چگونه در قرنطینه خانگی با خانواده رفتار کنیم؟

یک روانشناس گفت: انتقاد از یکدیگر در دوران قرنطینه کار اشتباهی است و منفی گرایی شدید باعث ایجاد خشم، اضطراب و ترس در افراد می‌شود.

سیما فردوسی روانشناس در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز با اشاره به اینکه عده‌ای از مردم بر این باورند که دوران قرنطینه ایام سختی است، گفت: با تغییر برخی رفتارها و چالش‌ها می‌توان این اجبار را به یک فرصت تبدیل کرد زیرا در خانه ماندن اجباری زمانی برای کنار هم بودن و شناخت بیشتر اعضا خانواده است و انجام بازی و سرگرمی‌های دست جمعی به شاد نگه‌داشتن فضای خانواده کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه مردم تمرکز خود را بیشتر صرف مسائل قابل ‌پیشگیری مانند رعایت پروتکل‌های بهداشتی کنند، افزود: تمرکز در زمینه‌های غیرقابل‌پیش‌بینی مثل مسئله واکسن که زمان تولید و عرضه آن مشخص نیست باعث افزایش استرس می‌شود. اضطراب بیش ‌ازحد بهداشت روان را مختل می‌کند.

وی تأکید کرد: انجام برنامه‌های درون خانواده از قبیل خواب، تغذیه و ورزش به‌صورت منظم منجر به نظم می‌شود و خُلق افراد هم بر روی یک مدار منظم قرار می‌گیرد.

این روانشناس با توصیه به خواندن کتاب یا دیدن فیلم در ایام قرنطینه، گفت: باید از صحبت در مورد مسائل تکراری و بی‌فایده پرهیز کرد. خانواده‌ها می‌توانند با ایده‌های جدید و چالش‌های متنوع مانند خواندن یک کتاب توسط همه اعضای خانواده و تبادل‌نظر در مورد آن اوقات خود را به‌خوبی سپری کنند.

وی با بیان اینکه مردم نباید وقت خود را بیش‌ازحد صرف دیدن اخبار کنند، تصریح کرد: افراد سعی کنند ذهن خود را خیلی درگیر آمار افراد فوتی یا مبتلا شده به ویروس کرونا نکنند و تمام‌روز پیگیر اخبار نباشند که تأثیرات منفی دارد.

فردوسی با اشاره به اینکه توجه به رسانه ملی پیرامون صحبت‌های کارشناسان در مورد مسائل بهداشتی مهم است، خاطرنشان کرد: پیگیری اخبار از طریق فضای مجازی یا رسانه‌های غیربومی باعث افزایش اضطراب می‌شود.

این مشاور خانواده در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه اعضا خانواده چه نکاتی را نسبت به فردی که مجبور به دورکاری در منزل است باید مورد توجه قرار دهند، گفت: دورکاری در خانه نیازمند محیط آرام و تفکر است و بقیه اعضای خانواده هم نسبت به این موضوع وظایفی دارند.

وی با تأکید بر اینکه ذات انسان نیازمند روابط اجتماعی است، عنوان کرد: شیوع ویروس کرونا باعث شده تا امکان برقراری روابط با دیگران به‌صورت حضوری نباشد اما استفاده از تماس تصویری یا فضای مجازی برای برقراری ارتباط و دیدن یکدیگر از راه دور یک اتفاق مثبت و تأثیرگذار است.

این روانشناس انتقاد از یکدیگر در دوران قرنطینه را کاری اشتباه دانست و گفت: بیان مشکلات گذشته و بحث‌وجدل منجر به اختلال در روابط می‌شود. منفی گرایی شدید باعث ایجاد خشم، اضطراب و ترس در افراد می‌شود.

فردوسی با اشاره بر اینکه افراد سعی کنند به دنبال خوب کردن حال یکدیگر باشند، تصریح کرد: اعضای خانواده با کمک و همفکری در کارهای منزل می‌توانند مسئولیت‌پذیری خود را بالا ببرند و وقت خود را به انجام کارهای خوب بگذرانند.

این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه افراد نسبت به مسائل شکاک و بی‌اعتنا نباشند و ‌سلامتی خود و دیگران را جدی بگیرند، افزود: مردم آرامش خود را حفظ کنند و با عمل به دستورات وزارت بهداشت یا مسئولین این حوزه می‌توان هرچه زودتر از بحران کرونا گذر کرد.

کد خبر: 1081818

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =