کرونا جلودار فروش حراجی‌های هنری نشد

اگرچه در روزهای شیوع کرونا امکان شرکت حضوری در مزایده‌ها وجود ندارد، برخی حراج‌خانه‌های معروف جهان از این فرصت استفاده کرده و در حوزه فروش آنلاین رکوردهای جدیدی ثبت کرده‌اند.

 به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، به نقل از روزنامه آیریش اگزمینر، در سال ۲۰۲۰ میلادی که با شیوع کرونا تمامی ابتکارات در بازار هنر رنگ و بوی فنی و فناورانه داشتند، ثبت رکوردهای جدید هم کم نبود. حراج‌خانه‌های بزرگ دنیا نشان دادند این صنعت بیدی نیست که با باد کرونا بلرزد و می‌تواند از این بحران جهانی به نفع خود استفاده کند.

تا سال گذشته حتی تصور برگزاری یک سلسله حراج بزرگ از مسیر هنگ‌ کنگ، پاریس و لندن تا نیویورک نیز وجود نداشت اما ژوئیه امسال حراج‌خانه کریستیز با حراجی ONE برای اولین بار چنین طرحی را پیاده کرد. در این حراجی آنلاین و جهانی، آثار و طرح‌های امپرسیونیستی، مدرن و معاصر به مزایده گذاشته شدند.

این حراجی با استفاده از فناوری پخش زنده اینترنتی (استریمینگ)، ۴۲۰ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار درآمد داشت و رکوردهای جدیدی برای آثار نقاشان نامداری چون برایس ماردن، وین تیبو و جورج کوندو برجای گذاشت. همچنین بیش از ۸۰ هزار نفر از جمله ۶۰ هزار نفر در آسیا، به تماشای این مزایده نشستند بنابراین می‌توان در آینده انتظار رویدادهای بیشتری از این دست را داشت.

حراجی ساتبیز در ماه اکتبر (مهر- آبان ۹۹) از ۸۱ مزایده هنری، در مجموع یک میلیارد دلار درآمد کسب کرد. حتی پیش از استقبال بی‌نظیر از حراج آثار امپرسیونیستی و مدرن و معاصر ساتبیز، درآمد این حراجی در سال ۲۰۲۰ به حدود ۱۰۰ میلیون دلار رسیده بود. اینطور شد که این حراج‌خانه معتبر فصل حراج‌های زنده و برخط ماه نوامبر (آبان- آذر 99) را با اطمینان خاطر آغاز کرد.

درآمد ساتبیز از حراج روزانه هنر معاصر در ماه مه (اردیبهشت- خرداد ۹۹) به ۱۳ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار رسید که تا زمان نگارش این خبر، بالاترین رقم فروش در بین حراجی‌های برخط این حراج‌خانه است.

فروش برخط سال‌هاست که به یکی از گزینه‌های بازار جهانی تبدیل شده اما تا پیش از شیوع کرونا خرید آثار هنری ارزنده فقط به شرط حضور فیزیکی در اتاق‌های مزایده انجام می‌شد. این روزها که دیگر امکان تجمع افراد در یک اتاق وجود ندارد، این شرط نیز کنار رفته و مشتریان ثروتمند خود را با واقعیت جدید دنیای حراج وفق داده‌اند.

نقاشی در سه پرده (Triptych) از فرانسیس بیکن نقاش معروف اکسپرسیونیست، در حراجی برخط ماه ژوئن (خرداد- تیر ۹۹) ساتبیز در لندن به قیمت ۸۴ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار چکش خورد. این تابلو طی رقابتی ۱۰ دقیقه‌ای بین یک خریدار آنلاین از آسیا و یک مشتری تلفنی در نیویورک در نهایت به نیویورک رفت.

در همین حراجی، یک نقاشی از ژان میشل باسکیا نخستین نگارگر آمریکایی آفریقایی تبار به قیمت ۱۵ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار به فروش رفت و رکورد گرانترین خرید آنلاین در تاریخ حراجی ساتبیز را به نام خود ثبت کرد.

این روزها با وجود شیوع کرونا، بازار حراج و فروش برخط حسابی داغ شده و تنها چالشی که حراج‌خانه‌های معروف با آن روبه‌رو هستند این است که چگونه حراجی‌های طولانی را به تناسب منطقه زمانی‌های گوناگون برای خریداران آنلاین سرگرم‌کننده سازند. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1081894

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =