نقش مکمل‌های تقویت کننده سیستم ایمنی ورزشکاران در مقابله با کرونا

دومین سری از جلسات کرسی ترویجی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج در سال جاری با همکاری معاونت پژوهش و فناوری و هیات اندیشه ورز استان البرز به صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، در این کرسی ترویجی که با استقبال اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی همراه بود؛ فواد فیض اللهی متخصص فیزیولوژی ورزشی  و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج به بررسی اثرات احتمالی مکمل های تقویت کننده سیستم ایمنی ورزشکاران در مقابله با کرونا  پرداخت.

  حامد ثابت معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاداسلامی واحد کرج با اعلام این خبر گفت: در این کرسی ابتدا مباحثی در خصوص بیماری SARS-CoV-2  ازجمله  امکان انتشار آن از انسان به انسان عفونت های ناشی ازبیماری مطرح  و در ادامه مباحثی در خصوص عملکرد ویروس مطرح شد.

      وی ادامه داد: در این کرسی ترویجی بیان شد که بیماری COVID-19 با ایجاد یک پاسخ التهابی سیستماتیک، یا سندرم آزادسازی سایتوکاین بر سیستم ایمنی بدن اثر می گذارد و بیماران دارای COVID-19 غلظت بالایی از کموکاین ها و سایتوکاین های پیش التهابی را نشان داده اند.

    ثابت افزود: علیرغم اینکه متاسفانه در حال حاضر هیچ داروی ضد ویروسی یا واکسنی برای مقابله با SARS-CoV-2 وجود ندارد؛ اما مطالعات نشان داده است که راهکارهای پیشگیرانه مانند فاصله اجتماعی، بهداشت عمومی و استفاده از ماسک صورت بهترین روش های کاهش COVID-19 می باشند.

   معاون پژوهشی واحد کرج به دیگر مسائل مطرح شده در این کرسی اشاره کرد و گفت: مطالعات و شواهد اخیر نشان داده است که مکمل های غذایی نیز می توانند نقش حمایتی را در بیماران COVID-19 ایفا کنند .

  همچنین در این کرسی عنوان شد: تجویز دوزهای بالاتر از آنچه دستورالعمل های غذایی بیان کرده اند مانند ویتامین D، C، E، روی و اسیدهای چرب امگا-3 ممکن است اثرات سودمندی داشته باشند و به طور بالقوه بار ویروسی SARS-CoV-2 را کاهش داده و مدت بستری شدن در بیمارستان را کم کند و کمبود این مواد مغذی می تواند منجر به اختلال در عملکرد سیستم ایمنی شود و حساسیت به عفونت های پاتولوژیک را افزایش دهد.

 ثابت تصریح کرد: در انتهای این نشست نقش تعدیل کنندگی سیستم ایمنی هر یک از مکمل ها نیزبیان شد و داوران منتخب سوالاتی مطرح کرده و فیض اللهی به آنها پاسخ داد.

کد خبر: 1080657

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =