نظر دیوان عدالت در رابطه با نهاد صالح در تصویب آئین نامه بیکاری

ابطال اصلاحیه ماده ۲۳ آیین نامه اجرایی قانون بیمه بیکاری مصوب هیأت وزیران در دیوان عدالت اداری بررسی شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، ابطال اصلاحیه ماده ۲۳ آئین نامه اجرایی قانون بیمه بیکاری موضوع تصویب نامه شماره ۱۲۲۶۲۴/ ت ۴۰۴ ه مورخ ۱۹/‏۱۰/‏۶۹‬ هیأت وزیران در دیوان عدالت اداری بررسی شد.

در گردش کار این پرونده آمده است که شاکی دادخواستی به طرفیت هیأت وزیران به خواسته ابطال اصلاحیه ماده ۲۳ آئین نامه اجرایی قانون بیمه بیکاری (چاپ شده در شماره ۱۲۵۳ مورخ ۲۳/‏۱۱/‏۹۸‬ روزنامه رسمی) به دیوان عدالت اداری تقدیم کرده که به هیأت عمومی ارجاع شده است متن مقرره مورد شکایت به قرار زیر می‌باشد:

در ماده ۲۳ آئین نامه اجرایی قانون بیمه بیکاری، موضوع تصویب نامه شماره ۱۲۲۶۲۴/ ت ۴۰۴ ه مورخ ۱۹/‏۱۰/‏۱۳۶۹‬ عبارت «بر اساس توافق وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و کار و امور اجتماعی» حذف و متن زیر به عنوان تبصره به ماده یاد شده الحاق می‌شود:

«تبصره: هزینه‌های خرید خدمات اداری از بخش خصوصی در اجرای قانون بیمه بیکاری و این آئین نامه توأم با کاهش متناسب در هزینه‌های پرسنلی و اصلاح ساختار دو دستگاه مذکور از محل اعتبار این ماده تأمین می‌شود.»

دلایل شاکی برای ابطال مقرره مورد شکایت:

به دلالت ماده ۱۴ قانون بیمه بیکاری و از آنجا که هیأت وزیران به طور مستقل و بدون دخالت و جلب نظر سازمان تأمین اجتماعی، صلاحیت تدوین مصوبه برای بیمه بیکاری را ندارد. بنابراین مصوبه مزبور مغایر با قانون یاد شده و خارج از حیطه اختیار و مستحق ابطال است.

در پاسخ به شکایت مذکور، معاون حقوقی دولت به موجب لایحه شماره ۹۸-۴۱۸۲-۳ به طور خلاصه توضیح داده است که:

ماده ۱۴ قانون بیمه بیکاری، تهیه آئین نامه اجرایی این قانون توسط وزارت کار و امور اجتماعی (وقت) و سازمان تأمین اجتماعی و تصویب آن توسط هیأت وزیران مورد حکم قرار گرفته است. بنابراین حکم قانون یاد شده ناظر بر تعیین دستگاه پیشنهاد دهنده برای تنظیم آئین نامه اجرایی است و صرفاً به مرحله «تهیه آئین نامه» اشاره دارد و تسری آن به «اصلاح آئین نامه» فراتر از اراده و حکم قانونگذار و مستلزم نادیده گرفتن صلاحیت عام مقررات گذار هیأت وزیران است. لذا تقاضای رد شکایت مورد تقاضاست.

پرونده شماره ه ع/۹۸۰۴۱۸۲ مبنی بر درخواست ابطال اصلاحیه ماده ۲۳ آئین‌نامه اجرایی قانون بیمه بیکاری موضوع تصویب‌نامه شماره ۱۲۲۶۲۴/ ت ۴۰۴ ه (مصوب ۱۹/۱۰/۱۳۶۹ هیأت وزیران)، در جلسه مورخ ۱۹/‏۰۸/‏۱۳۹۹‬ هیأت تخصصی بیمه، کار و تأمین اجتماعی مورد رسیدگی قرار گرفت و اعضا به اتفاق به شرح زیر اقدام به صدور رأی نمودند:

رأی هیأت تخصصی کار، بیمه و تأمین اجتماعی

نظر به اینکه اولاً طبق اصل ۱۳۸ قانون اساسی، هیأت‏ وزیران‏ حق‏ دارد برای‏ انجام‏ وظایف‏ اداری‏ و تأمین‏ اجرای‏ قوانین‏ و تنظیم‏ سازمان‌های‏ اداری‏ به‏ وضع تصویب‏‌نامه‏ و آیین‏‌نامه‏ بپردازد و مطابق ماده ۱۴ قانون بیمه بیکاری (مصوب ۲۶/۶/۱۳۶۹)، تهیه آئین‌نامه اجرایی قانون مذکور ظرف یک ماه بر عهده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان تأمین اجتماعی و تصویب آن در صلاحیت هیأت وزیران قرار داده شده است.

ثانیاً تعیین مراجعی برای تهیه و پیشنهاد آئین‌نامه توسط قانون و عدم اقدام مراجع مذکور در انجام وظایف قانونی، منجر به سقوط تکلیف از مرجع تصویب‌کننده نبوده و منوط نمودن اجرای قانون و تصویب آئین‌نامه به تهیه و پیشنهاد آن، منجر به معطل شدن قانون می‌گردد.

ثالثاً مصوبه معترض‌عنه بنا به پیشنهاد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و در راستای وظایف و اختیارات هیأت وزیران اصلاح شده است و صرف عدم مشارکت سازمان تأمین اجتماعی در تهیه و پیشنهاد اصلاحیه، موجب بطلان و بی‌اعتباری مصوبه نمی‌گردد.

بنا به مراتب فوق، با توجه به اینکه در مانحن‌فیه مرجع تهیه آئین‌نامه اجرایی قانون بیمه بیکاری، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان تأمین اجتماعی بوده و هیأت وزیران صالح به تصویب آن می‌باشد و مرجع اخیرالذکر اقدام به تصویب اصلاح آئین‌نامه اجرایی مذکور با پیشنهاد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نموده است، بنابراین اصلاحیه ماده ۲۳ آئین‌نامه اجرایی قانون بیمه بیکاری موضوع تصویب‌نامه شماره ۱۲۲۶۲۴/ ت ۴۰۴ ه (مصوب ۱۹/۱۰/۱۳۶۹ هیأت وزیران)، به اتفاق آرای اعضای هیأت تخصصی بیمه، کار و تأمین اجتماعی، مغایر با قوانین و خارج از حدود اختیارات مقام تصویب‌کننده تشخیص نگردیده و قابل ابطال نمی‌باشد.
 

انتهای پیام

کد خبر: 1081536

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =