تعیین ضرب‌الاجل برای واکسن کرونای ایرانی

رئیس کمیته علمی مقابله با کرونا با تاکید بر اینکه دو نوع واکسن «mRNA» و شکل کشته شده ویروس در مرحله تست جلوتر از انواع دیگر واکسن‌ها هستند، گفت: دو داروی گیاهی برای درمان سرپایی مجوز گرفتند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، مصطفی قانعی با بیان اینکه هفته گذشته جلسه‌ای با واکسن سازها داشتیم، اظهار کرد: در این جلسه تمام واکسن سازها که در کمیته اخلاق و اداره بیولوژیک مورد تأیید هستند، توجیه شدند که مستندات واکسن را مرحله به مرحله به سازمان غذا و دارو ارائه کنند.

رئیس کمیته علمی مقابله با کرونا با بیان اینکه اکنون همه این واکسن سازها در جریان هستند که چه مشوق‌ها و چه حمایت‌هایی در این راستا وجود دارد، بیان کرد: به شرطی که اردیبهشت سال ۱۴۰۰ فاز سوم کارآزمایی انسانی را شروع کنند؛ یعنی روی چندین هزار نفر کار را شروع کرده باشند مشمول حمایت‌ها و مشوق‌ها می‌شوند.

وی تاکید کرد: یعنی مراحل یک و دو انسانی را تا این زمان طی کرده باشند و وارد مرحله سوم کارآزمایی بالینی شوند.

به گفته رئیس کمیته علمی مقابله با کرونا، اکنون تقریباً این واکسن سازها، در حال انجام کارهای خود در سازمان غذا و دارو هستند.

وی در پاسخ به اینکه سه پلتفرم تولید واکسن توسط واکسن سازها در پیش گرفته شده و کدامیک از اینها نزدیک‌تر به پروسه تولید هستند، بیان کرد: از سه شکل واکسن، نوع‌های «mRNA» و شکل کشته شده ویروس در انجام تست‌ها جلوترند.

قانعی با بیان اینکه البته اینها زمانی در تولید جلو هستند که مجوز تست بالینی را دریافت کرده باشند، بیان کرد: این مجوز باید قبل از اردیبهشت ماه یعنی در بهمن و اسفند اخذ شده باشد و کار را شروع کرده باشند که این فاز یک است.

رئیس کمیته علمی مقابله با کرونا تاکید کرد: ایران نسبت به واکسیناسیون دنیا بین ۳-۴ ماه عقب تر است ولی چندین واکسن ساز داریم که به تدریج هر کدام با ورود به عرصه تولید، نیاز کشور را برآورده می‌کنند. زیرا هیچ راهی جز تولید داخل وجود ندارد چون هیچکس در دنیا آن‌قدری واکسن برای واکسینه جمعیت در دنیا ندارد.

پلاسما درمانی یک کار تحقیقاتی است

وی در خصوص آخرین وضعیت داروهایی که در پروتکل درمانی آمده‌اند، گفت: در آخرین جلسه کرونا به این نتیجه رسیدیم که پلاسما در اختیار پزشک است و می‌تواند در صورت تشخیص از پلاسما استفاده کند ولی هموپرفیوژن به عنوان یک کار تحقیقاتی در کمیته علمی پذیرفته شد نه به عنوان یک درمان.

رئیس کمیته علمی مقابله با کرونا در خصوص فاموتیدین گفت: این دارو برای درمان سرپایی است که قبلاً هم در پروسه درمان سرپایی بیماران کرونایی مورد استفاده قرار می‌گرفت.

اخذ مجوز دو داروی گیاهی برای درمان سرپایی کرونا

قانعی در خصوص داروهای گیاهی برای درمان سرپایی بیماران کرونایی گفت: این داروها نیز همانند سایر داروها بعد از اخذ مجوز باید مراحل تست بالینی را به کمیته ملی مقابله با کرونا اعلام کنند؛ فعلاً ۲ داروی گیاهی مجوز گرفته‌اند.

وی با تاکید بر اینکه مجوز از سازمان غذا و دارو به معنای استفاده بلافاصله نیست، بلکه باید تست‌های بالینی را طی کنند، ادامه داد: از این دو دارو یکی در مرحله انجام تست بالینی است.

منبع: مهر

انتهای پیام/

کد خبر: 1081012

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =