واکسن دیابت، ابزاری در مقابله با همه‌گیری جهانی دیابت

درحالی‌که جهان روز گذشته (۱۴ نوامبر) مراسم روز جهانی دیابت را در روز کشف انسولین توسط سر فردریک بانتینگ برگزار کرد اما بر اساس اظهارات سازمان بهداشت جهانی (WHO) "همه‌گیری جهانی دیابت" همچنان بر افراد در هر سنی به‌ویژه کودکان تاثیر می‌گذارد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، دانشمندان در حال تولید واکسنی برای کنترل میزان قند خون هستند. مدیر ارشد علمی شرکت نوو نوردیسک (Novo Nordisk) گفت: " درواقع ما در حال کار بر روی واکسنی برای دیابت نوع یک هستیم. "

انسولین، یک هورمون لوزالمعده است که به تنظیم قند خون در بدن انسان کمک می‌کند که باعث دیابت نوع یک و دو نیز می‌شود. افرادی که از دیابت نوع یک رنج می‌برند نمی‌توانند انسولین کافی تولید کنند و افرادی که دیابت نوع دو دارند به انسولین پاسخ نمی‌دهند.

این واکسن در درمان دیابت نوع یک (یک بیماری خود ایمنی) که در آن سلول‌های بتا تولیدکننده انسولین در پانکراس به‌اشتباه خارجی شناخته‌شده و توسط سیستم ایمنی از بین می‌رود، کمک خواهد کرد. طبق برآوردها، سالانه نزدیک به ۹۸۲ هزار کودک زیر ۱۵ سال در سراسر جهان به دیابت نوع یک مبتلا می‌شوند.

وی گفت: "نقش اصلی واکسن سرکوب این خود ایمنی برای جلوگیری از آسیب به سلول‌های بتا و لوزالمعده است؛ بنابراین، این واکسن می‌تواند ایمنی خودکار را به‌طور موثر سرکوب کند، درنتیجه از پیشرفت دیابت نوع یک جلوگیری کرده و آن را به تاخیر می‌اندازد. "

اما تعداد قابل‌توجهی از کودکان نیز از دیابت نوع ۲ رنج می‌برند و دولت‌ها و متخصصان بهداشت را نگران می‌کنند؛ افزایش چاقی در کودکان علت اولیه این بیماری است.

بیش از ۴۶۳ میلیون نفر مبتلابه دیابت هستند که ۸۰ درصد آن‌ها در کشورهای کم‌درآمد و با درآمد متوسط ‌زندگی می‌کنند و دسترسی محدودی به مراقبت‌های بهداشتی دارند. سازمان بهداشت جهانی می‌گوید: سال گذشته ۴.۲ میلیون نفر به دلیل عوارض سلامتی ناشی از دیابت جان خود را از دست دادند.

به‌طور متوسط، دیابت امید به زندگی در افراد میانسال را بین ۴ تا ۱۰ سال کاهش می‌دهد و خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی، بیماری‌های کلیوی و سرطان را تقریبا سه برابر افزایش می‌دهد. دیابت ازجمله دلایل عمده قطع عضو و نابینایی به‌ویژه در افراد در سن کار است.

چین بالاترین تعداد مبتلایان به دیابت را در سراسر جهان دارد و حدود ۱۱۶ میلیون نفر از این بیماری رنج می‌برند.

سازمان بهداشت جهانی هشدار داد: بدون اقدام فوری برای کاهش عوامل خطر در زندگی مانند رژیم‌های غذایی ناسالم و کمبود فعالیت بدنی این تعداد به ۱۵۰ میلیون نفر افزایش خواهد یافت که پیامدهای عمده بهداشتی، اجتماعی و اقتصادی به همراه خواهد داشت.

منبع: مهر

انتهای پیام/

کد خبر: 1081013

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =