سامانه آنلاین امانت کتاب راه‌اندازی شد/ تقویت بستر اینترنت در جهت توسعه فعالیت‌های فرهنگی

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سقز گفت: بستر لازم برای مشاهده لیست کتب موجود در کتابخانه واحد و امکان ثبت درخواست امانت گرفتن کتاب‌ها به صورت آنلاین در این واحد دانشگاهی فراهم شده است.

حامد احمدی معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سقز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، گفت: هفته کتاب و کتابخوانی از اهمیت ویژه‌ای بخصوص برای دانشگاه‌ها برخوردار است. اما با توجه به شرایطی کنونی و همه‌گیری ویروس کرونا محدودیت‌هایی در این زمینه وجود دارد. با این حال واحد سقز اقدام به برگزاری نمایشگاه کتاب به صورت مجازی و اطلاع رسانی در این زمینه کرده است.

احمدی تصریح کرد: همچنین ضمن معرفی تعدادی از کتب پرطرفدار نمایشگاه در انتهای هفته اقدام به برگزاری مسابقه کتابخوانی به صورت مجازی خواهیم کرد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه با توجه به مجازی شدن کلاس‌ها و آموزش‌ها در واحدهای دانشگاهی چه برنامه ای برای دانشجویان ارشد و دکتری دارید که بتوانند از منابع و مقالات کتابخانه‌ای استفاده کنند، اظهار کرد: لیست بندی و اعلام کتب موجود در کتابخانه واحد در زمینه رشته‌های تحصیلات تکمیلی و ارائه لیست مذکور به اساتید مرتبط است.

معاون فرهنگی واحد سقز ادامه داد: همچنین معرفی منابع و مقالات کتابخانه‌ای مرتبط به هریک از رشته‌های تحصیلات تکمیلی واحد توسط اساتید در کلاس‌های درس و امکان ارائه درخواست امانت کتب مذکور به صورت آنلاین از جمله اقدامات صورت گرفته در این زمینه است.

احمدی تصریح کرد: از همان اوایل شیوع ویروس کرونا اقدامات مناسبی توسط حوزه معاونت پژوهشی واحد در زمینه خریداری و تأمین منابع دیجیتالی صورت گرفت. همچنین بستر لازم جهت مشاهده لیست کتب موجود در کتابخانه واحد و امکان ثبت درخواست امانت گرفتن کتاب‌ها به صورت آنلاین فراهم شده است.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سقز درباره پیشبرد اهداف و فعالیت‌های فرهنگی در حوزه فضای مجازی، افزود: فضای مجازی نسل جدیدی از فضای روابط اجتماعی است  با وجود اینکه عمر خیلی زیادی ندارند؛ اما توانسته به خوبی در زندگی مردم جا باز کند.

وی ادامه داد: امروزه روش‌های ارتباطی با دیگران از طریق اینترنت افزایش یافته است. پست الکترونیک، پیام‌های کوتاه، چت روم‌ها، وب پایگاه‌ها و بازی‌ها، روش‌هایی برای گسترش و حفظ روابط اجتماعی شده اند. در این راستا در واحد سقز ضمن فراهم کردن بسترهای لازم جهت اطلاع رسانی و برگزاری نشست‌ها و مسابقات متنوع فرهنگی به صورت مجازی، گروه‌های مجازی متنوعی در پیام‌رسان‌های مختلف تشکیل و سازمان دهی شده است.

احمدی ادامه داد: همچنین درسال جاری انواع نشست ها و کارگاه های تخصصی فرهنگی با استقبال بسیار خوب اساتید، کارمندان و دانشجویان در بستر فضای مجازی واحد برگزار شد. دوره‌های آموزش قرائت قرآن و سایر آموزه های دینی نیز به همین روش و با بازتاب بسیار مناسب برگزار شد.

وی گفت: برگزاری انواع مسابقات فرهنگی از جمله مسابقه کتابخوانی و مسابقه وصیت نامه امام خمینی (ره) نیز به صورت مجازی انجام شد. همچنین مرکز مشاوره واحد نیز با ساخت کلیپ‌های آموزشی و همچنین پاسخگویی تلفنی به مسائل و مشکلات دانشجویان و عموم مردم شهرستان نقش بسزایی را در این مدت ایفا کرد.

احمدی اضافه کرد: کانون‌های فرهنگی دانشجویی واحد نیز در کنار بسیج دانشجویی واحد فعالیت‌های مناسبی را در زمینه اطلاع رسانی مناسبت‌های فرهنگی، آموزش موارد بهداشتی و توسعه فرهنگ کمک مؤمنانه را داشته‌اند.

وی خاطرنشان کرد: پیشبرد اهداف و فعالیت‌های فرهنگی در حوزه فضای مجازی به دلیل صرفه جویی در زمان و هزینه بسیار مورد توجه مخاطبان داخل و خارج از دانشگاه قرار گرفت؛ اما از سوی دیگر مشکلاتی نیز از جمله بستر اینترنت و پیچیدگی تعدادی از نرم افزارها و اپلیکیشن‌ها راندمان یادگیری را تا حدودی کاهش داده است. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1081222

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =