تحصیل ۵۴۱ دانشجوی خارجی در دانشگاه آزاد اسلامی قم/ روند جذب داوطلبان غیرایرانی چگونه است؟

سرپرست دفتر جذب و هدایت دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد اسلامی استان قم از تحصیل ۵۴۱ دانشجوی غیرایرانی در این دانشگاه خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی ( ایسکانیوز)، حجت الاسلام سیدمهدی میرداداشی سرپرست دفتر جذب و هدایت دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد اسلامی استان قم با بیان اینکه از سال ۱۳۹۷ دفتر جذب دانشجویان غیرایرانی در دانشگاه آزاد اسلامی قم تشکیل شده است، اظهار کرد: مهم‌ترین هدف دانشگاه آزاد اسلامی قم در حوزه جذب دانشجویان غیرایرانی در وهله نخست گسترش و توسعه اسلام ناب محمدی است.

وی افزود: وقتی یک دانشجوی خارجی به قصد ادامه تحصیل وارد کشوری می‌شود، تحت تأثیر فرهنگ و آداب و رسوم آن کشور قرار می‌گیرد و باید از این ظرفیت بزرگ که در شهر مقدس قم که به عنوان کانون انقلاب، تفکر شیعی و اسلام ناب محمدی است به نحو شایسته‌ای استفاده کنیم.

سرپرست دفتر جذب و هدایت دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد اسلامی استان قم اضافه کرد: دانشگاه آزاد اسلامی قم از کشورهای متعددی اعم از آذربایجان، افغانستان، آمریکا، بحرین، پاکستان، ترکیه، سوریه، عراق، هند، یمن و السالوادور دانشجو دارد.

میرداداشی مطرح کرد: دانشگاه آزاد اسلامی قم در حوزه دانشجویان غیرایرانی و مقطع کارشناسی ۴۷۶ دانشجو، مقطع کارشناسی ناپیوسته ۲۱ دانشجو، مقطع کارشناسی ارشد ۱۸ دانشجو، مقطع  دکتری حرفه‌ای ۱۴ دانشجو و مقطع دکتری تخصصی ۱۲ دانشجو دارد و در مجموع ۵۴۱ دانشجوی غیرایرانی در دانشگاه آزاد اسلامی قم مشغول تحصیل هستند.

وی گفت: امیدواریم با همت مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی بتوانیم آنطور که شایسته قم است  درمسیر جذب دانشجویان غیرایرانی گام‌های مؤثری برداریم.

سرپرست دفتر جذب و هدایت دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد اسلامی استان قم با اشاره به رشته‌های پرمخاطب دانشجویان غیرایرانی یادآور شد: رشته حقوق، حقوق خصوصی و حقوق جزا و جرم‌شناسی، روانشناسی، حسابداری، روابط بین‌الملل در حوزه علوم انسانی، رشته‌های دکترای حرفه‌ای، پرستاری، مامایی ­درحوزه پزشکی، کامپیوتر، عمران و معماری در حوزه فنی مهندسی، رشته‌های مهندسی پزشکی، میکروبیولوژی، علوم آزمایشگاهی در حوزه علوم پایه و رشته‌های گرافیک و تصویرسازی در حوزه هنر را می‌توان پرمخاطب‌ترین رشته‌های تحصیلی نام برد.

شیوه ثبت‌نام دانشجویان غیرایرانی در دانشگاه آزاد اسلامی

میرداداشی با اشاره به شیوه‌های ثبت‌نام دانشجویان غیرایرانی متقاضی ادامه تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم توضیح داد: برای دانشجویانی که در ایران اقامت ندارند فرآیند ادامه تحصیل آنان به نحوی است که باید وارد سایت fstudent شوند و ثبت‌نام اولیه خود را انجام دهند.

وی افزود: پس از بررسی‌های لازم سند پذیرش از سوی سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی برای آنان صادر و دعوت به مصاحبه علمی خواهند شد و در نهایت در یکی از واحدهای دانشگاهی آزاد اسلامی کشور مشغول به تحصیل می‌شوند.

سرپرست دفتر جذب و هدایت دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد اسلامی استان قم تشریح کرد: در مورد دانشجویان خارجی که در ایران اقامت دارند باید گفت این عده  می‌توانند هم از طریق سایت fstudent و شرکت در آزمون سراسری و رشته محل‌های بدون آزمون دانشگاه آزاد اسلامی در سامانه azmoon.org  برای ادامه تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی قم اقدام کنند.

میرداداشی با تأکید بر اینکه تابلوی معرفی دانشگاه آزاد اسلامی وب‌سایت این دانشگاه است گفت: باید راه‌اندازی و به‌روزرسانی وب‌سایت دانشگاه در اولویت قرار بگیرد تا بتوانیم از این طریق ظرفیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی قم را برای حضور حداکثری دانشجویان غیرایرانی برون‌مرزی در عرصه بین الملل به مخاطبان معرفی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: باید وب‌سایت سه زبانه پرمحتوا داشته باشیم؛ چراکه محتوای آن در قالب سه زبان زنده فارسی، عربی و انگلیسی با محور معرفی جاذبه‌ها و ظرفیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی قم است.

سرپرست دفتر جذب و هدایت دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد اسلامی استان قم افزود: باید جاذبه‌های ادامه تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی قم فراهم و انگیزه‌های لازم برای حضور دانشجویان عرصه بین‌الملل در دانشگاه آزاد اسلامی قم ایجاد شود.

میرداداشی گفت: معرفی استادان مطرح دانشگاه، کادر متعهد و مجرب هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی قم می‌تواند در شناساندن ظرفیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی قم مؤثر واقع شود.

وی با بیان اینکه تولید محتوای وب‌سایت برعهده اداره‌کل دانشجویان غیرایرانی است، افزود: محتوای وب‌سایت را تأمین خواهیم کرد؛ اما همکاری‌های ویژه اداره‌کل روابط عمومی و حوزه فناوری در این باره باید چشمگیر باشد تا بتوانیم به هدف نهایی خود در زمینه معرفی ظرفیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی قم به دانشجویان غیرایرانی دست پیدا کنیم.

سرپرست دفتر جذب و هدایت دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد اسلامی استان قم متذکر شد: امیدواریم بتوانیم در گسترش جذب دانشجویان غیرایرانی که هدف محوری دانشگاه آزاد اسلامی است در ابعاد فرهنگی و اقتصادی مثمر باشیم.

میرداداشی، یکی از مؤلفه‌های اصلی فرهنگ را زبان برشمرد و به خبرنگار آنا گفت: براساس مقررات وزارت علوم هر دانشجوی خارجی که قصد ورود به یکی از دانشگاه‌های ایران را دارد باید فارسی بیاموزد و در دوره‌های ۶ ماهه آموزش زبان فارسی شرکت کند.

وی با اشاره به پیگیری دریافت مجوزهای لازم برای برگزاری دوره‌های آموزش زبان فارسی برای دانشجویان غیرایرانی اضافه کرد: دنبال مجوز آموزش زبان فارسی برای دانشجویان غیرایرانی هستیم، امیدواریم با دریافت مجوز از وزارت علوم بتوانیم در مسیری قرار بگیریم که دانشگاه آزاد اسلامی قم میزبان دانشجویان غیرایرانی در عرصه درون‌مرزی و برون‌مرزی باشد.

سرپرست دفتر جذب و هدایت دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد اسلامی استان قم گفت: پیگیر انعقاد قرارداد با یکی از شرکت‌های مهم کارگزاری به‌منظور جذب دانشجویان خارجی هستیم که به‌زودی به ثمر خواهد نشست.

انتهای پیام/

کد خبر: 1081016

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =