دانشگاه‌ها نسبت به مسأله حجاب وحدتِ ‌رویه داشته باشند/ تهاجم فرهنگی وحشتناک‌تر از حد تصور است

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت گفت: اگر دانشگاه‌ها در حوزه حجاب دارای وحدت رویه باشند، از بروز بسیاری از چالش‌ها و اختلافات جلوگیری خواهد شد.

قاسم قاسمی معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره چالش‌های حوزه عفاف و حجاب در دانشگاه‌های کشور اظهارکرد: دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی باید در حوزه عفاف و حجاب، نسخه واحدی را در دستور کار قرار دهند تا شاهد وحدت رویه در این حوزه باشیم. نبود وحدت رویه در دانشگاه‌ها، موجب دوگانگی در موضوعات فرهنگی شده است.

وی افزود: اگر دانشگاه‌ها در حوزه حجاب دارای وحدت رویه باشند، از بروز بسیاری از چالش‌ها و اختلافات جلوگیری خواهد شد؛ به عنوان مثال برخی از مراکز و موسسات آموزش عالی همجوار با واحد رشت، آنچنان حساسیتی نسبت به مسئله حجاب ندارند و دانشجویان با هرنوع پوششی وارد دانشگاه می‌شوند. لذا نبود وحدت رویه در این حوزه باعث اثرات نامطلوبی برروی دانشجویان شده است.

قاسمی ادامه داد: معرفی الگویی واحد برای پوشش دانشجویان می‌تواند در این زمینه موثر باشد؛ البته این الگو باید به روز و مطابق با علایق و سلایق جوانان باشد. اگر دانشگاه‌ها یونی فرم خاصی را برای دانشجویان ارائه دهند، شاهد چالش‌های کمتری در این زمینه خواهیم بود.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت با بیان این که تدوین آیین‌نامه و دستورالعمل در زمینه ترویج فرهنگ عفاف حجاب کافی نیست، تصریح کرد: حجاب موضوعی مبنایی است که مباحث متعددی را با خود به همراه دارد؛ درواقع حجاب، معلول بسیاری از علت‌ها است به همین دلیل باید علت‌های دیگر را هم در این زمینه واکاوی کنیم. متاسفانه مسئولان در حوزه اشتغال جوانان و یا ازدواج آسان، اقدام قابل توجهی را انجام نداده‌اند؛ همین امر موجب شده تا در برخی حوزه‌های فرهنگی مانند حجاب نیز با مشکلات زیادی مواجه شویم.

وی فراهم سازی زیرساخت‌های مناسب را جزو مولفه‌های مهم ترویج فرهنگ عفاف و حجاب دانست و گفت: ترویج ازدواج آسان، اشتغال و تامین مسکن جوانان از جمله زیرساخت‌های مهم در ترویج فرهنگ عفاف و حجاب محسوب می‌شود. جوانی که چندسالی از سن ازدواجش گذشته است و یا شغل مناسب ندارد، در زمینه‌هایی مانند حجاب اقناع نخواهد شد.

قاسمی بیان کرد: خوشبختانه موتولیان فرهنگی کشور در زمینه گفتمان سازی و برگزاری کارگاه‌ها، سمینارها و نشست‌های تخصصی با محوریت عفاف و حجاب، مشغول فعالیت هستند و تلاش‌های آن‌ها ادامه دارد. اما مهم‌ترین مشکل این است که فعالیت آن‌ها متوازن نیست؛ یعنی علاوه بر انجام فعالیت‌های فرهنگی با موضوعات دیگر نیز توجه شود.

معاون فرهنگی واحد رشت در پایان خاطرنشان کرد: متاسفانه عجز و ناتوانی نسبت به شناخت روحیات جوانان و دانشجویان، از جمله مشکلات فرهنگی کشور محسوب می‌شود. ما باید بر اساس ذائقه و سلایق جوانان عمل کنیم و موضوعات اعتقادی را جوری مطرح کنیم که آن‌ها نسبت به این مسائل دل زده نشوند. متاسفانه سرعت تهاجم فرهنگی وحشتناک‌تر از حد تصور است به همین دلیل باید فعالیت‌های بیشتری را در این زمینه انجام دهیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1081601

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =