مسأله‌محوری دانشگاه با برگزاری کرسی‌ آزاداندیشی محقق می‌شود/ نهادینه‌سازی کرسی‌های آزاداندیشی با ایده‌ای جدید

تقویت روحیه حقیقت‌جویی و قانون‌مندی در کنار پرورش اندیشه‌های خلاق و نوآور از جمله کارکردها و آثاری است که کرسی‌های آزاداندیشی برجای می‌گذارند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، مباحثه و گفت‌وگو پیرامون موضوعات علمی، چالش‌های اجتماعی و معضلات جاری در زندگی مردم یکی از مهم‌ترین مسئولیت‌هایی است که برعهده دانشگاهیان به‌ویژه دانشجویان و استادان به‌عنوان قوای عاقله هر جامعه‌ای بر عهده دارند. بررسی منطقی و به دور از سیاست‌زدگی ازجمله ویژگی‌هایی است که بستر دانشگاه برای تضارب آرا و گفت‌وگو ایجاد کرده است. از طرفی ایجاد فضا و بستری برای مباحثه، مناظره و گفت‌وگو برای جامعه دانشگاهی از جمله تأکیدات ویژه رهبری فرزانه انقلاب است که در یک دهه گذشته آن‌طور که باید محقق نشده و هنوز هم جای کار دارد.

کرسی‌های آزاداندیشی قالب طرحی است که در 10 سال گذشته بارها بر راه‌اندازی مستمر و پایدار آن در دانشگاه‌ها تأکید شده تا بحث‌های مهم تخصصی در زمینه‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، فکری و حتی اعتقادی در محیطی منطقی و در بین صاحبان اندیشه مورد بحث و طرح قرار بگیرد. البته همین کرسی‌های آزاداندیشی به نوعی نهاد دانشگاه را در راستای مسئله‌محوری نیز قرار می‌دهد و عناصر داخل این زیست بوم به پویایی وا می‌دارد.

نهادینه‌سازی آزادی نظر و بیان و ایجاد جریان تضارب آرا با رعایت اخلاق و منطق گفت‌وگو یکی از مهم‌ترین اهدافی است که کرسی‌های آزاد اندیشی آن را دنبال می‌کنند. همچنین تقویت روحیه حقیقت‌جویی و قانون‌مندی در کنار پرورش اندیشه‌های خلاق و نوآور از جمله کارکردها و آثاری است که کرسی‌های آزاداندیشی برجای می‌گذارند. با تمام کارکردهای کانونی و فرا دانشگاهی که کرسی‌های آزاداندیشی به ارمغان می‌آورند، هدایت مباحثات و مناظرات کف جامعه به سوی اشخاصی با صبغه علمی دستاورد بسیار مهمی است که باید پیامدهای پیرامونی آن نیز توجه بسیاری داشت.

همانطور که اشاره شد در 10 سال گذشته که مقام معظم رهبری مستقیماً به برگزاری و جدی گرفتن شدن کرسی‌های آزاداندیشی تاکید داشته‌اند حرکت منسجم و جریان‌سازی در این راستا صورت نگرفته و سالانه شاهد برگزاری پراکنده این نشست‌ها در دانشگاه‌های مختلف، بعضاً حتی با موضوعاتی خارج از اولویت هستیم. در این بین اخیراً دانشگاه آزاداسلامی نیز گامی بزرگی در نهادینه ساختن کرسی‌های آزاد اندیشی برداشته است. برگزاری رویداد ملی رقابت تیم‌های دانشجویی در کرسی‌های آزاد اندیشی خبری است که از معاونت فرهنگی و دانشجویی این دانشگاه به گوش می‌رسد.

باتوجه به ویژگی‌های دانشگاه آزاد اسلامی از جمله گستردگی و تعداد قابل توجه دانشجویان و استادان در رشته‌های مختلف، این رویداد می‌تواند نقطه اثری در جریان سازی کرسی‌های آزاد اندیشی باشد. معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در این رویداد کرسی‌های آزاد اندیشی را در قالب رویدادی تیمی بین دانشجویان پیش‌بینی کرده که زیر موضوعات در حوزه‌های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، هنر و معماری و سلامت توسط دانشجویان پیشنهاد می‌شود. البته انتخاب و تأیید نهایی موضوعات اصلی بر عهده شورای علمی رویداد قرار دارد.

گروه‌های منتقد و موافق از سوی شورای علمی انتخاب می‌شوند و تیم‌ها برای کسب امتیاز در این رویداد باید شاخص‌هایی همچون برنامه‌ریزی، هماهنگی و انسجام تیمی، رعایت اخلاق علمی و احترام به آرا و نظرات، فن بیان و رعایت نکات دستوری احاطه و اشراف نسبت موضوع مورد بحث را در نظر داشته باشند. داوران تخصصی رویداد کرسی در کلیه مراحل داخل دانشگاهی، استانی و کشوری از بین صاحب‌نظران دانشگاهی و استادان عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی انتخاب می‌شوند.

برخلاف روال اغلب دانشگاه‌ها این بار دانشگاه آزاد اسلامی جوایز ارزنده‌ای را برای منتخبان این رویداد در نظر گرفته است. اعمال 10 درصد تخفیف در شهریه از جمله تسهیلاتی است که برای همه تیم‌های حاضر در رویداد تعلق می‌گیرد. جوایز نقدی 4 میلیون تومانی در مرحله استانی و 10 میلیون تومانی در مرحله کشوری قسمتی از آیتم‌های تشویقی است که برای منتخبان و تیم‌های برتر این رویداد در نظر گرفته شده است.

ایده گنجاندن کرسی‌های آزاد اندیشی دانشجویی در قالب رقابت و مسابقه برای گسترش و نهادینه کردن گفتمان «مباحثه» و«گفت‌وگو»، فکر جدیدی است که از سوی دانشگاه آزاد ارائه شده و انتظار می‌رود اثرات مثبت بسیاری در استمرار و پایداری این جریان بگذارد. البته پایِ کار آمدن استادان و شکل‌گیری هسته‌های اندیشه‌محور دانشجویی نیز در دل این رقابت‌ها گنجانده شده که می‌تواند برکات بسیاری در هم‌بست دانشجو و دانشگاه داشته باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1081742

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =