تزریق گاز آخرین مرحله برای آغاز غنی‌سازی است/ یک‌پنجم بازرسی‌های آژانس از ایران است

کاظم غریب‌آبادی سفیر و نماینده دائم کشورمان در مقر سازمان‌ ملل در وین گفت: تزریق گاز هگزافلوراید اورانیوم یا یو. اف. شش به سانتریفیوژ، آخرین مرحله برای آغاز غنی‌سازی و جداسازی اورانیوم ۲۳۸ از اورانیوم ۲۳۵ است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی (ایسکانیوز)، کاظم غریب‌آبادی، سفیر و نماینده دائم کشورمان در سازمان‌ملل و سازمان‌های بین‌المللی گفتگویی انجام داده است که مهمترین بخش‌های آن در ادامه آمده است.

* اروپایی‌ها فقط حرف می‌زنند

- چالش‌های جدی که برجام امروزه با آن مواجه است، ابتدا حاصل خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از این توافق و اعمال مجدد تحریم‌ها و سپس بی‌اقدامی اروپایی‌ها برای جبران این وضعیت می‌باشد؛ در حالی که ایران حتی برای یکسال پس از خروج آمریکا نیز به تمامی تعهدات خود به طور کامل و موثر پایبند بود.

- اروپایی ها عموما از خروج آمریکا از برجام ابراز تاسف می کنند و به همین موضع کلامی بسنده می‌کنند، اما نوبت به ایران که می‌رسد، از اقدامات جبرانی ایران که منطبق با مفاد برجام است، ابراز نگرانی جدی می کنند.

- اروپایی ها عملا در طول دو سال و نیم گذشته اقدام عملی خاصی را در جهت اجرای تعهداتشان در دو حوزه رفع تحریم ها و همکاری های صلح آمیز هسته ای با ایران انجام ندادند.

* ایران باید آثار رفع تحریم‌ها را ببیند

- رفع تحریم روی کاغذ، طبیعتا هدف برجام و ایران نبوده است. در برجام درکنار رفع تحریم‌ها، مقوله‌ای نیز به نام آثار رفع تحریم در حوزه‌های مختلف وجود دارد، یعنی این که ایران باید عملا این آثار را ببیند. در مورد اینستکس هم که خودشان می‌دانند عملا ابزار موثری نبوده است.

- اگر آنها خواهان برگشت‌پذیری اقدامات جبرانی ایران هستند، حتما به تعهدات خود از طریق اعاده توازن به برجام و رفع تحریم ها عمل کنند.

* تزریق گاز آخرین مرحله برای آغاز غنی‌سازی است

- تزریق گاز هگزافلوراید اورانیوم یا یو. اف. شش به سانتریفیوژ، آخرین مرحله برای آغاز غنی سازی و جداسازی اورانیوم ۲۳۸ از اورانیوم ۲۳۵ است. از این منظر، در نطنز علاوه بر سانتریفیوژهای نسل یک، یک زنجیره ۱۷۴ تایی از سانتریفیوژهای جدید آی. آر. ام دو نیز به غنی سازی خواهد پرداخت.

* اجرای یکجانبه برجام منطقی نیست

- سه کشور اروپایی مواضع خود را درخصوص توسعه ماشین‌های جدید قبلا هم اعلام کرده بودند. در مقابل، ما نیز همواره به آنان گفتیم مادامی که برجام با رفع تحریم ها و بهره مندی ایران از منافع آن به مسیر صحیح خود بازنگردد، ایران نیز نمی‌تواند گام‌های کاهش تعهدات خود را متوقف کند. اصولا، اجرای یکجانبه برجام و صرفا با هزینه ایران، نه منطقی است و نه عملی.

- اینکه آژانس میزان ذخایر اورانیوم ایران را اعلام کند و برخی ها سر و صدا راه بیندازند که دوازده برابر میزان مقرر در برجام شده و به اصطلاح خودشان ابراز نگرانی اشاعه ای کنند، موضعی نخ نماست. اگر آمریکا نگران این اقدامات ایران بود، چرا از برجام خارج شد!؟

* قبل از برجام سه برابر میزان فعلی اورانیوم غنی شده داشتیم

- نمی‌توانید هم از یک توافق خارج شوید و انواع اقدامات غیرقانونی و ظالمانه را هم انجام دهید و همزمان، از ایران انتظار داشته باشید که به اجرای تعهدات خود ادامه دهد.

- ایران قبل از برجام سه برابر میزان فعلی و حدود ۳۶ برابر میزان مقرر در برجام اورانیوم غنی شده داشت، ولی هیچگاه از فعالیت‌های صلح آمیز منحرف نشد.

- واقعا مضحک است کشوری مثل آمریکا که خود هزاران کلاهک هسته‌ای دارد، سلاح های هسته ای را اشاعه داده، آن را علیه مردم بی گناه ژاپن بکار برده، و از حامیان ویژه رژیم صهیونیستی است که عضو معاعده عدم اشاعه نیست و انواع سلاح های کشتارجمعی را توسعه داده است، در مورد ایران که کاملا به تعهدات خود پایبند است و گزارشات مکرر آژانس نیز موید عدم انحراف در برنامه هسته ای آن است، ابراز نگرانی اشاعه‌ای کند.

* یک پنجم بازرسی‌های آژانس از ایران است

- طبق موافقت‌نامه جامع پادمان، تزریق گاز به سانتریفیوژها باید از قبل به اطلاع آژانس برسد. ایران، شفاف‌ترین کشور در فعالیت‌های هسته‌ای خود است. ما بیش از یک پنجم کل بازرسی‌های آژانس در سطح جهان را پذیرا هستیم. به خاطر این سطح از همکاری و شفافیت هست که اظهارات برخی کشورها را صادقانه تلقی نمی‌کنیم.

- ما به صورت شفاهی و کلی، مدیرکل آژانس را در جریان حادثه نطنز قرار دادیم. برای پیگیری حقوقی، نیاز به تدوین گزارش و جمع‌بندی نهایی این حادثه است که مراحل خود را طی می‌کند. به طور همزمان، ایران اقدامات مختلفی را برای ارتقای مداوم امنیت تاسیسات هسته ای و ایمنی کارکنان آنها و محیط و همچنین اقدام متناسب علیه مسببان این حادثه اتخاذ می کند.

منبع: خبرآنلاین

انتهای پیام/

کد خبر: 1081700

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =