بخش خصوصی که ارباب رجوع نداشته باشد می‌تواند در دوران ممنوعیت، فعال باشد

وزیر کشور گفت: بخش خصوصی که ارباب رجوع ندارد می‌توانند با رعایت پروتکل‌ها و دستورات طرح ممنوعیت کار خود را ادامه دهند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی (ایسکانیوز)،   عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور امشب در شبکه خبر گفت: بعد از ۸ ماه اقدامات مختلف قرار بر این شد تا یک مرکزیتی باشد تا بر تمام دستگاه‌ها نظارت داشته باشد. در این مرحله با موج سوم مواجه هستیم و لازم بود تا تمرکزی بر اجرای مصوبات انجام شود و این قرارگاه هم به همین دلیل برپا شد.

وی تاکید کرد: لازم بود یک بازنگری در روند مصوبات انجام شود چراکه تا به امروز ۴۳ جلسه تشکیل و ۳۷۰ مصوبه صادر شده است و لازم بود تا تمام این مصوبات در دستگاه‌های اجرایی پیگیری شود.

رحمانی فضلی خاطر نشان کرد: امروز آقای نمکی اعلام کردند از سه شنبه تست های فوری در اختیار قرار می گیرد و تست ها را به صد هزار در روز می رسانیم.

وی با تاکید بر اینکه مردم ما هنوز نسبت به قرنطینه آموزش کافی را ندیده اند گفت: در ستاد مجوز گرفته شد از هتل ها و مسافرخانه هم برای قرنطینه استفاده شود. افرادی که شناسایی می شوند و در بیمارستان بستری نمی شوند رصد و کنترلی روی آن ها صورت نمی گیرد. اما از این به بعد با اپلیکیشن ماسک و با کمک وزارت ارتباطات این افراد از طریق موبایل آنها رصد می شوند.

وزیر کشور با تاکید به نیازمندی برای کمک های مردمی گفت: ما مبنای ممنوعیت را سه سطح زرد، نارنجی و قرمز قرار دادیم. اعمال ممنوعیت در ادارت، بخش های عمومی و اصناف است. همه اینها که گفته شد دارای سه رکن، وزارت بهداشت، تبلیغات ـ آموزش و مردم است.

وی اضافه کرد: همه کارهایی که می کنیم برای این است که وزارت بهداشت خدمات خود ار بخوبی انجام دهد. همه قدردان تلاش آنها هستند. باید مردم ما نسبت به زوایای این بیماری آگاهی داشته باشند. همه این کارها برای مردم و با کمک مردم است. هیچ کس راضی نیست ممنوعیت و محدودیت ایجاد شود اما وقتی با یک اقلیتی مواجه می شویم که رعایت نمی کنند مجبور به قرار دادن ممنوعیت و محدودیت می شویم.

فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد مبارزه با کرونا گفت: ما بین بد و بدتر و یا بدترین و بدترین ها تصمیم می گیریم. در ممنوعیت ساعت ۲۱ تا ۴ صبح باید مردم هم به ما کمک کنند. پیش بینی من این است که بین ۵۰ تا ۶۰ درصد خود مردم رعایت می کنند. کارمندان دستگاه ها از طریق سازمان خود شماره های پلاک خودروهای خود را به نیروی انتظامی می دهند تا جریمه نشوند اما نیروی انتظامی حتما با تردد ها با حفظ کرامت مردم برخورد می کند.

وی تاکید کرد: بخش خصوصی که ارباب رجوع ندارند می توانند با رعایت پروتکل ها و دستورات طرح ممنوعیت کار خود را ادامه دهند ولی اگر ارباب رجوع دارند باید به لیست فعالیت مشاغل مراجعه کنند و از آن لیست تبعیت کنند. در مسافرت های بین شهری با حمل و نقل عمومی باید مسافران مشخص شوند که کرونا ندارند و ظرفیت آن وسیله نقلیه هم بیش از ۶۰ درصد نباشد.

رحمانی فضلی تصریح کرد: کارفرمایان هم می‌توانند لیست افراد را به نیروی انتظامی اعلام کنند تا جریمه نشوند البته جریمه افراد از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح با دوربین‌ها انجام می‌شود که مبلغ ۵۰۰ هزار تومان است ولی افراد می‌توانند تا قبل از پرداخت جریمه این موضوع را عنوان کنند و اگر اشتباهی جریمه برای آنها صادر شده است را برطرف کنند.

وزیر کشور در پاسخ به این پرسش که آیا تضادی بین ممنوعیت سفر با خودروی شخصی با مجاز بودن استفاده از حمل و نقل بین شهری وجود ندارد گفت: تعداد سفرها بسیار کاهش می یابد و استفاده از خودروی شخصی قابل مقایسه با استفاده از حمل و نقل عمومی بین جاده ای نیست.

وی تصریح کرد: فعالیت تاکسی‌های اینترنتی، تاکسی‌ها، آژانس‌ها و… ایرادی ندارد و جریمه ای برای این افراد صادر نمی‌شود. بانک‌ها، اداره برق، برخی ادارات در تمامی استان‌ها باید باز باشند و خدمت ارائه دهند البته اگر نهادی تشخیص داد با حداقل نیرو می‌شود کار را انجام داد مشکلی نیست و باید دورکاری برقرار باشد.

فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا ادامه داد: البته باز هم می گویم ادارات تعطیل نیستند و تا یک سوم می‌توانند دورکار باشند و اگر با کمتر از یک سوم هم کار انجام شدنی است ممنوعیتی برای دورکاری تعداد بیشتری از کارکنان نیست.

وزیر کشور خاطرنشان کرد: بخشی خصوصی هم باید با رعایت پروتکل‌ها کارها را انجام دهند، البته اگر ارباب رجوع نداشته باشند می‌توانند با رعایت پروتکل‌ها فعالیت کنند ولی اگر ارباب رجوع دارند باید به لیست فعالیت مشاغل مراجعه کنند و از آن لیست تبعیت کنند.

فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا با تاکید بر اینکه  کادر اداری در مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل هستند مگر عواملی که سامانه و کارهای کامپیوتری و غیرحضوری را اداره می‌کنند، اظهار داشت: ظرف ۲ روز حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ نفر با اپلیکیشن با ماسک شناسایی شدند که در حمل و نقل عمومی کار می کرده اند و بیمار هم بوده اند، استفاده از اپلیکیشن و تست های سریع می تواند کمک بسیاری در شناسایی افراد داشته باشند.

اگر افراد ممنوعیت خروج از شهرهای قرمز را رعایت نکنند و اگر از راه در رویی خارج شدند و در جاده ها دیده ها شدند اگر از شهرهای قرمز باشند یک میلیون تومان جریمه می شوند و اگر از شهرهای نارنجی باشند ۵۰۰ هزار تومان جریمه می شوند.

فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا بیان کرد: بر اساس اعلام وزارت بهداشت ۷۰ درصد افراد مصوبات را رعایت می کنند و البته روز به روز کم و زیاد می شود و باید صبر کنیم تا مردم خودشان را منطبق کنند البته از روز شنبه مصوبات با جدیت اعمال می شود.

وی در پاسخ به این پرسش که بعد از این طرح، پلان بعدی قرارگاه چیست، گفت:  ما طرح دیگری نداریم و این طرح را برای ۲ هفته اجرا می کنیم و اگر شهری بعد از ۲ هفته همچنان قرمز بود طرح ادامه پیدا می کند و اگر نارنجی شد محدودیت ها کاهش پیدا می کند.

وزیر کشور خاطرنشان کرد: ما در سال آینده ۴ انتخابات پیش رو داریم و برای برگزاری این انتخابات به دنبال راهکارهایی هستیم که هر زمان به جمع بندی برسیم اعلام می کنیم در همین زمینه جلساتی با شورای نگهبان داریم که بتوانیم انتخابات را با وجود کرونا بخوبی اجرا کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1081288

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =