ترویج فرهنگ عفاف و حجاب از خانواده شکل می‌گیرد/ لزوم طراحی لباسِ فرم برای دانشجویان

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز مهم‌ترین اصل ترویج فرهنگ عفاف و حجاب را فضای خانواده دانست.

مریم زیبایی نژاد معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره چالش‌های حوزه عفاف و حجاب در مراکز علمی و آموزشی اظهارکرد: عادی سازی بدحجابی در جامعه سبب شده تا به دانشگاه‌ها و مراکز علمی نیز تسری پیدا کند؛ شخصی که بعد از ۱۲ سال تحصیل در آموزش و پرورش وارد فضای دانشگاه می‌شود، از لحاظ فرهنگی، اجتماعی و شخصیتی شکل گرفته است و لذا دانشگاه نمی‌تواند اثر چندانی را برروی او بگذارد.

وی افزود: اگر به دنبال ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در کشور هستیم، تمامی بخش‌ها و ارگان‌های کشور باید دست به دست یک دیگر دهند؛ درواقع دانشگاه یا آموزش و پرورش به تنهایی نمی‌توانند اثر قابل توجهی را در این زمینه داشته باشند. بلکه بخش‌های دیگری مانند رسانه ملی، فضای مجازی و... نیز باید در این زمینه وارد عمل شوند.

زیبایی نژاد ادامه داد: اگر ما دانشجویی را در فضای دانشگاه، براساس آیین‌نامه‌ها ملزم به رعایت حجاب و شئونات اسلامی کنیم اما در فضای خارج از دانشگاه رفتارهای ضد و نقیض را ببیند، شاهد هیچ نتیجه مثبتی نخواهیم بود و فرآیند ترویج فرهنگ عفاف و حجاب را با کندی مواجه خواهد کرد. ما باید دانشجویان را نسبت به آیین‌نامه‌های انضباطی دانشگاه آگاه کنیم و تمامی ارکان دانشگاه ملزم به رعایت آن شوند.

معاون فرهنگی و دانشجویی واحد شیراز با بیان این که آیین‌نامه‌های حوزه عفاف و حجاب در واحد شیراز بدون هیچ مشکلی اجرایی می‌شود، تصریح کرد:دانشجویان واحد شیراز تا حدودی آیین نامه عفاف و حجاب را رعایت می کنند و ما همچنان به دنبال راهکارهایی هستیم تا بتوانیم این معضل را برطرف کنیم و امیدواریم که با آگاه کردن دانشجویان و خانواده آن‌ها و برگزاری جلسات مشاوره، به این مهم دست یابیم. همچنین برای برخی از دانشجویانی که ضوابط را رعایت نمی‌کردند، کلاس‌های مشاوره برگزار کردیم تا مشکلات آن‌ها نیز برطرف شود.

تبلیغ برخی روابط نامناسب در صدا و سیما

وی گفت: مهم‌ترین اصل ترویج فرهنگ عفاف و حجاب خانواده است؛ درواقع ابتدا باید در زمینه آگاه‌سازی خانواده‌ها تلاش کنیم که رسانه ملی وظیفه مهمی را در این زمینه بردوش دارد. وقتی رادیو و تلویزیون کشور در برخی موارد، بانوانی را به تصویر می‌کشند دارای پوشش مناسب نیستند و یا برخی روابط نامناسب و غیرشرعی تبلیغ می‌شود، نباید از دانشجویان انتظار داشته باشیم که ضوابط و آیین‌نامه‌های دانشگاه را رعایت کنند.

زیبایی نژاد با اشاره به بکارگیری برخی برخوردهای سلبی در حوزه رعایت حجاب بیان کرد: در برخی موارد برخوردهای سلبی با دانشجویان کم حجاب، موجب تاثیر منفی برروی آن‌ها خواهد شد؛ اما باید تمامی دانشجویان به ویژه نودانشجویان را از آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های مرتبط با پوشش آشنا کنیم تا آن‌ها نیز ملزم به رعایت مندرجات آن شوند.

معاون فرهنگی و دانشجویی واحد شیراز طراحی یونی فرم برای دانشجویان را یکی از راهکارهای مهم در زمینه کاهش آسیب‌‎های حوزه عفاف و حجاب در دانشگاه دانست و تاکید کرد: اگر دانشجویان با یونی فرمی خاص در فضای دانشگاه حضور پیدا کنند، به طور ناخودآگاه ملزم به رعایت قوانین خواهند شد. البته این موضوع نیازمند کارِ کارشناسی است و باید به صورت تخصصی مورد بررسی قرار بگیرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: برای طراحی یونی فرم‌های دانشجویان می‌توانیم از رنگ‌های متنوع و مدل‌های جدید و متناسب با فضای دانشگاه استفاده کنیم تا علاوه بر پوشیدگی، با قیمت مناسب در اختیار دانشجویان قرار بگیرد. همچنین می‌توانیم فروشگاه‌هایی را ویژه لباس دانشجویان طراحی کنیم تا اجناس خود را با تخفیف به دانشجویان بفروشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1081683

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =