از کوچه پس کوچه های نازی آباد تا آسیا

امیر قلعه نوعی جزو ماندگارترین چهره های فوتبالی بعد از انقلاب هست، کسی که از کوچه پس کوچه های نازی آباد و زمین های خاکی سری در سرها درآورد و بعدها بهترین روزهای فوتبالی خود را در شاهین، استقلال و دوره ای کوتاه در قطر سپری کرد و بلافاصله بعد از دوران بازیگری به جرگه مربیان پیوست و اتفاقا در اوج جوانی کمک حجازی مرحوم در استقلال بود و بعد ها راه خود را جدا کرد و برای خود سلطنتی در مربیگری ایجاد کرد.

امیر کریمی ( کارشناس و تحلیلگر فوتبال)

امیر قلعه نوعی جزو ماندگارترین چهره های فوتبالی بعد از انقلاب هست، کسی که از کوچه پس کوچه های نازی آباد و زمین های خاکی سری در سرها درآورد و بعدها بهترین روزهای فوتبالی خود را در شاهین، استقلال و دوره ای کوتاه در قطر سپری کرد و بلافاصله بعد از دوران بازیگری به جرگه مربیان پیوست . در اوج جوانی کمک حجازی مرحوم در استقلال بود و بعد ها راه خود را جدا کرد و برای خود سلطنتی در مربیگری ایجاد کرد. شاید قدیمی تر ها فوتبال او را با آن یک پا دوپاهای سریع و بلند و کوتاه و همچنین بستن بازوبند کاپیتانی در بیست و دو سالگی در شاهین در حضور بزرگان فوتبال آن روز و یا خراب کردن پنالتی در مقابل رقیب همشهری و دیرینه درشهر آورد تهران به خاطر بیاورند. حتی پاسهای بین دفاع از سوی او که هر مهاجمی را می توانست در موقعیت صد در صد گلزنی قرار دهد، که شاید مهمترین پاس های دوران بازیگریش را بتوان آن دو توپی که زمینه ساز برد در دربی و ایضا زمینه ساز حضور در باشگاههای آسیای آن روزها شد. او یک لیدر و رهبری برای جستن جاه طلبی های درون خودش بود.

منحصر به فرد
منحصر به فردی قلعه نوعی شاید به این دلیل باشد که او هم در دوران افول استقلال در دسته های پایین تر فوتبال کشور با این تیم بود و حتی در زمانی که در آسیا افتخاراتی کسب کرد. موردی که خود قلعه نوعی همیشه مدعی آن بوده و هست و به آن افتخار می کند.منحصر به فرد در مربیگری برای اینکه در تمامی فصول فوتبالی تیم داشته و هیچ وقت بیکار نبوده و کنار ننشسته است.

قلعه نوعی در گذر زمان
اگر از دوره کوتاه کمک مربی بودن او در استقلال بگذریم شاید اولین قاب ماندگار از او در ورزشگاه تختی تهران به همراه استقلال اهواز آن روزها در مقابل استقلال تهران باشد، جاییکه یقه استقلال تهران را در همان بازی گرفت و بعد از بازی ادعا کرد که ما برای این بازی و هر پانزده دقیقه آن طرح و برنامه داشتیم. همان جا هوش و ذکاوت بالایی از او سراغ میشد گرفت، هرچند در برق تهران هم به عنوان سرمربی خودی نشان داده بود. آن روز ها هنوز در آستانه دهه چهارم زندگی خود بود و سودای بسیاری در ذهن حداقل در مربیگری داشت چرا که شاید به زعم خودش در دوران بازیگری  به خصوص در عرصه ملی به آنچه حقش بود نرسید. اگرچه جزو بازیکنان دور مقدماتی جام جهانی نود و هشت در مرحله ابتدایی با مربیگری مایلی کهن بود اما با پاره شدن رباط او برای بار دوم شاید برای او فوتبال تمام شده می نمود بخصوص در سن بالای سی سال، پس جایی دیگر و زمان و فضای دیگر همچون مربیگری را برای رسیدن با آرزوهای خود انتخاب کرد.
وقتی خیلی زود به راس کادر فنی استقلال اضافه شد قول سه ساله برای قهرمانی داد و اتفاقا بعد از سه سال قهرمان لیگ شد، همان جا بود که به او لقب ژنرال از طرف هواداران استقلال داده شد و اتفاقا در همان سالها بود که جمله دست های پشت پرده برای  نتیجه نگرفتن استقلال جزو دیالوگ های او شد و بینی بین الله را همه جا برای اثبات و رعایت انصاف به کار می برد. بیشترین گل زده و داشتن خط حمله آتشین آن روزهای استقلال که منجر به قهرمانی شد با برهانی و عنایتی از روزهای خوش مربیگری او بود اما حیف که خیلی زود گزینه تیم ملی شد و در جام‌ملتهای ۲۰۰۷ تیمش نتوانست خودی نشان دهد و در ضیافت پنالتی حذف شد و بلافاصله از تیم ملی کنار رفت، هرچند خودش مدعی بود که اگر خارجی بود و یا انتهای فامیلش وییچ داشت هیچوقت با او چنین برخوردی در تیم ملی نمی شد. استقلال  دوبار در لیگ برتر قهرمان شده و یک بار با فرمت جدید جام باشگاه ها به نیمه نهایی رسیده که باز هم با مربیگری او بوده، مس و حاشیه مشت های گره کرده در مقابل استقلال ، تراکتور ، سپاهان عرصه مربیگری باشگاهی را ادامه داد و اتفاقا با سپاهان دو بار قهرمان ایران شد و به آسیا رسید.


۵۷ سالگی قلعه نوعی و چالش جدید
او حالا در پنحاه هفت سالگی خود قرار دارد و چالش جدید به نام گل گهر سیرجان که نسبت به انتخابهای قبلی او کمی متفاوت نشان می دهد، چرا که او را متخصص مربیگری تیم های پر از ستاره و مدیریت چنین باشگاه هایی می دانند. در هر صورت در شب پنجاه و هفت سالگی او سه امتیاز شیرین برای گل گهر صید کرد. به نظر می رسد یکی از با ثبات ترین چهره فوتبالی بعد از انقلاب و هم دوره ای هایش چه در استقلال چه پرسپولیس چه تیم های دیگر خود او هست که با ذات فرماندهی خودش همچنان در سطح اول فوتبال قرار دارد و حضور او ادامه دار می باشد.

کد خبر: 1081716

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =