برداشت نفت از مخزن بنگستان میدان نرگسی امکان‌پذیر شد

چاه شماره ۱۳ میدان نرگسی در قالب طرح توسعه ۲۸ مخزن به تولید رسید و به این ترتیب، برداشت نفت از مخزن بنگستان این میدان برای نخستین بار امکان‌پذیر شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، به نقل از وزارت نفت، احمد محمدی، مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با اعلام این خبر افزود: این چاه در قالب طرح توسعه ۲۸ مخزن، حفاری و پس از تکمیل در سازند سروک و اسیدکاری حفره باز، امکان برداشت نفت از مخزن بنگستان میدان با دبی تقریبی ۳ هزار بشکه فشار سرچاهی ۱۶۰۰ پام فراهم شده است.

وی با بیان اینکه مخزن آسماری - جهرم میدان نرگسی در سال ۱۳۵۳ با حفر چاه شماره یک کشف شد و از سال ۱۳۷۶ به بهره‌برداری رسید، ادامه داد: به منظور بررسی دقیق امکان تولید از مخزن بنگستان میدان نرگسی، موقعیت شرق ۰۱۵ شمال در سال ۹۶ ارائه و اخیراً به عنوان چاه نرگسی -۱۳ در قالب طرح توسعه ۲۸ مخزن در دستور کار حفاری قرار گرفت.

محمدی گفت: پیش از این، تنها از مخزن آسماری - جهرم میدان نرگسی نفت برداشت می‌شد و مخازن بنگستان و خامی این میدان به عنوان مخازن غیرتولیدی شناخته می‌شدند و اکنون با حفاری چاه شماره ۱۳، تولید نفت در مخزن بنگستان میدان نیز عملیاتی شده است. با توجه به تولیدی شدن چاه شماره ۱۳ میدان نرگسی، برنامه‌ریزی‌های لازم برای آزمایش‌های تکمیلی، تعیین مقدار نفت درجا، ذخیره قابل استحصال و فازهای توسعه‌ای مخزن بنگستان این میدان در حال بررسی است.

میدان نفتی نرگسی در ۷۰ کیلومتری شمال شرقی بندر بوشهر و در منتهی‌الیه جنوب شرقی فروافتادگی دزفول و در مجاورت میدان‌های رودک، سولابدر و گلخاری قرار دارد. طول و عرض تقریبی این میدان به ترتیب ۲۸ و ۴ کیلومتر بوده و توسعه آن در قالب طرح توسعه ۲۸ مخزن به شرکت حفاری دانا سپرده شده است.


انتهای پیام/

کد خبر: 1080633

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =