تسهیل ازدواج جوانان در عصر کرونا

یک جامعه شناس با اشاره به افزایش آمار ازدواج جوانان ایرانی در ایام کرونا گفت: کرونا تجمل‌گرایی و چشم‌وهم‌چشمی در برگزاری مراسم عروسی را از بین برد و با حذف این مانع شاهد افزایش آمار ازدواج در کشور بودیم.

کوروش محمدی، جامعه‌شناس در گفتگو با خبرنگار اجتماعی کرونا">ایسکانیوز با اشاره به شیوع بیماری کرونا و تغییر سبک زندگی مردم در این شرایط افزایش آمار ازدواج در کشور را به عنوان یکی از مزایای اجتماعی این بیماری دانست و بیان کرد: براساس آمارهای ارائه شده از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط آمار ازدواج جوانان در روزهای کرونایی افزایش یافته است به طوری که شاهد تسهیل ازدواج در کشور بودیم و خانواده‌ها صرف نظر از تجملات و چشم‌و هم‌چشمی‌های معمول، فرصت‌ ازدواج فرزندانشان را مدیریت می‌کنند؛ حتی می‌توان گفت کاهش سخت‌گیری‌ها، تقاضاهای غیرمعمول و شرایطی که پیش از این مانع ازدواج جوانان بود در ایام کرونا از بین رفت و این موضوع یکی از دلایل عمده افزایش آمار ازدواج در کشور به شمار می‌آید.

این استاد دانشگاه با توجه به دیدگاه‌های جامعه شناسی ادامه داد: زمانی که آمار ازدواج پایین می‌آید و سن ازدواج بالا می‌رود به همان نسبت انتظار برای طلاق بیشتر می‌شود؛ همانطوری که عکس این مسئله نیز صدق می‌کند و نشان دهنده این است که جامعه به پویایی و نشاط لازم برای خانواده رسیده و فرصت‌ها را رصد می‌کند؛ حتی به استحکام بیشتر خانوادها می‌انجامد.

محمدی ضمن بیان اینکه کرونا هنوز روی سبک زندگی ما تاثیری چشمگیری نداشته و بیشتر نقاط ضعف زندگی‌های مارا پررنگ کرده است، افزود: با شیوع کرونا تغییر محسوسی در سبک ازدواج ایرانی نداشتیم جز اینکه بخشی از موارد تجمل‌گرایی و اسراف در مراسم را حذف کرده و به طور کلی جوانان همان تفریحات و برنامه‌های سابق خود را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام می‌دهند.

این کارشناس مسائل اجتماعی یادآور شد: افزایش آمار ازدواج در روزهای کرونایی نشان می‌دهد تا پیش از این دیدگاه‌های اقتصادی-اجتماعی بسیاری از خانواده‌های ایرانی برای آغاز زندگی مشترک نادرست و اشتباه بوده که این رویکرد باید  مورد بازنگری و اصلاح قرار گیرد.

محمدی ادامه داد: ازدواج‌های کرونایی در آینده روی آمار طلاق تاثیری چندانی نخواهد داشت زیرا پروسه طلاق مسیر مشخصی دارد و مشکل عمده زوجین عدم توانایی در مهارت‌های ارتباطی و ناشی از ازدواج بدون شناخت هیجانی است.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه هنوز تحقیقات و مطالعات جامعه‌شناختی جامعی برای پیش‌بینی دوران پساکرونا صورت نگرفته است، افزود: انتظار تغییرات عجیبی برای نسبت آمار ازدواج و طلاق نداریم مگر در صورتی که از مسائل و مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی پساکرونا غافل شویم.

کد خبر: 1081674

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =