ۹۶ متوسط خالص ایجاد شغل به ۶۸۴ هزار نفر رسیده است، ادامه داد: در همین مدت پایه پولی که متوسط بلند مدت ۴۰ ساله اش۲۳.۸ درصد بود به ۱۷.۷ درصد رسید. نکته دیگر مساله وابستگی به نفت است که در متوسط بلند مدت ۴۸.۵ درصد بوده و در سالهای ۹۴ تا ۹۶ این وابستگی۳۰.۵ درصد شده بود. یعنی در زمانی که هنوز وارد جنگ اقتصادی نشده بودیم در چهار شاخص رش اقتصادی، کاهش تورم ، افزایش اشتغال و کاهش وابستگی به نفت دوره افتخارآفرینی داشتیم.

در آستانه خروج از جنگ تحمیلی اقتصادی هستیم

سخنگوی دولت افزود:اکنون نیز در آستانه خروج از جنگ تحمیلی اقتصادی هستیم و همه باید رفاه مردم را اولویت اصلی خود قرار دهند.

وی تصریح کرد: من این اتهام را که دولت ارز را گروگان گرفته بود تا بعد از انتخاب بایدن ارزپاشی کند از برخی تریبون های رسمی شنیدم، ظاهرا اینها ابعاد و آثار ادعای خود را نمی دانند، چنین اتفاقی اگر رخ داده باشد یک خیانت بزرگ به ملت ایران است. این یک ادعای نادرست یا از روی کم آگاهی است یا یک موضع سیاسی است که حتما غیراخلاقی است و امیدوارم از روی کم آگاهی باشد چون آسیب زننده به آرامش اجتماعی نیز هست.

ربیعی گفت: همانطور که زندگی روزمره مردم بازیچه نیست ، روح و روان جامعه نیز بازیچه اظهاراتی از این دست نیست . این نوع مواضع را من هر شب در رصدی که برایم تهیه می شود، در رسانه های فارسی زبان خارج هم می بینم و می شنوم.

سخنگوی دولت با بیان اینکه مجددا لازم است به دوستانی که این نوع ادعاها را مطرح میکنند، یادآوری کنم بحث فروش نفت را با دسترسی به ارز، اشتباه نگیرند، گفت: ما بخاطر تحریم های ظالمانه آمریکا، هم در معاهدات و هم در دریافت ارز ناشی از فروش نفت مشکل داریم و تاکنون هم بخاطر اقدامات و تدابیر بانک مرکزی این مشکل به نحوی کنترل شده است بنابراین ادعایی وجود ارز به جز خزانه بانک مرکزی یک ادعای نادرست است. ای کاش جایی مرجعی، نهادی به این اتهامات نادرست و بر هم زننده روح و روان جامعه رسیدگی می کرد.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص برنامه دولت برای برخورد قاطع با هرج و مرج های اخیر دلالان گفت: بدیهی است عوامل متعددی در افزایش قیمت ارز موثر بوده اند. این عوامل بخشی اقتصادی و بخش هایی عوامل روانی مبتنی بر روانشناسی اجتماعی فعالان اقتصادی و بازار و حتی افراد جامعه، بوده است. علاوه بر اینها متاسفانه در کشور ما همیشه سودجویی و برخی کسب و کارهای ناسالم و حتی بعضی وقتها فعالیت هایی مبتنی بر دستکاری های خارجی در فضای ارز و سکه به چشم می خورد.

ربیعی تاکید کرد: اخیرا افرادی بطور سازمان یافته اقدام به افزایش نرخ ارز و سکه می کردند که توسط سیستم امنیتی برخورد شده است و دستگیر شدند و در همین راستا برنامه ریزی لازم با نهادهای قضایی و امنیتی برای تشکیل کمیته ای برای این امر انجام شده است و مطلعم که اقدامات مهمی نیز صورت گرفته و افراد در شبکه هایی دستگیر یا متواری شده اند.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در خصوص جزئیات طرح اقتصادی ۹ ماهه که رئیس جمهور در هیات دولت اعلام کرده بودند گفت: اولا برنامه ۹ ماهه در تداوم طرحهای متناسب با شرایط جنگ اقتصادی است. که بعد از خروج ترامپ از برجام اتخاذ شده اند. ما در دوران برجام نوعی از سیاستهای اقتصادی را دنبال می کردیم که مبتنی بر ایجاد رشد اقتصادی و جلب سرمایه گذاری بود. ما در یک سال شاهد آمدن شرکتهای خارجی به ایران با حدود ۸۰ میلیارد دلار برای سرمایه گذاری خارجی بودیم.

سیاست های دولت مبتنی بر جنگ اقتصادی بود

وی با بیان اینکه بدیهی است در دوران جنگ اقتصادی لازم بود در برخی عرصه ها سیاستهای انقباضی و در برخی حوزه ها نیز سیاستهای انبساطی جدید اتخاذ شود، گفت: در هزینه های دولت و واردات کالاها سیاست انقباضی در پیش گرفته شد به نحوی که ورود بیش از دو هزار و ۲۰۰ قلم کالا به کشور ممنوع شد. در سیاستهای انبساطی گسترش صادرات، حمایت از تولید داخل و اهتمام به تکمیل پروژه های در حال اتمام که یادگار ارزشمندی برای دولتهای بعد از ۱۴۰۰ است در دستور کار قرار گرفت که متاسفانه اقدامات زیرساختی دولت در اتمام پروژه های استراتژیک به دلیل عدم تمایل عده ای برای انعکاس خدمات اطلاع رسانی مناسب نشده است.

سخنگوی دولت ادامه داد: بنابراین برنامه ۹ ماهه اشاره رییس جمهور مبتنی بر فرصتهای جدیدی است که با رفتن جنگ افروز اقتصادی به وجود خواهد آمد. هوشمندی یک سیستم و دولت در این است که از فرصتهای جدید به سرعت انطباق و بهره برداری کند. لذا ما یک برنامه ۷۰ روزه و یک برنامه تا مرداد ۱۴۰۰ خواهیم داشت.

وی گفت: ایجاد سوال در مورد ضرورت تنظیم سیاست های ۹ ماهه جای تعجب عمیق دارد. امروزه حتی اقتصادهای شکوفای دنیا استراتژیهای مخالفان را اتخاذ می کنند. اگر ما به سیاستگذاری اقتصادی و سیاسی ۹ ماهه نمی پرداختیم جای سوال داشت. ربیعی افزود: سیاست اقتصادی ۹۲ تا ۹۷ دولت مبتنی بر شرایط جهانی و داخلی پدید آمده بود. از سال ۹۷ تا به امروز مبتنی بر مقابله با جنگ اقتصادی بود.

وی با بیان اینکه امروز با توجه به سقوط فرد نامتعادل حاکم بر بزرگترین اقتصاد جهان نه تنها همه دولت ها با اقتصاد قوی بلکه کشورهای منطقه و حتی شرکت های بزرگ مبتنی بر تکنولوژی های ارتباطی نفتی و فولاد هم در حال انطباق با سیاستهای جدید هستند، گفت: در همین راستا سیاستهای تجاری، سیاستهای مالی، سیاستهای پولی، تقویت تامین منابع مالی و سیاست حمایتی – رفاهی در قالب برنامه های ۹ ماه آینده دولت و در راستای مقابله با جنگ اقتصادی تداوم خواهد داشت.

 ربیعی ادامه داد: در سیاستهای حمایتی و رفاهی طرح های حمایتی معیشتی با منبع یابی صحیح و پایدار در حال پیگیری است.

دولت با بردن سهام شرکت ها در بورس در جهت شفاف سازی گام برداشت

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در خصوص مشکلات هفت تپه اظهار کرد: اصل ۴۴ قانون اساسی یکی از ضرورت های مهم اجرای آن می تواند تحولی بزرگ در اقتصاد کشور باشد. تمامی کارشناسان به اتفاق باور دارند بزرگی دولت عامل فساد و ناکارآمدی است.

وی تأکید کرد: جریان خصوصی سازی در ایران مراحل مختلفی را پشت سرگذاشته است. در دوره ای شاهد تجربه‌ای از خصوصی سازی بودیم که بخش کمی از جامعه از آن بهره مند شدند و با نگاهی تجاری، خصوصی سازی دنبال شد.

ربیعی گفت: پس از ابلاغ سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی توسط رهبری که می توانست یک پارادایم در تحول مثبت اقتصادی ایجاد کند، نوعی خصوصی سازی نارس صورت گرفت و بخش بسیار کمی به شکل نامناسب به بخش خصوصی و درصد زیادی به نهادهای عمومی واگذار شد که در حقیقت سرمایه و صنعت را در اختیار شرکت های نسل چندم دولتی قرار داد که مصیبت جدیدی از کاستن شفافیت و زمینه سازی فشار برای سهم گیری را ایجاد کرد که دولت تدبیر و امید با بردن سهام این شرکت ها در بورس در جهت شفاف سازی هرچه بیشتر گام برداشته است.

 سخنگوی دولت ادامه داد: خصوصی سازی های صورت گرفته نیز بنا بر مسیر قانونی و توسط هیات واگذاری تصمیم گیری و اجرایی شده است. قبلا هم گفته شد اگر هرگونه تصمیم غلط و یا خطایی صورت بگیرد باید از طریق قانونی و در شورای داوری در مورد آن تصمیم گیری کرد. عمل به قانون موجب تقویت کارآفرینی و سرمایه گذاری در کشور خواهد شد.

وی گفت: ورود هریک از قوا به موضوع خصوصی سازی نیز اگر براساس مجاری قانونی صورت نگیرد نه تنها تاثیر مثبتی از خود برجای نمی‌گذارد بلکه در یک تداخل وظایف شرایط نامناسبی را برای محیط کار فراهم می‌کند. پیشنهاد ما هر گونه ادعا و اعمال نظر باید از سوی شورای داوری دنبال شود.

ربیعی تاکید کرد: دولت در خصوص اصل ۴۴ بر سیاست های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری پایند بوده و معتقد است می‌توان فرآیند کوچک سازی دولت را اجرایی کرد.

منبع: مهر
انتهای پیام/

کد خبر: 1080585

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =