تخریب اکوسیستم خلیج فارس/ این تعداد مجوز صید چگونه صادر شده‌اند؟

رئیس کارگروه ساماندهی صید فراکسیون محیط زیست مجلس گفت: میزان بالای صید، زیست بوم خلیج فارس و دریای عمان را تخریب کرده است و مشخص نیست چرا برای این تعداد کشتی مجوز صید صادر شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی (ایسکانیوز)، برنامه «بی قاب نقاب» با موضوع صید ترال و خطر نابودی زیستگاه‌های آبی با حضور دکتر اصغر عبدلی، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی و رئیس کارگروه ساماندهی صید فراکسیون محیط زیست مجلس روانه آنتن شد.

اصغر عبدلی در ابتدا با بیان این‌که صید ترال پیش از ورود کشتی‌های چینی وجود داشته است، اظهار کرد: این روش صید مدتها در خلیج فارس و دریای عمان رواج داشته و برای صید میگو از آن استفاده می‌شد.

وی به اثرات صی ترال بر زیست‌بوم آبی اشاره کرد و گفت: صید ترال به صورت کفی تخریب بیشتری به دنبال دارد، چرا که کف دریا محل زندگی نرم تنان، سخت پوستان، مرجان‌ها و ماهی‌های کف زی است و این روش صید، آشیانه همه این موجودات را از بین می‌برد.

عبدلی با اشاره به اقدامات مجلس برای رسیدگی به موضوع صید ترال اظهار کرد: در فراکسیون محیط زیست مجلس، کارگروه ساماندهی صید تشکیل شده است که افراد متخصص در دانشگاه و شیلات و همچنین تعدادی از صیادان حضور پیدا می‌کنند و نظرات خود را بیان می‌کنند تا با یک خرد جمعی تصمیم درستی درباره این موضوع که علاوه بر ابعاد زیست محیطی، ابعاد اجتماعی و اقتصادی هم دارد، گرفته شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی با تاکید بر این که بهره برداری از منابع آبی دریا باید به شکل پایدار باشد، عنوان کرد: مخالفتی برای استفاده از ذخایر آبی وجود ندارد، چرا که منبع درآمد و غذای بسیاری از افراد جامعه است اما اگر بهره برداری به شکل پایدار نباشد، ذخایر آبی کشور در چند آینده نابود شده است.

عبدلی با یادآوری این موضوع که دریای عمان و خلیج فارس بر اثر صید بی رویه دچار آسیب شده است، عنوان کرد: قرار بود بهره برداری نزدیک به ۱۰۰ هزارتن فانوس ماهی با ۲۵ کشتی انجام شود، اما این رقم به ۹۶ کشتی رسید و اگر روند متوقف نمی‌شد به ۲۵۶ کشتی می‌رسید.

وی افزود: آثار این تخریب زیست محیطی در کاهش صید صیادان بومی و معیشت آنها به وضوح مشخص است.

فراکسیون محیط زیست مجلس، راهکار نجات زیست بوم دریایی را تشریح کرد و گفت: در شرایط فعلی دریا به یک دوره تنفس نیاز دارد و نمی‌توان بهره برداری را به همین شکل و بی تفاوت به اثرات تخریبی آن در آینده ادامه داد.

عبدلی ادامه داد: در حال حاضر دوره تنعسی با نام «آیش» مطرح شده است که موجب بازیابی ذخایر دریا خواهد شد و همزمان با این آیش پژوهشی هم انجام شود تا وضعیت ذخایر روز در آبهای سطحی و عمقی مشخص شود.

وی ابراز امیدواری کرد با پیگیری مرکز تحقیقات شیلات و نظارت مجلس محاسبات زیست محیطی و اقتصادی درست صورت بگیرد تا مجوزهای صید ترال بدون حساب صادر نشود.

این نماینده مجلس با انتقاد از این که مناطق ممنوعه برای صید در کشور وجود ندارد، اظهار کرد: باید چنین مناطقی وجود داشته باشد تا از تولیدات این نواحی در بخش‌های دیگر استفاده کرد.

عبدلی تاکید کرد: تنها توقف صید راهگشا نیست. برای آن که بتوانیم موضوع صید را ساماندهی کنیم باید تمام اکوسیستم و روش‌های صید را اصلاح کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1081470

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =