اجرای سیاست‌های زیست‌محیطی، باید مبتنی بر آمایش و پژوهش باشد

مدیرکل محیط زیست استان هرمزگان گفت: انجام پروژه‌های عمرانی و امور اجرایی در حوزه محیط زیست باید با تأکید بر مطالعه، آمایش، تحقیق و پژوهش، حفظ زیست‌بوم‌ها و اکوسیستم‌ها همراه باشد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، حبیب مسیحی‌تازیانی در جلسه اقتصاد دریامحور که به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس برگزار شد، اظهار کرد: انجام  پروژه‌های عمرانی و امور اجرایی در حوزه محیط زیست باید با تأکید بر مطالعه، آمایش،  تحقیق و پژوهش، حفظ زیست‌بوم‌ها و اکوسیستم‌ها  همراه  باشد در غیر این صورت اجرای این پروژه‌ها عواقب خطرناک و  ویران کننده‌ای به دنبال دارد.

وی اقلیم و آب‌وهوای متنوع ایران در بیشتر اکوسیستم‌ها را شکننده خواند و افزود: اقتصاد پویا در هر منطقه‌ایی که برقرار باشد، سیل جمعیت نیز در آنجا متمرکز می‌شود و در مناطقی که منابع فرسایش می‌یابند شاهد فرار جمعیت از آنجا هستیم که توجه به این مهم برای ایجاد تعادل جمعیتی می‌تواند مهم باشد.

مدیرکل محیط زیست هرمزگان یادآور شد: با توجه به منابع سرشار در کشور و موقعیت مطلوب موجود سواحل ایران در حوزه اقتصاد دریا محور می‌توان بسیار عالی و ویژه در جهان درخشید به‌شرط آنکه همه هشدارهای زیست‌محیطی را جدی گرفته و خود را ملزم به رعایت آنها کنیم.

مسیحی‌تازیانی با تأکید بر مطلوب و گسترده بودن نوار ساحلی و دریایی ایران این نکته را بسیار حائز اهمیت دانست که اکوسیستم‌های دریایی و ساحلی بسیار آسیب‌پذیر و شکننده هستند و تشکیل کارگروه تخصصی با سازکارهای متنوع در حوزه دریا برای بهره‌وری مناسب و حفاظت از این منابع، امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر است.

وی اضافه کرد: اجرای پروژه‌ها و سیاست‌گذاری دستگاه‌های دولتی و غیردولتی و گاهی سوء‌مدیریت‌ها بدون توجه به هشدارهای زیست‌محیطی موجبات نابودی اکوسیستم‌های دریایی و مرجانی در سواحل خلیج‌فارس را رقم می‌زنند و تأمین آب فلات مرکزی از حوزه خلیج‌فارس اگر با مطالعه درست و دقیق همراه نباشد، می‌تواند عواقب خوبی نداشته باشد.

هدف از تشکیل اندیشکده اقتصاد دریامحور چیست؟

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان نیز هدف از تشکیل اندیشکده اقتصاد دریامحور را انجام مطالعات تخصصی در کنار پایش پروژه‌های زیست‌محیطی در حوزه دریا عنوان کرد و گفت: امروز یکی از نگاه‌های تخصصی اندیشکده نظارت و ارائه راهکار علمی مبتنی بر دانش روز بوده و در کنار بالابردن راندمان و بهره‌وری بهتر و بیشتر از منابع دریایی در حفظ و احیای منابع و اکوسیستم‌های در حال انقراض فعال است.

احسان کامرانی استفاده از ظرفیت مغفول مانده دریا را برای رشد اقتصاد کشور مهم و حیاتی خواند و تاکید کرد: باید برای بهره‌برداری و استفاده از ظرفیت دریا، برنامه‌ریزی‌های مدونی در حوزه حمل‌ونقل دریایی، توریسم، پرورش آبزیان و.. به‌درستی و مبتنی بر حفظ منابع زیست‌محیطی و بدون آسیب‌رسانی به اکوسیستم‌های موجود، انجام شود.

وی نقش اندیشکده اقتصاد دریامحور را ارائه راهکارهای علمی و عملی مناسب برای برون‌رفت از شرایط کنونی دانست و خاطرنشان کرد: تشکیل این اندیشکده با حضور استادان مجرب دانشگاهی در حوزه شیلات، محیط‌زیست، اقتصادی و... به‌عنوان مجمع مشاوره دهنده برای احیا و بهره‌وری صحیح از منابع و مواهب الهی است.

رئیس بسیج اساتید استان هرمزگان از همه اعضای اندیشکده خواست با تشکیل کارگروه‌های تخصصی با دقت و نظارت علمی بر اجرای پروژه‌های زیست‌محیطی موجبات شکوفایی اقتصاد دریامحور را با تأکید بر حفظ و تکثیر منابع رقم بزنند.

به گزارش ایسکانیوز، این نشست با گفتگو درباره اقتصاد دریامحور و ارائه راهکارها و پیشنهادهای صاحب نظران دانشگاهی در حوزه دریا ادامه یافت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1080733

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =