تاثیر رویکرد دولت بایدن در قبال ایران بر روابط آمریکا با عربستان

یک شبکه کانادایی در بخشی از یک تحلیل به تاثیر سیاست های احتمالی دولت جو بایدن درباره توافق هسته‌ای بر روابط واشنگتن با عربستان‌سعودی و قیمت نفت در بازار جهانی پرداخت.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، شبکه سی. بی. سی کانادا در بخشی از یک تحلیل درباره وعده دولت جو بایدن رئیس جمهور منتخب آمریکا برای بازگشت به توافق هسته‌ای نوشت: برای رئیس‌جمهور منتخب آسان یا سریع نخواهد بود که رویه را نسبت به ایران تغییر دهد. دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور فعلی آمریکا در هماهنگی با اسراییل و  کشورهای حاشیه خلیج فارس، ده هفته مانده به تحلیف جو بایدن در ۲۰ ژانویه برنامه ای برای اعمال طیف جدیدی از تحریم ها علیه ایران را پیش می برد. دولت ترامپ باور دارد که این «سیل» تحریم ها فشار بر ایران را افزایش داده و از این رو کار را برای بایدن در جهت احیای توافق هسته ای سخت می کند. 

سی. بی. سی کانادا در ادامه این تحلیل نوشت: از جهت دیگر، روابط میان آمریکا و عربستان سعودی احتمالا تغییر می کند. ترامپ در مدت روی کار بودنش علیرغم ماجرای قتل جمال خاشقجی، جنگ یمن و محاصره اقتصادی قطر از محمد بن سلمان ولیعهد سعودی حمایت کرده است. بایدن می گوید برنامه دارد روابط با عربستان سعودی را بازبینی کند. این می تواند تاثیر بسزایی بر بازار انرژی داشته باشد. آمریکا دیگر برای تامین نفت خام خود بر عربستان متکی نیست و این به رئیس جمهور منتخب اجازه می دهد مسیری مستقل تر در مسائل ژئوپلیتیک منطقه در پیش بگیرد. اگر بایدن به میز مذاکره توافق هسته ای بازگردد، به طور مثال تاثیر آن بر بازار نفت می تواند قیمت ها را کاهش دهد. 

این شبکه همچنین مطرح کرد: کاهش فشار بر تهران می تواند بر خلاف منافع ریاض باشد. محمد بن سلمان در غیاب حمایت واشنگتن، ممکن است احساس امنیت کمتری داشته باشد و فعالیت‌ها علیه او در خاندان سلطنتی سعودی می تواند فعال تر و شده و بیشتر احساس شود که بن سلمان می تواند به بی ثباتی در منطقه غنی از نفت خاورمیانه منجر شود. 

دولت ترامپ در سال ۲۰۱۸ با ناقص تلقی کردن توافق هسته ای از آن خارج شده و تحریم های متعدد اقتصادی را بر ایران اعمال کرد. 

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1081100

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =