۵ آذر ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۰

سلامت ورزشکاران و مردم؛ خط قرمز ما

امیرعباس لشگری رئیس مرکز ورزش و تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی
سلامت ورزشکاران و مردم؛ خط قرمز ما

کار مهمی که ستاد و فدراسیون پزشکی ورزشی انجام داد، بازرسی و بازدید از اماکن ورزشی است؛ یک نوع کار نظارتی که اگر مشکلی بهداشتی در باشگاه ها وجود داشته باشد، ابتدا با تذکر و در نهایت با پلمب آن مکان ورزشی همراه می شود و این نشان از مسئولیت پذیری ستاد و فدراسیون پزشکی ورزشی دارد که سلامت ورزشکاران و مردم به طور کلی جامعه، خط قرمز این ستاد است.

باشگاه خبرنگاران دانشجویی (ایسکانیوز) - دکتر امیرعباس لشگری*: اواخر بهمن ماه ۹۸ موارد ابتلا به کرونا در کشورمان رسما اعلام شد. پس از آن به دستور وزیر محترم ورزش و جوانان و معاون ورزش قهرمانی و حرفه ای، فدراسیون پزشکی ورزشی مامور رصد ویروس کووید ۱۹ بین ورزشکاران شد و اعلام کردند تمام تصمیاتی که در حوزه ورزش در خصوص کرونا گرفته شود، باید در این ستاد کارشناسی شده و درباره آن تصمیم گیری شود و تصمیمی که این ستاد در ورزش می گیرد، برای تمام ورزش کشور لازم الاجرا خواهد بود.

اعضای ستاد مثل دیگر همکاران در بخش پزشکی و درمانی کشور، خود نیز از ویروس منحوس کرونا در امان نبودند و همکاران زیادی مبتلا شدند، اما خوشبختانه با طی مراحل درمانی و بهبودی به محل کار برگشتند و تصمیات ارزشمندی که نیاز بود برای ورزش گرفته شود و مبنی بر کمترین میزان آسیب برای ورزشکاران بود، اتخاذ شد.

در این رابطه در اسفندماه فعالیت های ورزشی از جمله لیگ فوتبال متوقف شد و باشگاه ها و دیگر اماکن ورزشی تعطیل شدند. در اردیبشهت ماه که موج فروکش کرد، به صورت پلکانی و مرحله به مرحله با رصدی که ستاد  انجام می داد بازگشایی ها انجام شد. در تمام این مدت ارتباط بسیار نزدیکی با وزارت بهداشت و به نوعی با ستاد ملی مقابله با کرونا داشتیم.

همزمان با تعطیلی فعالیت های ورزشی، ستاد مقابله با کرونا در ورزش دست به ابتکاری زد و فعالیت های ورزشی به صورت ورزش در خانه به عنوان پویش "درخانه می مانیم و ورزش می کنیم" آغاز شد. این مهم با همراهی همکاران در رسانه ها همراه شد و برنامه های متعددی در جهت عدم توقف فعالیت های جسمی پخش شد تا کاهش فعالیت بدنی در جامعه اتفاق نیفتد. چرا که کاهش فعالیت های جسمی می تواند تندرستی را تحت الشعاع قرار دهد و به بیماری منجر شود. در نتیجه با توصیه رعایت پروتکل های بهداشتی، ورزش در محیط های امن مثل خانه توصیه شد و ورزشکاران تمرینات ورزشی خود را در خانه انجام دادند.

 از نظر فعالیت های آموزشی اقدامات مهمی انجام شد از جمله راه اندازی دوره آموزشی آنلاین که به واسطه همین دوره و استقبال خوبی که باشگاهداران از آن داشتند، شاهد افزایش سطح آگاهی مردم در این خصوص بودیم.

یکی دیگر از تصمیمات مهم در خصوص بازگشایی های تدریجی، تدوین پروتکل های بهداشتی برای رشته های مختلف بود که بعد از تدوین در وزارت بهداشت تصویب و به فدراسیون ها  ابلاغ می شد.

قابل ذکر است در تمام جلسات ستاد مقابله با کرونا در ورزش بر اساس رصد صورت گرفته از شرایط بیماری در جامعه و با هماهنگی وزارت بهداشت اقدام به محدود کردن فعالیت ها یا بازگشایی ها می شود.

کار مهم دیگری که ستاد و فدراسیون پزشکی ورزشی انجام داد، بازرسی و بازدید از اماکن ورزشی است؛ یک نوع کار نظارتی که اگر مشکلی بهداشتی در باشگاه ها وجود داشته باشد، ابتدا با تذکر و در نهایت با پلمب آن مکان ورزشی همراه می شود و این نشان از مسئولیت پذیری ستاد و فدراسیون پزشکی ورزشی دارد که سلامت ورزشکاران و مردم به طور کلی جامعه، خط قرمز این ستاد است.

* رئیس مرکز ورزش و تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی و عضو ستاد مقابله با کرونا در ورزش

انتهای پیام/

کد خبر: 1081880

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =