حمایت‌های گمرکی از دانش بنیان ها به ۵ حوزه رسید

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اعلام کرد که حمایتهای گمرکی از شرکتهای دانش بنیان در ۵ حوزه است که تاکنون به ۱۴۰ بسته خدمتی رسیده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، به نقل از معاونت علمی و فناوری، در حال حاضر نزدیک به ۱۴۰ بسته خدمتی گوناگون به شرکت‌های دانش‌بنیان، فناور، صنایع نرم و خلاق عرضه می‌شود. بسته حمایت‌های گمرکی یکی از این خدمات است که به صورت کاملاً جدید و در ۵ سرفصل به فعالان فناور عرضه می‌شود.

معافیت گمرکی برای واردات کالاهای غیرتجاری شرکت‌های دانش بنیان، یکی از انواع خدمات در نظر گرفته شده برای شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان است.

براساس ماده ۴ دستورالعمل اجرایی موضوع ماده ۲۲ آیین نامه اجرایی قانون حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان، این معافیت‌ها تنها شامل کالاهای غیر تجاری می‌شود. منظور از کالای تجاری، محصولی است که به تشخیص گمرک ایران برای فروش وارد می‌شود. به عبارت دیگر مواد، قطعات و کالاهایی که با هدف استفاده در محصول نهایی وارد شده و به فروش می‌رسند، شامل این معافیت‌ها نمی شوند.

استفاده از مزایای ورود موقت

شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان می‌توانند با معرفی دبیرخانه کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان و نظارت بر اجرا از اجازه ورود موقت مواد اولیه و کالاهای مورد مصرف در تولید، تکمیل، آماده‌سازی و بسته‌بندی کالاهای دانش‌بنیان صادراتی استفاده کنند. کالاهای دانش‌بنیان صادراتی موردنظر باید در فهرست کالاهای دانش‌بنیان مصوب کارگروه بوده و جزء فعالیت‌های مورد تأیید شرکت دانش‌بنیان باشد.

مشاوره گمرک و حمل و نقل بین الملل

مشاوره گمرک و حمل و نقل بین المللی در کلیه مباحث مرتبط با مسایل گمرکی شرکت‌های دانش‌بنیان به آنها ارائه می‌شود. این مشاوره‌ها از سطح مقدماتی تا سطح پیشرفته و همچنین در مورد چگونگی اخذ کارت بازرگانی و یا در زمینه‌ای انواع روش‌های حمل و نقل بین المللی عرضه می‌شود.

معرفی به عنوان فعال مجاز اقتصادی

یکی از مزیت‌های بسته حمایت‌های گمرکی، معرفی شرکت به عنوان فعال مجاز اقتصادی است. شرکت‌های بزرگ دانش‌بنیان که دارای تعاملات گمرکی قابل‌توجه باشند، به‌عنوان فعال مجاز اقتصادی به گمرک معرفی می‌شوند تا پس از انجام استعلامات لازم، از مزیت‌های مربوطه استفاده کنند. شرکت‌های دانش‌بنیان با معرفی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و تایید گمرک، به‌عنوان فعال مجاز اقتصادی تایید می‌شوند. معرفی به عنوان فعال مجاز اقتصادی برای آنها مزایایی دارد.

تسهیل در انجام تشریفات گمرکی و معافیت مالیات ۴درصد علی‌الحساب بر واردات، نیز دو امتیاز دیگری است که در این بسته قرار گرفته‌اند. بر اساس تفاهم معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و گمرک جمهوری اسلامی ایران شرکت‌های دانش‌بنیان از پرداخت مالیات ۴ درصد علی‌الحساب بر واردات معاف خواهند بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1081050

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =