۲۵۰ میلیون دلار منابع ارزی برای واردات گوشی آیفون حیف و میل شد

عضو کمیسیون برنامه مجلس گفت: عمده ارز تخصیص داده شده به واردات گوشی تلفن همراه، صرف واردات گوشی‌های لوکس ‌شده در حالی که تنها ۹ درصد خریداران گوشی که دهک بالای درآمدی هستند، مشتری آن هستند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، بهروز محبی نجم آبادی با اشاره به اهمیت تأمین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم، اظهار داشت: متأسفانه بخشی از منابع ارزی کشور صرف واردات کالاهای لوکس می‌شود که تنها درصد کمی از مردم امکان خرید آن‌ها را دارند.

وی ادامه داد: یکی از دلایل اصلی کاهش ارزش پول ملی در ماه‌های گذشته مربوط به عدم تعادل عرضه و تقاضای کالا بوده که این مسئله نیز منجر به افزایش تقاضای ارز برای واردات کالاهای خارجی شده است؛ در دو سال گذشته به درستی برای واردات کالاهای اساسی و مواد اولیه تولیدکنندگان ارز تخصیص پیدا نکرده است.

حیف و میل ۲۵۰ میلیون دلار در سال جاری برای گوشی آیفون

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با انتقاد از ادامه یافتن ثبت سفارش گوشی‌های گران‌قیمت، گفت: متأسفانه طرح عدم تخصیص ارز برای واردات گوشی‌های بالای ۳۰۰ یورو به صورت قانونی در وزارت صمت تصویب شد اما مسئولان وزارت صمت به دلیل فشارهای رسانه‌ای از تصمیم صحیح خود عقب نشینی کردند.

محبی نجم آبادی با تأکید بر لزوم جلوگیری از واردات گوشی‌های لوکس، اظهار داشت: برآورد می‌شود که تنها در ماه‌های ابتدایی سال ۱۳۹۹ نزدیک به ۲۵۰ میلیون دلار برای واردات گوشی‌های خاص هزینه شده که اکثراً شامل موبایل‌های برند اپل بوده است.

وی افزود: بنده در یک تذکر کتبی به وزیر صمت به این مسئله اشاره کرده و خواستار انجام تکالیف قانونی در زمینه ممنوعیت ثبت سفارش گوشی‌های لوکس شدم؛ چرا که دولت باید بر اساس محدودیت‌های منابع ارزی اقدام به واردات کالاهای مورد نیاز مردم کند.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه خرید گوشی‌های بالای ۳۰۰ یورو تنها برای ۹ درصد از مردم امکان پذیر است، گفت: در زمینه واردات گوشی باید به نیازهای اکثر مردم توجه شود و منابع ارزی به موبایل‌هایی اختصاص پیدا کند که تقاضای بخش زیادی از مردم و قشرهای آسیب‌پذیر را برطرف می‌کند.

لزوم حمایت از تولید داخلی موبایل

محبی نجم آبادی با تأکید بر حمایت از تولید تلفن همراه داخلی اظهار داشت: بر اساس برآوردهای صورت گرفته، بخشی از نیازهای بازار تلفن همراه می‌تواند توسط تولید در داخل کشور تأمین شود، بنابراین بهتر است دولت با حمایت از شرکت‌های تولید کننده، مخارج ارزی خود را کاهش دهد.

ثبت سفارش گوشی‌های بالای ۳۰۰ یورو در حالی ادامه یافته است که در صورت جلسه کارگروه نظارت و تخصیص ارز در تاریخ ۳۱ خرداد سال ۹۹ مقرر شد تنها ارز مورد نیاز برای واردات گوشی‌های زیر ۳۰۰ یورو تأمین شود و گوشی‌های گران‌قیمت توسط سامانه همتا رجیستر نشود.

اکبر سلطانی کارشناس ارشد سامانه همتا پیش از این گفته بود که تصمیم محدودیت ورود گوشی‌های بیش از ۳۰۰ یورو با توجه به شرایط کشور منطقی به نظر می‌رسید اما منفعت برخی از گروه‌ها به خطر افتاد و از اجرایی شدن این طرح جلوگیری شد. این در حالی است که رهبر انقلاب در سخنان خود خواستار جلوگیری از ورود گوشی‌های لوکس آمریکایی شدند.

به نظر می‌رسد که یکی از موافقان جدی واردات گوشی‌های گران قیمت وزارت ارتباطات باشد؛ چرا که بر اساس اظهارات صدیف بیک‌زاده مدیرکل دفتر امور خدمات بازرگانی وزارت صمت، علت عدم اجرای این مصوبه به مخالفت‌هایی برمی‌گردد که توسط برخی از مراجع ذی‌ربط مانند وزارت ارتباطات صورت گرفته است.

منبع: مهر

انتهای پیام/

کد خبر: 1081116

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =