عبدالله: توافقنامه آمریکا و طالبان نمی‌تواند اساس مذاکرات صلح باشد

رییس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان با اشاره به اینکه تاکنون نتیجه مطلوبی از آزادی زندانیان طالبان از سوی کابل حاصل نشده، تاکید کرد که توافقنامه آمریکا و طالبان نمی‌تواند اساس همه بحث‌های مذاکرات صلح باشد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی (ایسکانیوز)، «عبدالله عبدالله»، رییس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان تاکید کرد که نمی‌شود در مذاکرات صلح با طالبان توافقنامه صلح آمریکا و طالبان، اساس تمام بحث‌ها باشد.

عبدالله در گفتگو با شبکه خبری طلوع نیوز، گفت که افغانستان باید به صلحی برسد که دیدگاه‌های مردم را در خود، داشته باشد.

در همین حال او هشدار داد که اگر پس از خروج نیروهای خارجی از افغانستان باز هم طالبان به جنگ ادامه دهند، کشور برای سال‌ها درگیر جنگ خواهد ماند.

مذاکرات رسمی میان نمایندگان کابل و طالبان در دوحه، پایتخت قطر همچنان آغاز نشده است و تأکید طالبان بر اساس قرار گرفتن توافقنامه صلح با آمریکا در نشست‌های خود با نمایندگان دولت افغانستان، از علت‌های تأخیر در آغاز این مذاکرات دانسته می‌شود.

عبدالله در این باره گفت: «توافقنامه را طرف افغانستان، طرف جمهوری اسلامی افغانستان نادیده نگرفته؛ اما اساس تمام بحث‌های ما نمی‌تواند باشد. جامعه افغانستان (به) صلحی که باید برسد، نظریات اکثریت مردم افغانستان باید در آن تمثیل شود.»

بحث خروج نیروهای خارجی از افغانستان، از موضوعات دیگری است که در این گفتگو مطرح می‌شود.

عبدالله افزود: «مشخص نیست که این تصمیم امروز یا ماه ژانویه گرفته می‌شود یا بعدتر، اما این تصمیمی است که ایالات متحده امریکا می‌گیرد... اگر طالبان تصمیم بگیرند که جنگ را ادامه می‌دهند و هیچ نوع انعطافی در مذاکره از خود نشان ندهند، متاسفانه معنایش این می‌باشد: ادامه جنگ برای سال‌های سال!»

در همین‌حال، رییس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان، با تأکید بر این که در حال حاضر همه کشورها، به‌صورت رسمی خواستار صلح در افغانستان هستند، از سفر اخیر خود به پاکستان و دیدار با مقامات آن کشور در همین زمینه یاد می‌کند.

وی در ادامه گفت: «با در نظرداشتن این که در گذشته، یک تاریخچه متفاوتی داشتیم در روابط با این کشورها؛ آنان اطمینان می‌دادند که مانند گذشته دیگر ما برخورد نمی‌کنیم، ما ترجیحی در افغانستان نداریم، همان صلحی که قابل قبول برای مردم افغانستان است، همان برای ما قابل قبول خواهد بود.»

عبدالله همچنین تاکید کرد که روند آزادی زندانیان طالبان از سوی دولت افغانستان به نتیجه‌ای که انتظار می‌رفت نینجامیده است؛ اما وی گشایش روند مذاکرات را میان کابل و طالبان، دلیل خوبی برای تلاش‌های صلح در افغانستان دانست.

انتهای پیام/

کد خبر: 1081282

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =