استقلال دانشجو منشاء تحولات عظیم در کشور و دانشگاه است/ تقویت انجمن‌ها و تشکل‌ها با میدان دادن به دانشجویان

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهین‌شهر گفت: استقلال دانشجو یکی از اموری است که به هیچ وجه نمی‌توان از آن کوتاه آمد. استقلال دانشجو منشاء تحولات عظیم در کشور و دانشگاه است؛ بنابراین بر مسئولان فرهنگی و بر مدیران جامعه است که از استقلال دانشجو حفاظت کنند.

مجتبی جعفری معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهین‌شهر در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره رسالت اصلی دانشجوی امروزی گفت: در مطالعات فرهنگی معمولا تحولات اجتماعی به آرامی و نامحسوس اتفاق می‌افتد، بنابراین انتظار این که جوان‌های یک کشور بتوانند این تغییرات اجتماعی را متوجه بشوند، انتظار درستی نیست. به همین دلیل بر صاحب نظران و افراد با تجربه اجتماع لازم است که جوانان را نسبت به این تحولات آگاه کنند.

وی تصریح کرد: اگر دانشجویان احتمالاً دغدغه کمتری نسبت به شرایط حساس جامعه امروزی دارند ناشی از کم کاری کسانی است که دانش لازم را نسبت به این تحولات دارا هستند و بر آنهاست که دانشجو را نسبت به حوادث آگاه کنند.

جعفری افزود: البته در شرایط خاص مثل زمان جنگ نظامی این حساسیت خود به خود ایجاد می‌شود اما در شرایط جنگ نرم نیاز است که صاحبان خرد و اندیشه نسبت به آگاه کردن سایرین اقدام کنند. اینکه رهبر معظم انقلاب دانشجویان و جوانان را افسران جنگ نرم و اساتید دانشگاه را به عنوان فرماندهان جنگ نرم معرفی کردند به همین دلیل است.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهین‌شهر، اظهار کرد: در طول سال‌های گذشته جامعه ما تجارب ارزنده‌ای در زمینه امور اقتصادی از جمله فعالیت‌های اقتصادی زودبازده و فعالیت‌های اقتصادی کوچک به دست آورده است که این تجارب قابل انتقال به نسل جوان است. کافیست دولت‌مردان، حساسیت شرایط امروز را احساس و امکانات حداقلی لازم را در اختیار نسل جوان قرار دهند.

وی افزود: ارائه وام‌های بلندمدت و همینطور حمایت‌های لازم از اشتغال‌های کوچک اگر توسط دولت انجام شود به سرعت جوانان و دانشجویان را در حوزه فعالیت‌های اقتصادی آماده می‌کند. امروزه جوان تحصیلکرده  به راحتی می‌تواند راه‌های صادرات محصولات را به کشورهای همسایه پیدا کند و برای کشور ارزآوری داشته باشد.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهین‌شهر، ادامه داد: همانطور که رهبر معظم انقلاب بارها اشاره کرده‌اند ما همچنان در شرایط جنگی هستیم، البته نه جنگ نظامی بلکه انواع جنگ‌های فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی؛بنابراین هرگز نباید از دشمن غافل شد و اقتدار جمهوری اسلامی را بهانه‌ای کرد برای کم‌کاری.

وی تصریح کرد: این گونه نیست که بی تفاوت باشیم. بر فعالان فرهنگی جامعه فرض است که با تبعیت از فرمانده کل قوا همچنان شرایط حساس جامعه را به نسل جوان و به ویژه نسل جوان تحصیلکرده گوشزد کنند. هر جامعه‌ای اگر غفلت کند ممکن است هدف توطئه دشمنان قرارگیرد، مخصوصاً جامعه‌ای مثل کشور ما که ظرفیت‌های مادی و معنوی بی‌نهایت دارد هرگز از دستبرد دشمن در امان نیست.

جعفری اضافه کرد: اینکه چه جبهه‌ای باید امروز مد نظر جوانان ما قرار گیرد امروز دشمن به خصوص در دو جبهه،  یکی فرهنگی و دیگری جبهه اقتصادی در حال فعالیت است ما نیز باید جوانان خود را برای مبارزه در این دو حوزه فعال کنیم.

وی تأکید کرد: استقلال دانشجو یکی از اموری است که به هیچ وجه نمی‌توان از آن کوتاه آمد. استقلال دانشجو منشاء تحولات عظیم در کشور و دانشگاه است. بنابراین بر مسئولان فرهنگی و بر مدیران جامعه است که از استقلال دانشجو حفاظت کنند. دانشجویی که جسارت لازم را برای دفاع از  امور مختلف اجتماعی  ندارد، چنین دانشجویی طبیعتا در جایی که لازم است حرفی بزند سکوت خواهد کرد و در جایی که لازم است اقدامی بکند هیچ کاری نمی کند چنین دانشجویی نمی تواند برای کشور چندان موثر باشد.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهین‌شهر، اظهار کرد: در کشور ما در سالیان دراز حکومت‌های دست‌نشانده، اتفاقی افتاده بود که مردم هویتی از خود نداشتند. با آغاز نظام جمهوری اسلامی یک اتفاق بسیار چشمگیر و بی سابقه در کشور رخ داد که هرگز با قبل از آن قابل مقایسه نیست. پس از آن هم با شروع جنگ تحمیلی و موفقیت‌های جوانان در جنگی که رو در روی ما دهها کشور پیشرفته قرار گرفته بودند اما شکست خوردند باعث شد که مردم ما  بیش از پیش خودباور شوند و  به هیچ قیمتی آن را از دست ندهند.

وی افزود: بنابراین اینکه هویت جوان ما کمرنگ شده است قابل قبول نیست جوانان ما امروز  احساس  هویت  می کنند به همین  دلیل است که امروز در سنگرهای مختلف علمی فرهنگی اجتماعی و... در حال فعالیت برای کشور هستند و در بزنگاه‌های تاریخی کشور حضور پرشور پیدا می‌کنند و این  نشان دهنده وجود هویت زنده در نسل جوان است.  

جعفری تصریح کرد: اگر دشمن بتواند جوانان ما را از گذشته خودش غافل کند و ما را در جنگ نرم شکست بدهد و جای جلاد و شهید را عوض کند در آن صورت این خطر وجود دارد که جوانان ما هویت خود را از دست بدهد.  بنابراین به دست گرفتن شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی که رهبر انقلاب مکرر بر آن تاکید داشته‌اند برای جلوگیری از همین خطر است.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهین‌شهر، گفت: طبیعی است که آنچه به دانشجو و جوان امروز آموخته شود در تشکیل هویت او اثرگذار است. در یک زمانی فقط خانواده و محل تحصیل، امور آموزشی جوانان را به عهده داشت اما امروز شبکه‌های مختلف مجازی، ماهواره‌ها و رسانه‌ها در شکل دهی هویت جوانان موثرند.

جعفری تصریح کرد: اگر رسانه‌ها مدیریت شوند و جلوی رسانه‌های بیگانه گرفته شود در جهت‌دهی هویت دانشجو بسیار موثر خواهد بود؛ البته نقش خانواده و دانشگاه همچنان نقشی است بسیار مهم و اثر گذار که نباید از آن غفلت کرد.

وی گفت: از بدو انقلاب اسلامی کسانی که دغدغه رشد جامعه و رشد جوان را داشتند از قبیل شهید بهشتی، شهید مطهری و رهبر معظم انقلاب و...روی آزاد اندیشی و اجازه گفت‌و گو دادن به نسل جوان تاکید داشتند البته گروهی بودند که تندروی می‌کردند نظیر اکبر گنجی و سایرین که با برخوردهای سلبی جوانان را از بیان عقاید به نحو آزادانه منع می‌کردند و موجب محافظه‌کاری نسل جوان می‌شدند و خود ایشان بعدها به خیمه گاه  دشمن پناه بردند.

جعفری تأکید کرد: به طور کلی برخورد سلبی حتماً موجب محافظه کاری دانشجویان خواهد شد. به همین دلیل رهبر معظم انقلاب مکرّر روی آزاد اندیشی و اجازه اظهار نظر جوانان تاکید کرده‌اند.

وی افزود: مکرر به مسئولان فرهنگی جامعه گوشزد شده که اگر جوان احساس کند که به او بها داده می‌شود و کارها به او واگذار ‌شود، نسبت به پیرامون خودش حساس تر می‌شود. در نقطه مقابل اگر جوان ما احساس کند کسی دائم بالای سر او قرار گرفته و به او امر و نهی می‌کند و اجازه تصمیم گیری به او نمی‌دهد طبیعتاً عکس‌العمل سلبی نشان خواهد داد.

جعفری خاطرنشان کرد: همانگونه که رهبر معظم انقلاب مکرّر بر این نکته تاکید داشته‌اند باید جوان را دریافت، باید به او میدان داد تا او احساس دلبستگی بیشتر به جامعه خود داشته باشد.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهین‌شهر، ادامه داد: انجمن‌ها و تشکل‌های دانشجویی به درستی در راستای استقلال دانشجویان ایجاد شده است. ‌در این تشکل‌ها دانشجو فرصتی پیدا می‌کند تا برای یک جمع فرهیخته در دانشگاه تصمیم بگیرد و  مورد نقد قرار گیرد و ظرفیت‌های خود را در رقابتی سالم آشکار کند و از میان آنها افراد توانمند شناخته شده و در جامعه از ظرفیت آنها استفاده شود.

جعفری اظهار کرد: بنابراین تقویت این انجمن‌ها و تشکل‌ها و میدان دادن به دانشجویان و قرار گرفتن افراد توانمند در کنار این انجمن‌ها و تشکل ها قطعاً می‌تواند دانشجویان را دغدغه‌مند و با هویت بار آورد.

وی افزود: مهمترین تفاوتی که بین دانشجو و دانش آموز وجود دارد این است که دانش آموز در سنی است که باید بیاموزد و ذخایر علمی خود را افزایش دهد در حالیکه دانشجو در سنی است که باید مورد مشورت قرار گیرد، بنابراین وجود استاد در کنار دانشجو همچون مشاوری است که ظرفیت دانشجو را رشد می‌دهد حال آنکه  معلم  فقط اطلاعات دانش آموز را اضافه می‌کند.

جعفری تأکید کرد: اگر این نکته ظریف مورد توجه قرار بگیرد طبیعتاً استاد دانشجو را به کار خواهد گرفت، به او مشورت خواهد داد و اجازه می دهد که او خود تصمیم بگیرد. به همین دلیل است که دانشجویان همیشه امکان پرسشگری و انتقاد را از استاد و دانشگاه  و مسئولان دارند.

وی تصریح کرد: کرسی‌های آزاد اندیشی بارها مورد تاکید رهبر انقلاب قرار گرفته است. این کرسی‌ها فرصت‌های بی نظیری را پیش روی دانشجویان ما قرار می‌دهد و اجازه تضارب آرا  را برای آنها فراهم می کند. در دانشگاه‌های کشور همیشه از این کرسی‌ها چه در محدوده کلاس‌های درس و چه در سطح دانشگاه وجود داشته است؛ اما البته آنچه وجود دارد با آنچه مطلوب است فاصله خیلی زیادی دارد.

جعفری خاطرنشان کرد: بعضی دانشگاه‌ها  از جمله  دانشگاه آزاد اسلامی اخیراً در این زمینه گام‌های خوبی برداشته‌اند که امیدواریم به رونق کرسی‌ها بینجامد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1081846

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =