صنعت به دانشگاه اعتماد ندارد!

هادوی مشکلات مالکیت فکری و صنعتی را از مهمترین موانع اعتماد صنعت به دانشگاهها عنوان کرد و افزود: اگر مشکل مالکیت فکری حل شود خیال صنعت هم از بابت دانشگاه‌ها راحت تر خواهد شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی (ایسکانیوز)، محمدمهدی هادوی رئیس مرکز ساخت داخل، ماشین سازی و تجهیزات وزارت صمت در برنامه «گفتگوی علمی» با اشاره به تاریخچه تأسیس این مرکز گفت: با تصویب قانون «استفاده حداکثری از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی» در سال گذشته، وزارت صمت هم مجری این قانون شد.

وی افزود: وزارتخانه شاکله‌ای را برای مسئولیت ساخت داخل و اجرای قانون تعریف کرد و از طرف دیگر دفتر ماشین سازی و تجهیزات نیز به عنوان قسمتی از متولی سرمایه گذاری عمده در بخش صنعت، در هم ادغام شدند و بدین ترتیب مرکز ساخت داخل، ماشین سازی و تجهیزات وزارت صمت تأسیس شد.

هادوی گفت: وظیفه اصلی ما در مرکز، حمایت کلان از تولیدات داخلی و در سطح مشخص تر، اجرای قانون مذکور است.

وی با اشاره به برنامه هفتگانه وزارت صمت در سال جاری بیان کرد: توسعه و بهبود کیفیت کالاها و خدمات و استفاده از فناوری‌های پیشرفته از جمله این برنامه‌های وزارت صمت است که نقش دانشگاه‌ها در آن بسیار کلیدی و مهم عنوان شده است.

هادوی در ادامه به تقابل دانشگاه و صنعت اشاره کرد و گفت: از طرفی دانشگاه، صنعت کشور را کپی ساز می‌داند و از طرف دیگر، صنعت هم دانشگاه را با فناوری‌های مرتبط با خود، بیگانه می‌داند و لذا با هم تعاملی ندارند.

رئیس مرکز ساخت داخل، ماشین سازی و تجهیزات وزارت صمت متذکرشد: با اجرای برنامه تحولی در وزارت علوم، هم اکنون بحث ارتباط با صنعت خیلی پررنگ شده و تقریباً همه اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها معتقدند که باید در خدمت صنعت باشند و خوشبختانه در مقابل یعنی در بخش صنعت هم شاهد چنین تغییر رویکردی هستیم.

وی مشکلات مالکیت فکری و صنعتی را از مهمترین موانع اعتماد صنعت به دانشگاه‌ها عنوان کرد و افزود: اگر مشکل مالکیت فکری حل شود خیال صنعت هم از بابت دانشگاه‌ها راحت تر خواهدشد زیرا ارزش صنعت به بحث‌های رقابتی و حفظ رموز موفقیتش است.

هادوی در رابطه با علت خروج نخبگان از کشور و در مقابل، عدم اعتماد صنعت داخل به این افراد گفت: از آنجایی که ماندگاری نیرو برای بخش خصوصی بسیار مهم است معمولاً شرکتهای صنعتی معتبر، نیروهای خود را از فارغ التحصیلان دانشگاه‌های غیرمطرح و برخی هم ۷۰ درصد نیروهای خود را از خانمهای نقاط محروم شهر تأمین می‌کنند.

نکته دیگر اینکه جوانان ما مانند ۲۰ سال گذشته تن به کار نمی‌دهند و مسیر درآمدزایی راحت را امتخاب می‌کنند به همین دلیل هم تعداد افرادی که وارد بخش تولید می‌شوند کمتر از افرادی است که واسطه گری می‌کنند.

وی یادآور شد: وزارت صنعت اخیراً در اقدامی موثر، مشکلات و نیازهای صنعت کشور را در سایتی اعلام کرده تا دانشگاهیان و اساتید و حتی دانشجویان، آن‌ها را به عنوان موضوع کاری خود قبول کنند و حمایت‌هایی را هم برای پایان نامه و رساله‌های در این راستا در نظر گرفته است.

هادوی مطرح کرد: ما می‌توانیم اعضای هیئت امنای دانشگاه‌های دولتی را از افراد حقوقی و صنعتگران انتخاب کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1081188

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =