انتخابات عراق باید به تغییر بزرگی در معادله سیاسی منجر شود

«سید عمار حکیم» رهبر «جریان حکمت ملی» عراق و «ائتلاف عراقیون» در پارلمان این کشور امروز (شنبه) در همایش سالانه جوانان عراقی تاکید کرد که انتخابات زود هنگام پارلمانی اهمیت بسیاری دارد، زیرا این انتخابات باید به تغییر بزرگی در معادله سیاسی کشور بینجامد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوزبه نقل از دفتر رسانه‌ای جریان حکمت ملی عراق، حکیم با بیان اینکه معادله موفقیت انتخابات پیش رو در ائتلاف‌های فراطایفه‌ای و فراقومیتی نهفته است، افزود: چنین ائتلافی می‌تواند به قدرت گرفتن نیروهای توانمند و پاکدست در کشور بینجامد و گفتمان فرقه‌ای یا قومیتی را به حاشیه براند.
رهبر جریان حکمت ملی از نخبگان عراق خواست که به تشکیل این ائتلاف به چشم یک پروژه ملی برای حل بحران در عراق نگاه کنند.
وی با اشاره به اینکه توزیع مسئولیت‌ها چیزی غیر از سهمیه‌بندی سیاسی است، اضافه کرد که باید هر فرد عراقی نماینده‌ای برای خود در ساختار قدرت کشور داشته باشد.
وی در موضوع امنیت انتخابات نیز بر آزادی نامزدها به منظور پیوستن به هر گروه سیاسی به دور از اتهام و تبلیغات منفی و خائن شمرده شدن و تهدید و فشار از سوی دیگر نیروها تأکید کرد و گفت: هر رأی‌دهنده حق دارد که به دور از تهدید به هر کس که می‌خواهد، رأی بدهد و باید نتایج همان چیزی باشد که صندوق‌های رأی از اراده مردم بازتاب می‌دهند.
حکیم همچنین تصریح کرد که امنیت انتخابات یعنی انتخاباتی به دور از تقلب و اموال سیاسی یا سلاحی که برای به وحشت انداختن مردم به کار گرفته شود.
وی در پایان عنوان کرد که حضور ناظران بین‌المللی برای پیگیری روند انتخابات و نظارت بر آن تصویری مثبت از دمکراسی در عراق را بازتاب خواهد داد.
«مصطفی الکاظمی« نخست‌وزیر عراق دهم مرداد گذشته در یک سخنرانی تلویزیونی گفت که انتخابات زودهنگام پارلمانی در ششم ژوئن ۲۰۲۱ (نیمه خرداد ۱۴۰۰) برگزار می‌شود.
وی وعده داد که انتخابات را عادلانه، شفاف و به دور از دخالت جناح‌ها برگزار کند.
آخرین انتخابات پارلمانی عراق، اردیبهشت 97 برگزار و با انتقادهای گسترده‌ای در خصوص تخلف و تقلب‌های انتخاباتی مواجه شد و در عین حال، کمترین حضور مردمی از ابتدای سقوط رژیم صدام تا به آن روز در انتخابات عراق اتفاق افتاد.
این انتخابات به دلیل اعتراضاتی که وجود داشت، در نهایت منجر به اعتراض‌های گسترده خیابانی اول اکتبر گذشته (نهم مهرماه ۹۸) شد که حاصل آن استعفای دولت «عادل عبدالمهدی» بود.
معترضان همچنین خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی شدند؛ درخواستی که مورد موافقت جناح‌های سیاسی و پارلمانی عراق قرار گرفت.
جریان‌های سیاسی موجود در پارلمان عراق، اردیبهشت گذشته الکاظمی را به عنوان نخست‌وزیر جدید معرفی کردند تا فضا را برای انتخابات زودهنگام فراهم کرده و اعتماد عمومی دوباره به روند سیاسی در این کشور بازگردد.

کد خبر: 1081621

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =