کرونا هیچ ارتباطی با اهدای خون ندارد

سخنگوی سازمان انتقال خون با تاکید براینکه کرونا هیچ ارتباطی با اهدای خون ندارد، گفت: فقط ۲ درصد از بهبودیافتگان بیماری کرونا برای اهدای پلاسما به مراکز انتقال خون مراجعه کرده‌اند و در حال حاضر به‌تمامی گروه‌های خونی نیاز داریم.

بشیر حاجی بیگی سخنگوی سازمان انتقال خون ایران در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران دانشجویی (کرونا-هیچ-ارتباطی-با-اهدای-خون-ندارد">کرونا-هیچ-ارتباطی-با-اهدای-خون-ندارد">ایسکانیوز) با بیان اینکه سازمان انتقال خون ایران باید جوابگوی نیاز بیمارستان‌های کل کشور به خون و فرآورده‌های آن نظیر گلبول قرمز فشرده‌شده، پلاکت، پلاسما و پلاسمای کووید ۱۹ تهیه‌شده از بهبودیافتگان کرونا باشد، گفت: در حال حاضر نزدیک به ۹۰۰ بیمارستان و مرکز درمان در کل کشور خون و فرآورده‌های آن را از سازمان انتقال خون ایران دریافت می‌کنند.

وی از تهران به‌عنوان پرمصرف‌ترین استان از نظر خون و فرآورده‌های آن نام برد و افزود: در کلان‌شهر تهران نزدیک به ۱۶۰ بیمارستان و مرکز درمانی وجود دارد.

حاجی بیگی بیان کرد: از ابتدای اردیبهشت امسال تا ۲۱ آبان نزدیک به ۱۳ هزار نفر به ۲۵ مرکز استانی انتقال خون جهت اهدای پلاسمای کووید ۱۹ مراجعه کرده‌اند که از این تعداد ۱۰ هزار و ۶۰۰ واحد پلاسما اهدا شده است.

سخنگوی سازمان انتقال خون با اشاره به اینکه گذشت ۲۸ روز از بهبود بیماری کرونا بهترین موقع جهت اهدای پلاسمای خون به شکرانه سلامتی و نجات جان بیماران بستری در بیمارستان‌ها است، افزود: در حال حاضر بیشترین مراجعه بهبودیافتگان در استان‌های تهران، اصفهان، آذربایجان غربی، خوزستان، یزد، خراسان رضوی و مازندران بوده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر به ‌تمامی گروه‌های خونی نیاز داریم و افرادی که دارای گروه خونی منفی هستند باید اقبال بیشتری به اهدای خون داشته باشند چون فقط ۱۰ درصد از مردم دارای گروه خونی منفی هستند.

حاجی بیگی با بیان اینکه سالانه نزدیک به ۱ میلیون پلاکت از مراکز انتقال خون سراسر کشور درخواست می‌شود، افزود: پلاکت فرآورده‌ای است که جهت بیماران سرطانی و درمان بیماری‌های خون‌ریزی دهنده از آن مصرف می‌شود.

سخنگوی سازمان انتقال خون ایران اعلام کرد: سالانه حدود ۷۵۰ هزار واحد پلاسما در کشور در مراکز درمانی و بیمارستانی توزیع می‌شود که برای درمان بیماران سوختگی، بیماران کبدی و در جراحی‌های بزرگ استفاده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در سال نزدیک به ۲ میلیون واحد پک سل P.C یا گلبول قرمز فشرده ‌شده از مراکز انتقال خون درخواست می‌شود، گفت: این فراورده در بیماران کم‌خونی مزمن، جراحی‌های قلب باز، جراحی زنان، زایمان، بیماران دیالیزی، تالاسمی و مجروحین تصادفات و شکستگی‌ها با خونریزی‌های شدید مصرف می‌شود.

وی ادامه داد: در بیمارستان‌های شمال کشور نظیر گیلان، مازندران، گلستان و همچنین استان‌های جنوبی کشور مثل سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر و خوزستان به دلیل وجود بیماران خاص و تالاسمی، میزان مصرف خون نسبت به سایر استان‌ها بیشتر است.

سخنگوی سازمان انتقال خون با اشاره به اینکه فقط ۲ درصد از بهبودیافتگان بیماری کرونا جهت اهدای پلاسما به مراکز انتقال خون مراجعه کرده‌اند، افزود: علی‌رغم رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی در مراکز انتقال خون سراسر کشور و استفاده از  وسایل و تجهیزات استریل و یک بار مصرف در پروسه اهدای خون و پلاسما آمار اهداکنندگان پلاسما پایین است.

حاجی بیگی گفت: تمامی افرادی که جهت اهدای خون به مراکز انتقال خون مراجعه کردند از سالم‌ترین افراد جامعه هستند و مراجعه‌کنندگان به مراکز انتقال خون توانسته‌اند با رعایت تمامی استانداردهای سازمان جهانی بهداشت واجد شرایط اهدای خون شوند.  

وی در خصوص بیشترین میزان خون اهدایی در ۷ ماه سال جاری تا پایان مهر ماه در کشور اظهار کرد: استان‌های تهران، فارس، خراسان رضوی، اصفهان و مازندران بیشترین میزان اهدایی خون را داشتند که ۱۵ درصد خون اهدایی در کشور مربوط به استان تهران است. در طی این ۷ ماه بانوان استان‌های خراسان جنوبی، کردستان، لرستان و سیستان و بلوچستان اقبال بیشتری به اهدای خون داشتند.

حاجی بیگی با بیان اینکه ویروس کرونا هیچ ارتباطی با اهدای خون ندارد و یک بیماری تنفسی است، گفت: با اهدای پلاسما سیستم ایمنی پایین نخواهد آمد و آنتی‌بادی به‌صورت مداوم در بدن ساخته می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1081299

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =