واکسن ایرانی کرونا وارد فاز انسانی می‌شود

عضو کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا از ورود واکسن ایرانی کرونا به مرحله فاز انسانی خبر داد و گفت: با افزایش دو هفته‌ای محدودیت‌ها در کشور و برخورد با متخلفان این قانون شاهد تاثیرات جدی در کاهش شیوع ابتلا به کرونا خواهیم بود.

مینو محرز عضو ستاد ملی مقابله با کرونا در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران دانشجویی (کرونا-وارد-فاز-انسانی-می-شود">کرونا-وارد-فاز-انسانی-می-شود">ایسکانیوز)  با بیان اینکه واکسن ایرانی کرونا در حال ساخت است و مراحل تست حیوانی را نیز با موفقیت پشت سر گذاشته، اظهار کرد: بعد از جلسه با سازمان جهانی بهداشت (who) واکسن ایرانی کرونا به‌زودی وارد فاز انسانی می‌شود و از داوطلب‌های انسانی برای بررسی تأثیرات این واکسن استفاده می‌شود. تاکنون تولید واکسن ایرانی کرونا روند مؤثری داشته و اگر مشکلی نباشد بعد از چند ماه وارد بازار می‌شود.

محرز با بیان اینکه این واکسن خارجی را یک زوج دانشمند ترکیه‌ای طراحی کرده‌اند و یک تکنیک جدید محسوب می‌شود، گفت: تکنولوژی این واکسن برای یک زوج است که شرکت فایزر آن‌ها را حمایت می‌کند. واکسن شرکت فایزر به‌عنوان یک تکنیک جدید واکسیناسیون محسوب می‌شود و اگر این واکسن درست‌ کار کند برای مقابله با سایر ویروس‌ها نیز قابل استفاده است.

وی ادامه داد: بر اساس شنیده‌ها، عملکرد واکسن شرکت فایزر موفقیت آمیز بوده و یک تکنولوژی جدید در جهان محسوب می‌شود اما محدودیت‌هایی نیز دارد به عنوان مثال این واکسن باید در دمای حدود منهای ۷۰ درجه سانتی‌گراد نگهداری شود که همه کشورها به چنین امکانی دسترسی ندارند.

عضو ستاد ملی مبارزه با کرونا پیرامون فیلم منتشرشده در فضای مجازی درباره تجمع شهروندان مقابل یکی از مغازه‌های پاساژی در شهرک قدس (غرب)، گفت: با توجه به وضع کنونی باید محدودیت‌ها را سخت‌گیرانه‌تر پیگیری کرد. به‌تازگی فیلمی از یک فروشگاه و ازدحام مردم برای خرید دیدم که واقعاً ناامیدکننده بود.

محرز با بیان اینکه عده‌ای از مردم هنوز کرونا را جدی نگرفته‌اند، اظهار کرد: با توجه به رفتار و برخورد عمومی با کرونا در شرایط موجود نه‌تنها روند بهبودی و کاهش ابتلا به بیماری حاصل نمی‌شود بلکه وضعیت بدتر هم خواهد شد؛ متاسفانه برخی‌ از مردم بدون استفاده از ماسک در مجامع و اماکن عمومی تردد می‌کنند و عده‌ای هم نحوه استفاده صحیح از ماسک را نمی‌دانند که این مسئله بر شیوع بیماری در کشور بی‌تاثیر نیست.

وی با اشاره به اعمال محدودیت‌ها از اول آذرماه گفت: ادارات، مراکز آموزشی و تمام امکانی که محل تجمع عمومی است حداقل دو هفته تعطیل شوند و دورکاری کارکنان را در دستور کار خود قرار دهند تا شاهد تجمعات و تردد اندک شهروندان باشیم و فقط برای امور ضروری از منزل خارج شوند بنابراین اگر محدودیت‌ها را به طور جدی حدود دو هفته در کشور افزایش دهیم و با خاطیان قوانین برخورد کنیم به زودی تأثیرات آن را مشاهده خواهیم کرد.

عضو ستاد ملی مبارزه با کرونا با بیان اینکه در برخی از بیمارستان‌ها به علت کمبود تخت، بیماران بسیاری در انتظار نوبت هستند، گفت: باید برای حفظ سلامتی خود و دیگران پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم. اگر عملکرد مردم درست نباشد وضعیت بهتر نخواهد شد.

این متخصص عفونی تهویه مناسب در اماکن را یکی از اصول مهم مقابله با ویروس کرونا دانست  و گفت:  در چند روز آینده شاهد سرد شدن هوا خواهیم بود و در نتیجه مردم پنجره‌های خانه‌های خود را می‌بندند که در این صورت تهویه به‌درستی انجام نمی‌گیرد و اگر تهویه درستی در مکان نباشد، حتی ماسک نیز تأثیر چندانی نخواهد داشت.

کد خبر: 1081210

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =