باید با ایران درباره گنجاندن مسائل غیرهسته‌ای در برجام گفتگو کنیم

وزیر خارجه آلمان روز سه‌شنبه بر ضرورت گفتگو با ایران و ایالات متحده درباره امکان گنجاندن مسائل غیرهسته‌ای در برجام تأکید کرده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی (ایسکانیوز)، «هایکو ماس»، وزیر خارجه آلمان در مصاحبه‌ای روز سه‌شنبه از گنجاندن مسائل دیگر علاوه بر مسائل هسته‌ای در توافق «برجام» استقبال کرده است.

بخش زیادی از مصاحبه وزیر خارجه آلمان با خبرگزاری آسوشیتدپرس به سیاست‌های کشورش و اروپا در دوران ریاست‌جمهوری احتمالی «جو بایدن»، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا اختصاص داشت. رسانه‌های آمریکا برآورد کرده‌اند جو بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به پیروزی خواهد رسید.

ماس در این مصاحبه گفته آلمان هم مانند واشنگتن با «نقش بی‌ثبات‌کننده» ایران در خاورمیانه، برنامه موشکی این کشور و تهدیدهایش علیه اسرائیل مشکل دارد.

او گفت: «باید با ایالات متحده و ایران درباره اینکه آیا امکان گسترش این توافق، به نحوی که بتوان مسائل دیگر را در آن گنجاند وجود دارد یا خیر، گفتگو کنیم.» ماس در ادامه گفته که رفع تحریم‌ها به نفع ایران است.»

طبق گزارش آسوشیتدپرس، هایکو ماس در بخش دیگری از این مصاحبه گفته که ریاست‌جمهوری جو بایدن فرصتی برای بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای برجام است، مشروط بر آنکه تهران نقض تعهداتش ذیل این توافق را کنار بگذارد.

آلمان در کنار در کنار انگلیس و فرانسه سه عضو اروپایی گروهی هستند که از سال ۲۰۱۵ به توافقی با ایران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور دست پیدا کرده‌اند. این توافق قرار بود در ازای ایجاد محدودیت در بخش‌هایی از برنامه هسته‌ای، تحریم‌های اعمال‌شده به بهانه هسته‌ای علیه ایران را رفع کند.

دولت آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از این توافق خارج شده و ضمن اعمال تحریم‌های متوقف شده ذیل این توافق، تحریم‌های دیگری علیه ایران وضع کرد.

تروئیکای اروپا علی‌رغم مخالفت‌های لفظی با خروج آمریکا از برجام به وعده‌های خود برای جبران آثار این خروج عمل نکردند.

جمهوری اسلامی ایران در واکنش به بی‌عملی کشورهای اروپایی در ۵ گام طبق مفاد برجام تعهدات خود ذیل این توافق را کاهش داد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1080613

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =