تجاری‌سازی اولویت‌ روز پژوهشگاه نیرو است

مدیرکل دفتر تحقیقات و توسعه فناوری شرکت توانیر گفت: موسسات تخصصی از بودجه دولتی مشکلات موضوعی را دنبال و در نهایت پژوهش‌های خود را تجاری‌سازی می‌کنند که از اولویت‌های پژوهشگاه نیرو است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، به نقل از وزارت نیرو، مسعود تقوایی، با بیان اینکه بی‌توجهی به کاربست پژوهشی سبب بی‌ثمرشدن هر پژوهشی در صنعت شده است، گفت: پژوهش صنعت نوعی کارگروهی است که اگر برای بهره‌برداری از آن استفاده تلاش نشود، اتلاف وقت و هزینه است.

وی با بیان اینکه مؤسسات تخصصی از بودجه دولتی استفاده می‌کنند، افزود: این مؤسسات مالکیت‌گرا هستند و عمدتاً تحقیقاتی را انجام می‌دهند که مشکلات موضوعی را دنبال کنند و در نهایت به تجاری‌سازی پژوهش‌های کاربردی منجر شود؛ این از موضوعات مهمی است که پژوهشگاه نیرو دنبال می‌کند.

مدیرکل دفتر تحقیقات و توسعه فناوری شرکت توانیر با بیان اینکه اقتصاد امروز جهان به نوعی از منابع زیرزمینی و صنعت فاصله گرفته است، اظهار داشت: امروزه رشد چشمگیر مراکز تحقیقاتی را باید پذیرفت، اما چرخه ناکامل پژوهش باید کامل شود و دستاوردهای پژوهشی به برطرف کردن مشکلات جامعه منجر شود. امروز در همه جای دنیا ۳۰ تا ۴۰ درصد محصولات صادراتی از فرآورده‌های حاصل تجاری‌سازی محصولات پژوهشی است، بنابراین نمی‌توان تجاری‌سازی را از محصولات دانش بنیان جدا کرد.

به گفته این مقام مسئول صنایع در صورتی حاضر به سرمایه‌گذاری هستند که یافته‌های پژوهشی نیاز آنها را برطرف کند، در بهترین شرایط از هر ۱۰۰ ایده ۵ تا ۶ محصول تجاری‌سازی شود که می‌توان گفت حرکتی رو به جلو است.

مدیرکل دفتر تحقیقات و توسعه فناوری شرکت توانیر با بیان اینکه چشم انداز دانشگاه‌های مهم دنیا در قرن ۲۱ افزایش درآمد حاصل از محصولات تجاری‌سازی بیش از درآمد شهریه دانشجویی است، تصریح کرد: از این‌رو حرکت به سمت تجاری‌سازی از اولویت‌های پژوهشگاه نیرو است که در سال ۹۹، یک هزار و ۲۰۰ اولویت تحقیقاتی را تعیین کرد که از این تعداد حدود ۶۰۰ طرح تحقیقاتی مصوب شد و تعدادی به تجاری‌سازی منجر شد.

تقوایی با بیان اینکه باید به دنبال سازوکاری باشیم که تجاری‌سازی سرعت بیشتری بگیرد، افزود: اهمیت آن به حدی است که باید مراکز R&D ایجاد شود.


انتهای پیام/

کد خبر: 1080716

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =