نخلی که هدیه کریسمس ایرانی‌ها به فنلاندی ها بود

مجسمه نخل طلایی که ۴۵ ساله شد، نشان دوستی ایران و فنلاند و میراث هنردوستان این کشور بود که در تهران ساخته و پیشنهاد شده بود اثری از ایران نیز در هلسینکی نصب شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، یکی از مجسمه‌های پارک ملت در تهران که کمتر کسی درباره سرنوشت آن خبر دارد، مجسمه‌ای با نام نخلستان است که ۴۵ سال پیش روی تپه‌های شمالی زمینی که حالا به پارک ملت تبدیل شده، ساخته و نصب شد.

این مجسمه که از آن به عنوان نخل طلایی نیز یاد می‌شد، در سال ۱۳۵۴ توسط ایلا هیلتونن مجسمه ساز معروف فنلاندی در زمانی که پارک ملت یک زمین بایر بوده و طرح ایجاد بوستان برای آن ریخته شده بود، ساخته شد. این مجسمه ساز فنلاندی در شهر هلسینکی پایتخت این کشور، مجسمه یادبودی برای ژان سیبلیوس آهنگساز معروف فنلاندی ساخته است مجسمه‌ای که با الهام از طبیعت در یکی از بوستان‌های هلسینکی واقع شده و یکی از جاذبه‌های گردشگری این شهر است.

ایلاهیلتونن قصد داشت در کشورهایی که دارای تمدن کهن هستند، آثاری از خود به جای بگذارد در ایران نیز مجسمه نخلستان را ساخت با این مفهوم که درخت نخل چقدر در زندگی ایرانی‌ها تأثیرگذار و مهم است. این مجسمه با جنس آلومینیوم ساخته شده بود و در سال ۱۳۹۴ توسط سازمان زیباسازی شهر تهران مرمت شد. در مراسم رونمایی از مرمت جدید آن مجید صبوری شهردار ناحیه ۲ گفت: مجسمه نخل طلایی در پارک ملت با مشارکت سفارت فنلاند، بازسازی و مرمت شده است.

وی با اشاره به اینکه مجسمه نخل طلایی در فضای باز و زیر باران دچار آسیب و تغییر رنگ شده، افزود: این مجسمه برای مرمت و بازسازی به کارگاه منتقل شده بود که پس از پایان کار در محل سابق خود (قسمت شمالی پارک ملت) نصب شد.

همچنین هری کمراینن سفیر فنلاند در تهران مرمت و بازسازی مجسمه نخل طلایی را یک هدیه کریسمس برای کشورش دانست و گفت: ما خوشحالیم این پروژه را با هنرمندان مشترک و به شکل تفاهمی پیش ببریم. وزیر خارجه کشور ما دوست دارد روزی مجسمه نخل طلایی را در حالت طبیعی خودش ببیند.

در این مراسم «دنیا نور» مدیرعامل انجمن دوستی ایران و فنلاند با بیان اینکه اثر نخل طلایی ساخته شده توسط هنرمند فنلاندی زمانی در تهران نصب شده بود که پارک ملت کنونی بسیار نوپا بود، اظهار داشت: نخل طلایی نماینده و سفیر هنر و فرهنگ فنلاند در ایران است. این اثر نماینده روابط فرهنگی ایران و فنلاند است و رویداد کنونی می‌تواند باعث بهبود و گسترش مراودات دو کشور شود.

عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه نیز گفت: هیلتونن از مفاخر و هنرمندان بزرگ فنلاند است و برای کشور ما جای خوشبختی است که میزبان یکی از آثار این هنرمند هستیم.

این مجسمه هنوز نیز در پارک ملت قرار دارد و توضیحاتی درباره آن روی سنگی نوشته شده: در تاریخ فنلاند ایلا هیلتونن (سال ۸۲ از دنیا رفت)، به هنرمند پیشگام در زمینه مجسمه سازی انتزاعی معروف است. مجسمه نخلستان با جنس آلیاژ آلومینیوم مانند یادبود بنای جان سیبلیوس با محیط طبیعی که در آن قرار دارد با فرهنگ کشور در ارتباط است.

در اسطوره شناسی پارسی نخل درخت زندگی و نمادی از موفقیت و حاصلخیزی است. این اثر که در ایران به نخل طلایی شهرت دارد، در سال ۹۴ به همت سازمان زیباسازی شهر تهران توسط ابراهیم اسکندری هنرمند مجسمه ساز مرمت شد.

منبع: مهر
انتهای پیام/

کد خبر: 1080888

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =