چرخه انتقال دانش با ایجاد کتابخانه‌های دیجیتال رونق می‌گیرد

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز با بیان اینکه هدف کتابخانه‌های دیجیتالی به طور کلی گردآوری و اشاعه اطلاعات و دانش در قالب‌های منابع دیجیتالی است، گفت: در ایجاد کتابخانه‌های دیجیتال کارآمد باید از دیدگاه متخصصان و صاحب‌نظران استفاده کرد.

مریم زیبایی‌نژاد معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، گفت: همزمان با هفته کتابخوانی در این واحد دانشگاهی مسابقه کتابخوانی در فضای مجازی برگزار خواهیم کرد و به همین منظور کتاب‌هایی را به صورت جداگانه برای اساتید و دانشجویان معرفی کردیم.

وی تصریح کرد: با توجه به ابلاغیه معاونت فرهنگی و دانشجویی در این واحد دانشگاهی تبیلغاتی گسترده‌ای را جهت ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی انجام دادیم.

زیبایی‌نژاد ادامه داد: فضای مجازی امروزه نقش بسزایی در نهادینه کردن ترویج فرهنگ کتابخوانی دارد، در همین راستا کتاب‌ و مقالات مختلفی را در کانال‌های مختلف برای دانشجویان معرفی کردیم تا بعد از مطالعه این کتاب‌ها مسابقه‌ای را برگزار کنیم.

وی افزود: همچنین کانال سلامت روان را در این واحد دانشگاهی ایجاد کردیم که در آن بخشی از مطالب قرآنی بارگذاری می‌شود.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز گفت: امروزه فنآوری اطلاعات بر اطلاع‌رسانی احاطه دارد تا جاییکه امروزه شاهد تحولات و تغییرات گسترده در خدمات کتابخانه‌ای، روش‌های ارائه اطلاعات و کاربرد فنآوری اطلاعات در جامعه هستیم. از جمله تأکید بیشتر بر نیاز استفاده کنندگان و دسترسی مستقیم آنها به اطلاعات الکترونیکی در قالب دیجیتالی است.

وی اضافه کرد: در واقع کتابخانه نقش بسیار بزرگی در چرخه انتقال اطلاعات پیدا کرده است. برای اینکه به سمت توسعه منابع دیجیتال و کتابخانه مجازی حرکت کنیم باید کتاب‌های مهم و کاربردی را در حوزه‌های مختلف که برای دانشجویان، اساتید و کارکنان مناسب است را تقسیم بندی کرده و آنها را جهت استفاده آنها معرفی و بارگذاری کنیم.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز تصریح کرد: همچنین باید کتاب‌ها را براساس گروه‌ها برای دانشجویان رشته‌های مختلف جهت سهولت برای دانشجویان معرفی کنیم. این امر مهم نیاز به عزم ملی دارد که بتوانیم تمام کتاب‌ها و منابع و مقالات را بعد ازبررسی دقیق محتوایی در جهت رسیدن به اهداف دیجیتالی ایجاد کنیم.

زیبایی‌نژاد بزرگترین مزیت کتاب‌های دیجیتالی نسبت به کتاب‌های چاپی، را حجم و قابلیت حمل آنها عنوان کرد و گفت: منابع دیجیتالی نیاز به فضای کمتری دارد. همچنین امکان بازیابی و ذخیره‌سازی اطلاعات و سهولت استفاده از آن در همه جای دنیا است. هدف کتابخانه‌های دیجیتالی به طور کلی گردآوری، ذخیره‌سازی، سازماندهی و اشاعه اطلاعات و دانش در قالب‌ منابع دیجیتالی است.

وی تأکید کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا در شرایط فعلی امکان فعالیت کتابخانه‌ها و حتی کتابفروشی‌ها به صورت حضوری وجود ندارد و متأسفانه در گذشته نیز اقدامات لازم برای ارائه خدمات الکترونیکی مؤثر در این عرصه فراهم نشده است، باید در این حوزه به صورت جدی ورود پیدا کنیم.

زیبایی‌نژاد خاطرنشان کرد: شرایط فعلی فرصتی را فراهم کرد تا زمینه برنامه‌ریزی و راه‌اندازی کتابخانه‌های دیجیتال کارآمد با استفاده از دیدگاه متخصصان و صاحب‌نظران فراهم شود تا این پایگاه‌ها از خدمات آموزش مجازی دانشگاهی به نحو مؤثری پشتیبانی و حمایت کنند.

وی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد دانشجویان بیشتر دراین فضا اطلاعات بیشتری برای دریافت و بارگذاری کتاب و مطالب یاد گرفتند و از این طریق منابع مورد نیاز خود را تامین می‌کنند و مشکلی در این راستا نیست.

انتهای پیام/

کد خبر: 1081402

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =