پیشنهادهای یک مجتهد برای خواندن در هفته کتاب!

آیت‌الله سیدمصطفی محقق داماد بر مطالعه کتاب‌های ادبیات فارسی به ویژه آثار سعدی تاکید کرد.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، آیت‌الله سیدمصطفی محقق داماد، مجتهد، حقوقدان، استاد حوزه و دانشگاه و عضو پیوسته و رئیس گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم ایران با پیوستن به پویش «کتابخوانی ملی» که به همت این سازمان برگزار شده است بیان کرد: آن‌چه مایه پیوند ملت است، زبان، فرهنگ و ادبیات آن کشور است. برای ما مردم ایران زبان پارسی، زبانی است که ما را به هم پیوند می‌دهد و گوش و دل ما همواره به این زبان آشناست و به قول مرحوم حسین خطیبی نوری: ای زبان پارسی افسون‌گری/  هرچه گویم از تو، زان، افزون‌تری/این صدای توست کاندر گوش ماست/ می‌شناسم من، صدایی آشناست.

آیت‌الله محقق داماد سپس گفت: کتاب‌های ادبیات فارسی که حاوی اخلاق، ادب و فرهنگ ما است بیشتر مطالعه شود. خوشبختانه کتاب‌های ادبی ما سرشار از دستورات و سفارشات اخلاقی و آموزنده است و توصیه‌ام این است برای این‌که با اخلاق انسانی آشنا شویم کتاب‌های گلستان، بوستان سعدی و کلیات غزلیات سعدی را بخوانید. مجموع این کتاب‌ها آثار ارزنده‌ای است که نباید بین ما و آن‌ها  فاصله بیافتد و توصیه من برای کتابخوانی کتاب‌های ادبی به خصوص کتاب‌های سعدی و تلخیص‌های مثنوی از بزرگوارانی همچون فیض کاشانی است.

این مجتهد و حقوقدان تصریح کرد: موقوفات بنیاد ایرج افشار کتابی را با عنوان «فرائدالادب» نوشته عبدالعظیم قریب گرکانی تجدید چاپ کرده است. او در زمان خود دبیر بوده است و برای دانش آموزان در مقطع چهارم ابتدایی این کتاب را نوشته، بسیار مایل هستم مخاطبان این کتاب را ورق بزنند و مشاهده کنند و ببینند که در آن زمان برای چهارم دبستان چه کتاب‌های نوشته شده است. امیدوارم دانشجویان ادبیات دانشگاه‌ها بتوانند این کتاب را به راحتی و بدون غلط بخوانند و معنا کنند.

آیت‌الله محقق داماد ادامه داد: این کتاب مجموعه داستان‌های مختلفی از کلیله و دمنه، مرزبان‌نامه، گلستان و بوستان سعدی، شاهنامه، اشعار عطار نیشابوری و دیگر شاعران گذشته را انتخاب کرده و به صورت نثر و نظم آورده است.

عضو هیات امنای سازمان اسناد و کتابخانه ملی اظهار کرد: با کتاب‌های تاریخ ایران نیز آشنا شوید، مانند تاریخی که دکتر «عباس زریاب خویی» نوشتند، که بسیار مفید و جالب است.

او تصریح کرد: اگر بخواهم از کتاب‌های خارجی نیز نام ببرم کتاب‌های «ویلیام بلیک» شاعر، عارف و نقاش بزرگ انگلستان در قرن هجدهم را که همسطح شکسپیر بوده توصیه می‌کنم. متون این مرد را بخوانید که بخشی از ادبیات بسیار زیبای انگلیسی است و از نظر عرفانی به عرفان «مولانا» و «محیی‌الدین بن عربی» و عرفان‌های اسلامی نیز بسیار نزدیک و عالی است، ازجمله کتاب «نغمه‌ها» از ویلیام بلیک است که به فارسی نیز ترجمه شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1081082

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =