اسکوچیچ-وریا، مارادونا-زانتی

عدم دعوت کاپیتان استقلال به تیم ملی حالا سوژه محافل فوتبالی شده است.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، فرشاد اعظمی؛ لیست تیم ملی اعلام شد و همچنان جای وریا غفوری کاپیتان استقلال خالی است. دراگان اسکوچیچ همچنان رغبتی برای دعوت از کاپیتان آبی‌ها به تیم ملی ندارد، همچنان که علاقه‌ای برای حضور مسعود شجاعی و اشکان دژاگه از خودش نشان نداده است. این موضوع در فضای مجازی و رسانه‌های ورزشی کشور با واکنش‌های زیادی همراه بوده است. به ویژه آنکه اسکوچیچ به جای غفوری ، مهدی شیری را به تیم ملی دعوت کرده تا در واکنش به این تصمیم محمدحسین میثاقی مجری ورزشی صداوسیما بگوید:«اگر به مهدی شیری می‌گفتند 2 بازیکن خوب برای دفاع راست تیم ملی انتخاب کن، حتما وریا و رامین رضاییان را انتخاب می‌کرد».

اما این تصمیمات اسکوچیچ می‌تواند از دو منظر قابل ارزیابی باشد که یکی را می‌توان خوش‌بینانه و دیگری را می‌توان بدبینانه دانست. خوش بینانه از این منظر که شاید دراگان مترصد آن است که زیر نظر خودش همه گزینه‌های ممکن را محک بزند و چنانچه به گزینه مطلوب نرسید، همان مهره‌های مطرح را در پست‌های مختلف به تیم ملی انتخاب کند. در واقع طبق این فرضیه می‌توان مدعی بود که اسکوچیچ همچنان در حال ارزیابی بازیکنان در اردوهای تیم ملی است و تا این لحظه به ترکیب اصلی برای بازی‌های حساس یوزپلنگ‌ها در مسابقات مقدماتی جام جهانی 2022 قطر نرسیده است.
بنابراین چنین احتمالی وجود دارد که بعد از چینش‌های مختلف دراگان در تیم ملی، او در نهایت به مهره‌های اصلی همچون مسعود شجاعی، اشکان دژاگه و البته وریا غفوری برگردد. این رویه در بسیاری از تیم‌ملی‌ها رخ داده و تکرار شده است. همچنان که اسکالونی در آرژانتین ترجیح داد در بازی‌های دوستانه تیم ملی در روزهایی که به تازگی هدایت آلبی سلسته را برعهده گرفته بود، بازیکنان مهمی از تیم ملی را دعوت نکرده و بر بازیکنان لیگ داخلی فرصت دیده شدن بدهد. همین‌طور اتفاقی که در دوران لوییز انریکه تیم ملی اسپانیا رخ داد و او تصمیم گرفت در لیست‌های اولیه تیم ملی فرصتی را برای جوان‌ترهای لالیگا فراهم کند. لذا اگر این فرضیه ترکیب‌های چرخشی در تیم ملی ایران درست باشد، بنابراین اسکوچیچ این فرصت را باید داشته باشد تا بتواند به یک ترکیب ثابت برسد و در این میان ممکن است در چندین و چند بازی دوستانه از مهره‌های فرعی و جوی نام بهره ببرد.

اما فرضیه دوم که کمی بدبینانه و نگران کننده است، بدان موضوع اشاره دارد که اسکوچیچ دنبال یک جریان‌سازی جدید در تیم ملی باشد و در این میان اساسا بخواهد یک تغییرو تحول اساسی در تیم ملی ایجاد کند. این موضوع از 2 جنبه ملی و باشگاهی می‌تواند خطرناک باشد. اول آنکه تیم ملی ایران بعد از شکست‌های ناامیدکننده با مارک ویلموتس برابر عراق و بحرین، فرصت چندانی برای آزمون و خطا در مرحله مقدماتی جام جهانی ندارد و این احتمال وجود دارد که حضور بازیکنان کم تجربه و غیرمفید در ترکیب تیم ملی، عملا حضور تیم ملی را در جام جهانی 2022 قطر به یک حسرت تبدیل کرده و در نهایت آینده شغلی دراگان در ایران را تهدید کند. همچنانکه مارادونا وقتی سرمربی آرژانتین شد با شعار جوانگرایی ترجیح داد از خاویر زانتی آمده در دفاع راست استفاده نکند و نهایتا آرژانتین با 4 گل برابر آلمان تحقیر شود که اتفاقا در آن دیدار ضعف دفاع راست آلبی سلسته، محلی برای فشار ژرمن‌ها بر دروازه آبوندانزیری شد. آن جام جهانی می‌توانست آخرین جام جهانی زانتی باشد که مارادونا اجازه نداد؛ غافل از آنکه این تصمیم دیگو در نهایت باعث اخراج خودش از تیم ملی شد و حالا همین فرصت و همین اتفاق در تیم ملی ایران در حال تکرار است. وریا که مرز 30 سالگی را هم رد کرده، احتمالا فرصتی برای جام جهانی 2026 نخواهد داشت ولی آمادگی او  و حضورش در تیم ملی می‌تواند از تکرار سرنوشت مارادونا برای اسکوچیچ جلوگیری کند. اما حذف وریا و انتخاب جانشینان دیگر برای او می‌تواند خطر دومی هم داشته باشد که البته نه به وریا و نه به اسکوچیچ مربوط می‌شود. خطر دوم، مربوط به استعداد سوزی در انتخاب‌های اشتباه است. اسکوچیچ اگر در ترکیب نهایی تیم ملی بخواهد از بازیکنان نامناسب استفاده کند و این خطر وجود دارد که اشتباه آنان در بازی‌های حساس مرحله مقدماتی جام جهانی علاوه بر حذف تیم ملی، یک فشار مضاعف منفی علیه آن بازیکنان ایجاد کرده و عملا مسیر رشد و شکوفایی آنان را تهدید خواهد کرد.

قطعا در ایران مانند کلمبیا بازیکنان خاطی را ترور نمی‌کنند ولی تجربه نشان داده که اشتباهات مرگبار بازیکنان در فوتبال برای سال‌های سال، آنان را در کانون انتقادات و تخریب‌ها قرار می‌دهد. همچنان که هنوز هواداران فوتبال چیپ افتضاح یحیی گل محمدی در نیمه نهایی آسیا را فراموش نکردند و هنوز گل به خودی استاداسدی به عابدزاده را برای یکدیگر تعریف می‌کنند. هرچه هست، این فرصت پیش روی اسکوچیچ قرار دارد تا بعد از سال‌ها در ایران ماندن، جایگاه واقعی خودش را نشان دهد. او امروز می‌تواند در تیم ملی یک منجی باشد یا یک بخت برگشته!

انتهای پیام/

کد خبر: 1080605

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =