کتابخانه‌ دیجیتال برای سهولت دسترسی دانشجویان ایجاد شد/ طراحی اپلیکیشن زبان اشاره برای دانشجویان ناشنوا

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد هشتگرد گفت: در حال حاضر ۶۰۰ عنوان کتاب در کتابخانه واحد به صورت لوح فشرده موجود است و در کنار آن سعی شده که دانشجویان با نرم‌افزارها و کتابخانه‌های دیجیتالی و همچنین نحوه کارکرد آنها و بانک مقالات علمی آشنا شوند.

مهدی مختارزاده نیکجه معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد هشتگرد در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، گفت: وقتی صحبت از ارتقای فرهنگ کتابخوانی و سرانه مطالعه می‌شود، معمولاً  سخن از ربودن گوی سبقت از کتاب و کتاب‌خوانی توسط شبکه‌های اجتماعی و فناوری به میان می‌آید که مخاطبان بسیاری را به سوی خود جذب کرده‌اند.

وی افزود: آنچه چه به عنوان فرض اساسی قابل تأمل است، اینکه زمانی می‌توانیم درباره ارتقاء سرانه مطالعه و اشاعه فرهنگ کتابخوانی سخن بگوییم که بتوانیم زمینه کارکردهایی مانند لذت بردن از مطالعه، کتاب خواندن  بر اساس میل درونی و گرایش‌های شخصی فرد، کمک به مهارت افزایی در حوزه نیاز شخص و ارتقاء کیفیت زندگی و غنی سازی آن، ایجاد کنیم.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد هشتگرد تصریح کرد: دیکته کردن کتب با عناوین خاص که با علاقه و نیاز مخاطب تطابق ندارد، می‌تواند باعث بی رغبتی، سرخوردگی و افول اعتماد به ‌نفس خوانندگان، نسبت به مطالعه شود. زیرا شخص به زودی از لذت کتاب و کتابخوانی خود را محروم می بیند.

مختارزاده گفت: توجه و اهتمام ویژه‌ای توسط استادان این واحد دانشگاهی، به آموزش غیر مستقیم و طولانی مدت، از راه معرفی و پیشنهاد آثار فاخر در حوزه‌های عمومی و تخصصی با توجه به نیازهای مختلف نسل جوان امروز صورت پذیرفته است.

وی ادامه داد: همچنین در جلسات مختلف هم اندیشی در شوراهای آموزشی، فرهنگی، شوراهای مدیران گروه و نظایر آن، به اهمیت موضوع توسط معاونت‌های مربوطه پرداخته شده است.

مختارزاده اظهار کرد: این نکته قابل ذکر است که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد هشتگرد، در بخش اجرائی، پس از احصاء نیاز حوزه‌های مختلف مطالعاتی دانشجویان، که بر طبق تحقیقات میدانی، به دست آمده،  با تخصیص بودجه، کتب مورد نیاز تهیه و به مخزن واحد دانشگاهی اضافه شده تا دانشجویان بدون صرف هزینه، بتوانند به کتاب ها دسترسی داشته باشند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در سال ۱۳۹۸ و قبل از شیوع اپیدمی کرونا ۳۷۵ عنوان کتاب در موضوعات عمومی و تخصصی به مخزن کتابخانه واحد اضافه شده که ۹۳ عنوان از کتب مذکور در حوزه‌های الهیات، روانشناسی، ارتقاء مهارت‌ها، کیفیت وغنی‌سازی زندگی، همچنین اخلاق کاربردی بوده و مابقی در حوزه‌های تخصصی گروه‌های آموزشی تهیه و تنظیم شده‌اند.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد هشتگرد تصریح کرد: همچنین امسال در هفته دفاع مقدس، کتابخانه تخصصی آثار دفاع مقدس با رونمایی از ۴ جلد کتاب جدید چاپ شده در حوزه مذکور، با حضور مسئولان افتتاح شد.

وی ادامه داد: همچنین وحید ترکاشوند مسئول نهاد مقام معظم رهبری اولین کتاب را  برای مطالعه ناشنوایان به چاپ رسانده که حاوی جملات کوتاه و اشاره‌ای در رابطه با سبک زندگی، احکام، اخلاق و اعتقادات است این کتاب با استقبال گسترده ناشنوایان و کم شنوایان مواجه شده است.

مختارزاده با اشاره به اینکه واحد هشتگرد تاکنون فاقد مقاطع تحصیلات تکمیلی بوده و تنها در مقاطع کاردانی و کارشناسی به جذب دانشجو پرداخته است، گفت: تهیه نرم‌افزارها و منابع دیجیتالی، با توجه به نیاز مقاطع مذکور صورت گرفته و در مرحله اجراء، با تخصیص بودجه، گردآوری شده است.

وی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال در کتابخانه واحد، ۶۰۰ عنوان کتاب به صورت لوح فشرده موجود است و در کنار آن سعی حداکثری صورت پذیرفته  که دانشجویان با نرم‌افزارها و کتابخانه‌های دیجیتالی و همچنین نحوه کارکرد آنها و بانک مقالات علمی آشنا شوند و جهت تحقیق در طول ترم تحصیلی، با مراجعه به آنها به ارتقاء مهارت تحقیق در بستر دیجیتال دست یابند.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد هشتگرد تأکید کرد: به همت حجت الاسلام وحید ترکاشوند اپلیکیشن زبان اشاره ایرانی جهت سیستم اندروید طراحی شده که امکان برقراری ارتباط فرد ناشنوا را با افرادی که با زبان اشاره آشنایی ندارند با سهولت میسر می‌سازد. همچنین امکاناتی چون تایپ متن از طریق اشاره، آموزش اعداد و الفبا و بسیاری امکانات دیگر در این اپلیکیشن لحاظ شده است.

مختارزاده گفت: با توجه به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی واحد هشتگرد در ترم جاری پذیرای اولین گروه ورودی دانشجویان کارشناسی ارشد است، طبیعتاً دسترسی دانشجویان ارشد به بانک اطلاعات پایان‌نامه‌ها و رساله‌های ارشد و دکتری از ضروریات محسوب می‌شود، لذا در حوزه معاونت علمی برنامه‌هایی در دستور کار قرار گرفته که در آینده‌ای نزدیک اطلاع‌رسانی خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1081256

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =