پرونده من با استقلال در فیفا بسته شد

هرگز از حضور در ایران پشیمان نیستم

علیرضا حیدریان

پس از اینکه وینفرد شفر به عنوان سرمربی باشگاه استقلال انتخاب شد، او  نام میگوئل کولی مربی اهل جامائیکا را که در زمان حضور شفر در تیم ملی این کشور با او همکاری داشت، در فهرست دستیارانش قرار داد. کولی چند هفته پس از حضور شفر در استقلال به ایران آمد و تا پایان همکاری این مربی آلمانی با آبی ها در ایران ماند. پس از قطع همکاری آنها با باشگاه برای دریافت مطالباتش از استقلال به فیفا شکایت کرد و به تازگی پرونده او با استقلال مختومه شد. با این مربی گفتگویی داشتیم که در ادامه ملاحظه می کنید.

چطور شد که به ایران آمدی؟ قبل از حضورت در ایران چیزی در مورد کشور ما و استقلال شنیده بودی؟
من از سال ها پیش ایران را می شناختم.عاشق مطالعه هستم و در مورد کشور شما در کتاب های تاریخ خوانده بودم. کشور ایران را از زمان جنگ با عراق می شناسم، همچنین در جام جهانی ای که ایران با دایی، عزیزی و منصوریان حضور داشت، تیم ملی را دنبال می کردم. با استقلال هم زمانی آشنا شدم که وینفرد شفر با من تماس گرفت و گفت که به آنجا رفته است. او از من خواست که به عنوان مربی به تیم اضافه شوم. بعد از این تماس بود که من شروع کردم به دیدن بازی های استقلال. اولین بازی ای که تماشا کردم یک بازی در ورزشگاه آزادی بود که در آن بازی وریا گل زد. جو فوق العاده ای بود. صادقانه بگویم در مورد آمدن به ایران تردید داشتم چون خبرهای خوبی راجع به ایران شنیده نمی شد. با این حال چون به شفر اعتماد داشتم در این مورد با همسرم گفتگو کردم و او را راضی کردم که به ایران بیایم.

در ایران چه اتفاقاتی برای تو افتاد؟ چه چیزهایی دیدی؟ چه چیزی بیشتر تو را شگفت زده کرد؟
من در ماه ژانویه وارد ایران شدم موقعی که هوا فوق العاده سرد بود ولی ایران مردم خونگرمی دارد. این خونگرمی واقعا مرا شگفت زده می کرد. استقلال هم هواداران مهربانی دارد، آنها رفتار بسیار دوستانه ای با من داشتند.

به عنوان مربی ای که در کارت حرفه ای هستی و فوتبال ایران را از نزدیک دیده ای، نظرت در مورد فوتبال ایران چیست؟
ساختار فوتبال ایران متکی به قدرت بدنی بالاست و از این لحاظ جایگاه خوبی دارد. بسیاری از تیم هایی ایرانی به طور مداوم فوتبال خوبی را از خود به نمایش می گذارند. اما بهتر است بازیکنان نظم تاکتیکی را برای مدت طولانی تری در طول مسابقات ارائه کنند. بازیکنان تیم هایی مثل استقلال در فشار بیشتری بازی هایشان را دنبال می کنند و این فشار به پیشرفت آنها کمک می کند. مدیران باید بازیکنانی را برای این تیم ها بیاورند که آمادگی ذهنی برای این سطح از فشار را داشته باشند. اما در کل بازیکنان ایرانی به اندازه ای خوب هستند که بتوانند در سطح بالایی در فوتبال جهان رقابت کنند. فوتبال برای پیشرفت به نیروی انسانی خوب، فضای خوب و برنامه خوب نیاز دارد. در ایران مشکلات زیادی بین بازیکنان و باشگاه وجود دارد. اگر بازیکنان بتوانند با مدیریت راحت تر و هماهنگ تر باشند قطعا فوتبال هم پیشرفت خواهد کرد.

از حضورت در ایران پشیمان نیستی؟
هرگز از اینکه به استقلال آمدم پشیمان نیستم و همیشه هوادار این باشگاه خواهم بود. اما در روزهای آخر حضورمان از طرف مدیریت وقت باشگاه برخورد خوبی با ما نشد. آن روز ها برای من بدترین و سیاه ترین روزهای حضورمان در ایران بود. اصلا نمی توانستم بخوابم، وضعیت تغذیه ام  طوری به هم ریخته بود که در بیمارستان بستری شدم.

در حال حاضر ارتباطت با باشگاه و هواداران چگونه است؟ آیا در خصوص قراردادت با باشگاه اختلافی داری؟
من هنوز با باشگاه در ارتباط هستم. با بازیکنان، کارکنان باشگاه، لیدرهای هوادارن و بعضی از مدیران در تماس هستم. کارکنان باشگاه فوق العاده بودند، بازیکنان مثل اعضای خانواده ام بودند و جدایی از آنها واقعا برای من سخت بود.

آیا باشگاه دستمزد تو را پرداخت کرد؟ کارت با فیفا به کجا کشیده شد؟
وقتی که باشگاه را ترک کردم تنها خواسته ام این بود که باشگا بدهی اش را به من پرداخت کند. زمانی که به مرخصی رفته بودم، بلیت برگشتم را رزرو کردم. باشگاه به من گفت وقتی به ایران برگشتم پول بلیت را به من می دهد. من پول بلیت برگشت به ایران را پردخت کردم ولی باشگاه پول آن را به من نداد. این برخوردها با کسی که مایل ها دورتر زندگی می کند اصلا شایسته نیست. در حال حاضر پرونده در فیفا بسته شده و باشگاه پول را پرداخت کرده است و من خوشحالم که این موقعیت سخت را پشت سر گذاشته ام.

در حال حاضر در کجا هستی؟ آیا مشغول به کاری هستی؟
در حال حاضر در دوبی حضور دارم ولی فعلا تیم ندارم. اما با چند تیم برای شروع همکاری صحبت کرده ام.

آیا نتایج لیگ ایران و تیم ملی را دنبال می کنی؟
بله این کار را انجام می دهم.

خیلی ممنون از اینکه وقت خود را در اختیار ما قرار دادید.
من هم از شما سپاسگزارم.

کد خبر: 1081690

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =