آرمان‌خواهی دانشجویان در قالب تشکل‌های دانشجویی شکل می‌گیرد/ پاسخ به دغدغه‌های دانشجویی با برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نورآبادممسنی، گفت: دانشجویان با برگزاری و مشارکت فعالانه در نشست‌های تخصصی و کرسی‌های آزاد اندیشی با روحیه مطالبه‌گری به بررسی و آنالیز عوامل رکود و شرایط پیشرفت جامعه می‌پردازند.

علی کریمی معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نورآبادممسنی، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، اظهار کرد: رسالت اصلی دانشجویان امروزی تلاش برای رسیدن به قله‌های علم و دانش‌های بنیادین به همراه تزکیه اخلاقی، فکری و معرفتی در جهت تحقق اهداف و آرمان‌های ایران اسلامی است.

وی تصریح کرد: به طور معمول اکثر دانشجویان در زمینه‌های علمی و دانش‌بنیان در عرصه‌های بین‌المللی نظامی، سلولی، نانو و اکثر زمینه‌های بنیادی خوش درخشیدند. دانشجویان این مرز و بوم به مسائل جامعه و کشور دغدغه‌مند و حساسیت بالایی دارند؛ اما علی رغم تاکید مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب برای امید دادن به جوانان این مرز و بوم یکی از دلایل کاهش دغدغه‌های برخی از دانشجویان به مسائل حساس جامعه، ناامیدی و بی انگیزگی الهام گرفته از وعده های دروغین برخی دولتمردان و عملکرد ناکارآمد دستگاه‌های اجرایی است.

کریمی افزود:  البته یکی دیگر از عوامل کاهش این حساسیت را می‌توان به ساختار نظام آموزشی کنونی کشور اشاره کرد که با تحولات بنیادی مطابق با سند چشم انداز ۵۰ ساله مقام معظم رهبری حرکت نکردند بایستی رویکرد دانشگاه‌های نسل اول و دوم به سمت دانشگاه کارآفرین اسلامی سوق داده شود و با ایجاد بستر و امکانات لازم جهت توانمندسازی دانشجویان مجهز به مهارت‌های بنیادی و کارآمد در جهت ایجاد اشتغال و کارآفرینی در جامعه، مجددا انگیزه و حساسیت را به این قشر فرهیخته برگرداند.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نورآبادممسنی، اظهار کرد: از ویژگی‌های ذاتی و اساسی دانشجویان موفق، متعهد و کارآمد داشتن حس مسولیت‌پذیری، مطالبه‌گری و عدالتخواهی آن‌هاست. دانشجویان این مرز و بوم با ایجاد گفتمان مطالبه‌گری و عدالتخواهی در تمام حوزه‌های توسعه و پیشرفت، پیشگام و الگوی جوانان انقلابی و ارزشی نظام جمهوری اسلامی ایران هستند.

وی ادامه داد: دانشجویان با برگزاری و مشارکت فعالانه در نشست‌های تخصصی، کرسی های آزاد اندیشی و با روحیه مطالبه‌گری به بررسی و آنالیز عوامل و موانع رکود و رونق چرخه اقتصادی می‌پردازند که تا شفاف‌سازی مساله و رسیدن به عدالت اقتصادی نباید ازهیچ کوششی دریغ کنند.

کریمی تصریح کرد: نظام مقدس جمهوری اسلامی با خودکفایی و خودباوری در تمام حوزه‌های علمی، نظامی، سازندگی و عزت ملی و منطقه‌ای توانسته است اقتدار ملی و پرچم مقاومت در برابر ظلم و استکبار جهانی را به رخ مستکبران و زیاده خواهان دنیا بکشد که این مساله را مدیون و مرهون اراده و عزم راسخ ملت شریف ایران در سایه رهنمودهای مقام معظم رهبری و الطاف الهی می داند.

وی ادامه داد: از آنجا که دشمنان ایران با عظمت از جنگ رودرو و سخت با این اراده و عزم مردمی ناامید شده‌اند دست به نقشه و برنامه‌های شوم در عرصه جنگ نرم و فرهنگی زده‌اند که با برنامه‌ریزی و فعالیت‌های مستمر از راه‌های متعدد سعی و قصد شکست این اراده و اقتدار ملی را دارد.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نورآبادممسنی، گفت: در این شرایط نقش و رسالت دانشجویان متعهد و ارزشی بیش از پیش تعیین کننده و با اهمیت است. چراکه این دانشجویان از طرفی باید برای پیشبرد و تحقق اهداف والای ایران اسلامی تلاش و فعالیت کنند و از طرف دیگر نیز بعنوان سفیران فرهنگی و الگوی جوانان بتوانند توطئه‌ها و نقشه‌های پلید دشمنان را با ارائه استراتژی‌های راهبردی و گفتمان ساز ارزشی خنثی کرده و قلب و اراده جوانان غیور و باهوش این مرز و بوم را در مسیر اصلی پیشرفت و ترقی همراه با معنویت قرار دهند.

وی ادامه داد: در این راستا مهم‌ترین جبهه‌ای که دانشجویان امروزی باید در آن فعالیت داشته باشند تلاش برای برقراری عدالت و رفع محرومیت‌های داخلی و حضور در جبهه جنگ نرم و فرهنگی دشمنان بیگانه است. دانشجویان باید با برنامه‌ریزی مدون، حضور فعالانه، تحلیل‌های سیاسی واقع بینانه و متناسب با نیازهای روز به دنبال ایجاد گفتمان روشنگری، شفافیت سازی و پاسخگویی، مبارزه با ظلم، استکبار و روحیه مقاومت و ایثار در سطح جامعه باشند به طوری‌که نقشه شوم دشمنان را به خواب‌های پریشان تبدیل کنند.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نورآبادممسنی، اضافه کرد: یکی از شاخص‌های دانشجویان انقلابی در شکل گیری نظام مقدس جمهوری اسلامی استقلال و تفکر است. از آنجا که حمایت از کرامت و هویت بشری و رفع مطالبات و نیازهای آن ها مستلزم وجود استقلال اراده بنیادین بشر است،  بنابراین جهت تشکیل جامعه بانشاط و باکرامت نیاز به احترام به اراده‌ها و استقلال افراد است.

وی افزود: در جامعه کنونی باید از تفکر دانشجویان به صورت مستقل در قالب تشکل‌های دانشجویی جهت رسیدن به اهداف والای انسانی و ارائه بهترین راهکارهای موثر در پیشرفت و توسعه مملکت استفاده کرد. البته دانشجویان با هوشیاری کامل و دقت بالا از این تفکر خردمندانه و مستقل جهت پیمودن سریع تر مسیر رشد و ترقی و شکوفا شدن استعداد و ظرفیتشان استفاده خواهند کرد.

کریمی اظهار کرد: از آرمان‌ها و ویژگی‌های ذاتی و اساسی دانشجویان می‌توان به روحیه خیرخواهی، عدالتخواهی، مبارزه با ظلم و تلاش برای رفع محرومیت‌ها و سرشار از احساسات آمیخته با موارد مذکور اشاره کرد. در صورتی‌که تفکر و اندیشه آرمانی دانشجویان با موانع بازدارنده و تند مواجه شود متاسفانه منجر به تخریب و تضعیف این روحیه آرمانی می‌شود که مانع از ایراد مطالبات حق گرا و گفتمان‌های ارزشی و عدالتخواهانه دانشجویان و باعث زوال و خروج از ریل اصلی و اساسی روحیه مطالبه گری می‌شود.

وی تأکید کرد: دانشجویان کنونی نسبت به مسائل روز و وضع جامعه حساسیت قابل توجهی دارند که برای ایجاد حساسیت بیشتر باید به نظرات و برنامه‌های آن‌ها توجه و ارزش بیشتری شود. ایجاد چنین شرایطی نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و صحیحی دارد چراکه حساسیت دانشجو باید در راستای تلاش برای رفع موانع بی‌عدالتی‌ها و نیل به حیات طیبه باشد.

کریمی به اقداماتی نظیر دعوت از دانشجویان در اردوهای جهادی جهت مشاهده محرومیت‌ها و بدبختی‌های مردم فقیر و مستضعف، سرکشی و بازدید از خانواده شهدا و جانبازان معظم جهت ایجاد روجیه فداکاری، ایثار و شهادت، بازدید از مناطق جنگی کشور و مشاهده مخروب های حاصل از جنگ نابرابر اشاره کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1081930

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =