چاپ سه بعدی منعطف اجزای قلب در ابعاد واقعی

محققان دانشگاه کارنگی ملون از چاپ سه بعدی مدلی دقیق از قلب انسان در ابعاد واقعی خبر داده‌اند. این مدل با استفاده از نوعی پلیمر نرم تولید شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، به نقل از نیواطلس، محققان برای طراحی دقیق روند جراحی قلب باز بر روی انسان‌ها به مدلی سه بعدی و کاملاً مشابه با قلب افراد نیاز دارند. فناوری جدید چاپ سه بعدی قلب با استفاده از یک پلیمر منعطف دستیابی به این هدف را ممکن می‌کند.

تا پیش از این مدل‌های سه بعدی قلب افراد بر مبنای اسکن ام آر آی و با استفاده از پلاستیک‌های سخت تولید می‌شد که افزودن بافت‌های واقعی قلب به آنها ممکن نبود. اما فناوری چاپ سه بعدی جدید موسوم به فرش وضعیت را تغییر داده است.

این فناوری مبتنی بر استفاده از پلیمرهای زیستی، نرم و منعطف است که از آلژینیک اسید یا آلژینات ساخته می‌شوند. این ماده یک ترکیب شیمیایی و یک پلی‌ساکارید غیر یونی است که در دیواره سلول نوعی جلبک قهوه‌ای وجود دارد که در تماس با آب به شکل صمغ ژله‌ای تغییر شکل می‌دهد. این پلی‌ساکارید قادر است تا ۲۰۰ برابر وزن خود آب را جذب کند. از این قابلیت در حوزه بهداشت و درمان برای تولید چسب‌های پانسمان پیشرفته برای جذب ترشحات شدید زخم استفاده می‌شود.

چاپگر سه بعدی مورد استفاده بدین منظور مجهز به جوهر زیستی است و این جوهر پلیمر نرم را به خارج هدایت می‌کند و بعد از تکمیل فرایند چاپ، این پلیمر خشک شده و در قالب محصول سه بعدی آماده استفاده خواهد بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1081555

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =