تاکید معاون وزیر علوم بر نقش دانشگاه‌ها در پیشگیری از اعتیاد

معاون فرهنگی وزارت علوم با اشاره به ضرورت نگاه عالمانه در مواجهه با مسئله اعتیاد به مواد مخدر و پیشگیری از آن، نقش دانشگاه را در پرداختن به این موضوع مورد تأکید قرار داد.

 به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، غلامرضا غفاری در دومین همایش ملی پیشگیری از سوء مصرف مواد مخدر صنعتی که با هدف شناسایی زمینه‌های بروز اعتیاد به مواد مخدر صنعتی و راهکارهای پیشگیری از آن در دانشگاه اصفهان برگزار شد، افزود: دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی می‌بایست علل و عواملی را که منجر به گرایش جوانان به مصرف مواد مخدر می‌شود را مورد مداقه قرار دهند و در این راستا راهکارهای علمی و عملی به سیاستگذاران و برنامه‌ریزان ارائه دهند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه کارکرد حوزه فرهنگی در دانشگاه‌ها و ستاد آموزش عالی در موضوع اعتیاد آگاه‌سازی است، اظهار کرد: در این راستا برنامه‌های متعددی در سطوح مختلف پیش‌بینی و به عرصه اجرا در آمده است.

غفاری تصریح کرد: نقش دانشگاه‌ها به واسطه مواجهه با نیروهای جوان و در معرض آسیب‌های اجتماعی، نقش پررنگی است که این امر سبب گردیده تا در سال‌های اخیر مورد توجه تصمیم گیران و نهادهای مسئول قرار گرفته است.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در ادامه با اشاره به اینکه رویکرد پیشگیرانه در مواجهه با پدیده اعتیاد و دیگر آسیب‌های اجتماعی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، تأکید کرد: توجه به این رویکرد بسیار کم هزینه‌تر و کارآمدتر از سایر روش‌هاست.

وی ادامه داد: دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی با برخورداری از ظرفیت استادان و صاحب‌نظران مجرب می‌توانند نسبت به تولید دانش پیشگیری اهتمام ورزند.

غفاری خاطر نشان کرد: برگزاری این همایش در بعد ملی مقدمه‌ای است که می‌تواند توجه صاحب‌نظران در حوزه‌های مرتبط را به این امر جلب کند تا در این راستا فعالیت کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ظرفیت مجموعه‌های دانشجویی افزود: در مسئله پیشگیری از مواد مخدر این مجموعه‌ها با ورود مسئولانه و توأم با آگاهی و برنامه‌ریزی می‌توانند به عنوان بازوان کارآمد ایفای نقش کنند.

غفاری بیان کرد: متأسفانه باورهای غلط، سهولت در دسترسی و نیز وجود زمینه‌های اقتصادی و اجتماعی موجب گرایش جوانان به مصرف مواد مخدر صنعتی و روان‌گردان شده است که برنامه‌های فرهنگی هدفمند می‌تواند در اصلاح باورها و نیز تقویت بنیه اجتماعی و فرهنگی آنان مؤثر باشد.

وی در پایان با قدردانی از اهتمام رئیس و مسئولان دانشگاه اصفهان و نیز حمایت ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری ابراز امیدواری کرد: نتایج این همایش به عنوان یک دستاورد علمی به روز که حاصل مطالعات و تحقیقات دانشگاهی است، بتواند در برنامه‌ریزی‌ها مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1080828

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =