ارتباط فضای جامعه و خانواده در موضوع حجاب مغفول مانده است

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قشم، عدم موفقیت دستورالعمل‌های عفاف و حجاب را ارتباطِ ضعیف این دستورالعمل‌ها با فضای جامعه و خانواده دانست و گفت: پیش از ورود به بحث نهادینه‌سازی باورِ حجاب و عفاف در دانشگاه، باید پیکره جامعه را بررسی کرد.

عماد یوسفی معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قشم در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، در رابطه با آیین نامه آراستگی و شئون رفتاری گفت: یکی از مشکلات در خصوص عدم موفقیت در اجرای دستورالعمل‌ عفاف و حجاب عدم ارتباط این دستورالعمل‌ با فضای جامعه و خانواده است.

وی تصریح کرد: پیش از ورود به بحث نهادینه‌سازی باورِ حجاب و عفاف در دانشگاه باید پیکره جامعه، زیرساخت‌های فکری، روانی و عاطفی و اجتماعی را شناخت تا بتوان بر اساس آنان برنامه‌ریزی کرد. از این رو، در مرحله اول، باید عناصر مهم پیکره جامعه را بررسی کرد.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قشم افزود: معمولاً مجموعه انسانی به هم پیچیده‌ای از سه عنصر اصلی: فرد، خانواده و جامعه پدید می‌آید که تعامل و ارتباط آن‌ها با یکدیگر اثبات شده است. متولیان امر فرهنگ و تربیت، این نکته را پذیرفته‌اند که شالوده و پایه اصلی تشکیل خانواده و جامعه، فرد انسانی است. از این رو، بیش از آن که برنامه‌های خود را بر خانواده و جامعه متمرکز کنند، برای افراد، به شکل انحصاری و فردی برنامه ریزی می‌کنند.

یوسفی گفت: امروزه افرادی که در جامعه دانشگاهی به عنوان مخاطبان اساسنامه‌های فرهنگی مشغول به‌کارهستند، عموما به لحاظ روانی دارای ویژگی‌هایی همچون خاص بودن، تفکر مجادله جو، تضاد بین فکر و عمل و وجود یک تماشاگر خیالی بر ذهنشان هستند و شناخت هرکدوم از این ویژگی‌ها و مدیریت آنها طبیعتاً در ارائه دستورالعمل‌های فرهنگی مد نظر است.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قشم افزود: متاسفانه نسل امروز اگر برخورد و ارتباط نادرست اجتماعی از طریق متولیان تعلیم تربیت و سردمداران فرهنگی با ایشان رخ دهد، بسیاری از خط قرمزها را هم رد خواهند کرد. بنابراین برخورد جبری و دستورالعمل‌های خشک که هیچ تناسبی با دنیای روانی نسل حاضر ندارند، ممکن است با توجه به جوگیر بودن نوع  فکر این نسل سایر ارزش‌ها مثل دین و ارزش‌های معنوی را نیز تحت شعاع قرار دهد.

یوسفی ادامه داد: موضوع دیگر قانع‌سازی خانواده‌ها است. متاسفانه بسیاری از خانواده‌ها بنا به دلایلی چون تک فرزند بودن فرزندانشان، با دادن آزادی‌های نامحدود از همان ابتدای کودکی ذهن کودکان را برای قانون‌پذیری و تابع ارزشی بار آوردن آماده نکرده‌اند.

وی تصریح کرد: پس از خانواده، مدرسه، عهده دار نهادینه‌سازی باورهای دینی و فرهنگ حجاب و عفاف خواهد بود. استفاده از ابزارهای آموزشی مؤثر و مورد علاقه دانش آموز و اصلاح متن‌های آموزشی و قرار دادن متنی جذاب و شیرین به تناسب نیازهای کودک، در کتاب‌های درسی، از جمله برنامه‌های آموزشی در این بخش است.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قشم تأکید کرد: نهادینه‌سازی باور و فرهنگ دینی در حوزه سوم یعنی جامعه نیز جایگاه مهمی دارد. خانواده، آموزش و پرورش به طور خاص، در پرورش کودکان در این مرحله، نقشی مؤثر و مفیدتر دارند. برای نوجوانان و جوانانی که مرحله کودکی را پشت سر نهاده‌اند، با توجه به ادبیات نوجوان و جوان و نیازهای ویژه آن‌ها و نیز شناخت ویژگی‌های مربوط به این دوره سنّی می‌توان برنامه‌ریزی کرد.

وی اضافه کرد: فرهنگ‌سراها، نهادهای فرهنگی و سازمان‌های دانشگاهی در نهادینه سازی باورهای دینی جوانان نقش دارند، ولی از آن‌جا که شخصیت و ساختار فکری جوان تا حدودی شکل گرفته است، کاری بس بزرگ و دشوار خواهد بود و نیازمند مطالعه و پژوهش کارشناسانه است.

یوسفی خاطرنشان کرد: انجام کارهای فرهنگی تا حدود زیادی تابع زیرساخت‌های روانی و ارزشی و اخلاقی حاکم بر خانواده‌ها و نوع تاثیر پذیری فردی فرزندان  و جامعه است و نمی‌توان به صورت برشی در مقطع زمانی خاص روی این مسائل کار کرد.

انتهای پیام/


 

کد خبر: 1080687

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =