استاد واحد اردبیل در فهرست پژوهشگران پراستناد دنیا قرار گرفت

مدیرکل امور کتابخانه ها، مجلات، انتشارات علمی و علم سنجی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: ۸ پژوهشگر ایرانی در فهرست یک درصد پژوهشگران پراستناد دنیا قرار گرفتند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، علی جهان مدیرکل امور کتابخانه‌ها، مجلات، انتشارات علمی و علم سنجی دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: بر پایه گزارش سال ۲۰۲۰ میلادی ِمؤسسه «کلاریویت آنالیتیکس» دربارۀ «پژوهشگران پراستناد» جهانHighly Cited Researcher، نورالدین قدیمی عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل در حوزه میان رشته ای جز تأثیرگذارترین نویسندگان و دانشمندان یک درصد برتر دنیا در این حوزه معرفی شده اند.

وی افزود: «مؤسسه کلاریویت آنالیتیکس» در سال ۲۰۲۰ نام بیش از ۶۴۰۰ پژوهشگر از سراسر جهان را به عنوان دانشمندان یک درصد برتر دنیا معرفی کرده است که در این بین ۳۹۰۰ نفر در ۲۱ زمینه علمی و ۲۵۰۰ نفر در حوزه های میان رشته ای را در سیاهه پژوهشگران پراستناد جای داده است.

 جهان اظهار کرد: در این ویرایش ۸ دانشمند و محقق وابسته به موسسه های ایرانی از تأثیرگذارترین پژوهشگران در پیشرفت علوم شناسایی شده اند که عبارتند از: امیر اخوان از دانشگاه شریف، مصطفی اسلامی از دانشگاه مازندران، نورالدین قدیمی از دانشگاه آزاد اسلامی، حمیدرضا پور قاسمی از دانشگاه شیراز در حوزه میان رشته ای؛ مهدی دهقانی و سجاد جعفری در حوزه ریاضیات از دانشگاه امیرکبیر؛ محمد میرزاده در حوزه مهندسی از دانشگاه گیلان و مسعود رضایی در حوزه علوم کشاورزی از دانشگاه تربیت مدرس.

مدیرکل امور کتابخانه ها، مجلات، انتشارات علمی و علم سنجی دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: برای شناسایی پژوهشگران پراستناد، مقاله‌های پراستناد در نشریه‌های نمایه شده «وب آو ساینس» در علوم و علوم اجتماعی در یک دهه گذشته (از ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۹ میلادی) پیمایش شده‌اند. مقاله‌های پراستناد آنهایی هستند که بیشترین استناد را در زمینه‌های علمی خود می‌گیرند و در یک درصد نخست جای دارند و در پایگاه ESI (ای. اس. آی.) می‌آیند.

وی ادامه داد: پژوهشگرانی که مقاله پراستناد دارند، پژوهشگران تأثیرگذار به‌شمار می‌روند و آنهایی که نامشان با فراوانی بیشتری می‌آید، تأثیرگذارتر هستند. از این رو، پژوهشگران بر پایه شمار مقاله‌های پراستنادشان رتبه‌بندی و آنهایی که در یک درصد نخست جای گرفته‌اند، به‌عنوان پژوهشگر پراستناد معرفی می‌شوند. برای قرار گرفتن در فهرست پژوهشگران برتر، تمام فعالیت‌های علمی ۱۰ ساله اخیر در سطح بین‌المللی از جمله تعداد مقالات، تعداد استنادها، تعداد مقالات پر استناد، تعداد استناد به مقالات پر استناد مورد بررسی قرار گرفته و همچنین مسائلی نظیر رعایت اصول اخلاقی در پژوهش، رعایت میزان خوداستنادی در حد قابل قبول و نیز مقالات باز پس‌گیری شده مورد توجه است.

جهان اظهار داشت: آرش کریمی پور از واحد نجف آباد در حوزه مهندسی در سال ۲۰۱۹ و محمد ولی پور عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه در حوزه میان رشته ای در سال ۲۰۱۸ جز دانشمندان یک درصد برتر دنیا معرفی شده اند. در ویرایش ۲۰۱۹ دوازده پژوهشگر و در ۲۰۱۸ شانزده پژوهشگر وابسته به مؤسسه‌های ایرانی از تأثیرگذارترین‌ها در پیشرفت علوم شناسایی شده‌اند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1081673

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =