محدودیت‌های جدید سفر و آمادگی وزارت بهداشت برای اجاره هتل‌ها

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ضمن اعلام آمادگی وزارت بهداشت برای اجاره هتل‌ها به عنوان نقاهتگاه بیماران کرونا، از استان‌ها درخواست کرد با ستاد ملی کرونا برای اجرای محدودیت‌های جدید که شهر به شهر متفاوت خواهد بود و در جریان آن سفر محدودتر خواهد شد، همکاری داشته باشند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، علی‌اصغر مونسان چندی پیش در گفت‌وگویی تلویزیونی ضمن مخالفت با سفرهای انبوهی که در شرایط حاضر انجام می‌شود، اجرای طرح «سفر هوشمند» را که در ماه‌های ابتدایی سال از سوی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به ستاد ملی کرونا و وزارت بهداشت پیشنهاد شد، راه‌کاری ایمن و مناسب برای مهار و کنترل ویروس کرونا دانسته و گفته بود: «هرآن‌چه ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کند، مطیع آن هستیم. با این حال به‌عنوان پیشنهاد، مدلی را با عنوان بسته سفر هوشمند طراحی کردیم که با اجرای آن می‌توان سفرهای ایمنی داشت. به طور حتم سفرهای انبوه و بدون برنامه‌ریزی مورد تائید ما هم نیست؛ چراکه نفعی برای صنعت گردشگری ندارد و صحبت‌های دوستان ما در وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا در این خصوص درست است. اما سفر در قالب تور و تحت نظارت کامل این وزارتخانه و با رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی پیشنهادی است که می‌تواند انجام شود.»

اما این اظهارات با واکنش ایرج حریرچی ـ معاون کل وزارت بهداشت ـ مواجه شد. او طرح «سفر هوشمند» وزارت میراث فرهنگی و گردشگری را زیر سوال برد و گفت که هرنوع تجمعی بالای ۱۵ نفر خلاف پروتکل است و باید منع شود که شامل سفر هم می‌شود. هر نوع سفری احتمال ابتلا به ویروس کرونا را بالا می‌برد.

معاون کل وزارت بهداشت رعایت پروتکل در اتوبوس‌های بین شهری، سرویس‌های بهداشتی و هواپیما را زیر سوال برد و تصریح کرد: ما چه سفر هوشمندی می‌توانیم داشته باشیم و یا برنامه‌ریزی کنیم؟! اگر یک نفر در هواپیما و یا اتوبوس مبتلا باشد، همه را مبتلا می‌کند. بالاخره همه از یک در پیاده می‌شوند، به یک سرویس بهداشتی بین راهی می‌روند و یا از یک رستوران و صابون استفاده می‌کنند. مدت زمانی هم در هر سفر باید داخل اتوبوس ماند که کمتر از چهار ساعت نیست. 

سوای این مخالفت صریح وزارت بهداشت با سفرهای گروهی و یا هوشمندانه، مسؤولانه و یا با هر عنوان دیگر، ستاد ملی مقابله با کرونا نیز از اول آذرماه قرار است محدودیت های جدیدی را به اجرا بگذارد که در جریان آن، سفر محدودتر خواهد شد. 

محدودیت‌های جدید کرونا بنا بر شاخص‌های وزارت بهداشت و با توجه به بار بیماری و میزان بستری بیماران تعیین شده است. بر همین اساس، شهرها به سه سطح هشدارِ قرمز، نارنجی و زرد دسته‌بندی شده‌اند و محدودیت‌ها متناسب با وضعیت هر شهر اعمال خواهد شد. یکی از این محدودیت‌ها در ارتباط با تردد در مناطق قرمز و نارنجی است و خودروهای بومی این شهرستان‌ها نمی‌توانند از شهر خود خارج شوند و برعکس.

علیرضا رییسی ـ معاون بهداشت وزیر بهداشت ـ نیز در نامه‌ای به معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی، رییس سازمان هواپیمایی کشور، رییس سازمان راهداری، مدیرعامل شرکت راه‌آهن و معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بر لزوم اجتناب از هر گونه جابه‌جایی مسافر به صورت هوایی، زمینی و دریایی بدون دریافت نتیجه تست کرونا از ۲۸ آبان‌ماه تاکید کرده است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هم این‌بار بدون این‌که به سفرهای هوشمند و مسؤولانه اشاره‌ای کند، از استان‌ها خواست موازین دستورالعمل جدید ستاد مقابله با کرونا را رعایت کنند و در بازرسی از اماکن گردشگری و اقامتی پیگیری جدی داشته باشند.

علی‌اصغر مونسان با اشاره به این محدودیت‌ها، گفت: براساس آخرین تصمیمات صورت‌گرفته در این ستاد محدویت‌های جدی اعمال خواهد شد که شهر به شهر متفاوت خواهد بود. ما در استان‌ها باید آمادگی کامل را برای اجرای این موازین داشته باشیم که به‌زودی این ویروس مهار شود و کسب‌وکار گردشگری در استان‌ها رونق بگیرد.

او همچنین از آمادگی وزارت بهداشت برای اجاره هتل‌های یک، دو و سه‌ستاره به عنوان نقاهتگاه بیماران کرونا خبر داد. این پیشنهاد اسفندماه سال گذشته نخستین‌بار از سوی وزیر بهداشت مطرح شد که طرح دوباره آن در روزهای اخیر با اوج گرفتن آمار مبتلایان به این ویروس، هتلداران را بر آن داشت تا شروط خود را اعلام کنند. اصلی‌ترین شرط موافقت هتل‌ها که در دوران رکود به سر می‌برند، اجاره واحدهای اقامتی از سوی دولت بود. هرچند وزارت بهداشت و ستاد کرونا تا کنون واکنشی نشان نداده‌اند اما وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در جلسه شورای معاونان و مدیران این وزارتخانه که شنبه، ۲۴ آبان‌ماه برگزار شد، گفت: این موضوع قبلا در جلسه هیأت دولت و ستاد ملی مقابله با کرونا مطرح شده بود. وزارت بهداشت برای اجاره و پرداخت اجاره‌بهای این اماکن آمادگی دارد. مدیران کل با اعلام هرچه سریع‌تر این موضوع به هتل‌ها و اقامتگاه‌ها در استان‌ها، فهرست هتل‌های درجه یک، دو و سه را که به این امر علاقه‌مندند در اختیار ما قرار دهند که ما این اسامی را به  وزارت بهداشت اعلام کنیم تا دانشگاه‌های علوم پزشکی هر شهر برای انعقاد قرارداد با هتل‌ها اقدام کنند.

مونسان با این امید که ویروس کرونا تا عید کنترل شود، بیان کرد: امیدواریم در آن زمان شاهد رونق کسب‌وکارها در حوزه گردشگری و  روزهای خوب برای این صنعت باشیم.
 

انتهای پیام/

کد خبر: 1081109

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =