ریاض به دنبال خروج از یمن بدون اعتراف به شکست است

یک وبسایت تحلیلی آمریکایی نوشت که دولت سعودی همزمان که گزینه‌های محدودی در یمن دارد، به دنبال خروج از جنگ پنج ساله آن هم بدون اعتراف به شکست است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی (ایسکانیوز)، وبسایت آمریکایی «مدیا لاین» در گزارشی نوشت عربستان سعودی تلاش دارد راه خروجی از یمن پیدا کند و به نیم دهه جنگ در این کشور پایان دهد، اما انتظارات از ریاض بالا و گزینه‌ها محدود است.

کافلر سپس نوشت که علی‌رغم اینکه سعودی‌ها در آوریل گذشته با نیروهای یمنی بر سر آتش‌بس دو هفته‌ای توافق کردند، اما یمنی‌ها ادامه این آتش‌بس را منوط به امضای یک توافق همه جانبه دانستند که توافق همه جانبه نیز در هر صورت به معنای شکست سعودی‌ها بود.

در این باره «بکینگز کولیچ» استاد دانشگاه لندن گفت که عربستان سعودی مایل به ترک یمن به هر قیمتی است، خاصه اینکه هزینه مالی و انسانی این چند تا این حد پیش‌بینی نشده بود و این در حالی است که بحران اقتصادی ناشی از کاهش قیمت نفت و شیوع کرونا بر اقتصاد عربستان سایه انداخته است.

او تأکید کرد که عربستان سعودی گزینه‌ای ندارد که بتواند بدون شکست از یمن خارج شود، به خصوص اینکه محمد بن سلمان ولی‌عهد سعودی در ابتدا پیش‌بینی می‌کرد که در عرض چند هفته با یک واکنش سریع حوثی‌ها را شکست داده و کار را تمام کند.

در همین راستا «عبدالغنی الاریانی» در مرکز پژوهش‌های استراتژیک صنعاء، نوشت بهترین گزینه برای سعودی‌ها معامله با حوثی‌ها و دیگر بازیگران عرصه یمن است.

الاریانی با بررسی روزنامه‌های عربستانی نوشت که این مقاله‌ها منعکس کننده نوع تفکر ریاض است. مقاله‌هایی که برای خروج از جنگ یمن دو گزینه را پیشنهاد می‌کنند که هر دوی آن آثار خطرناکی بر آینده دولت سعودی دارد، اولین گزینه توافق با انصارالله یمن و دومین گزینه نیز تجزیه یمن به ریزکشورهای متعدد است.

به عقیده این نویسنده یمنی، توافق با انصارالله گزینه بهتری برای سعودی‌هاست، چرا که یمن یکپارچه و امن، امنیت مرزهای عربستان را نیز در پی خواهد داشت و در غیر این صورت سعودی‌ها باید برای تأمین امنیت ۱۸۰۰ کیلومتر مرز خود با یمن که محل قاچاق سلاح و مواد مخدر است، هزینه هنگفت مالی و لجستیکی و انسانی بدهند.

الاریانی سپس نوشت که مقاصد مالی تنها دلیلی ادامه یافتن جنگ یمن است و در هر دو سوی جنگ برخی طرف‌ها هستند که از ادامه یافتن درگیری‌ها سود مالی به دست می‌آورند.

در همین حال «محمد بن سلمان» امیدوار است تا پیش از رسیدن به پادشاهی، بدون اینکه شکست در یمن را بپذیرد با خروج از یمن، جایگاه خود را تثبیت کند.

«حسین ابیش» پژوهشگر اندیشکده کشورهای عربی خلیج فارس در واشنگتن عقیده دارد که ریاض به توافق با حوثی‌ها نیاز دارد، اما پیش از آن اصرار دارد تا جلوی حملات یمنی‌ها به خاک عربستان را بگیرد و بر تهدید موشکی انصارالله فائق آید.

اما در حیطه سیاسی حصول توافق میان عربستان و یمنی‌ها دشوار است. «جرالد فایرستاین» نائب رئیس اندیشکده خاورمیانه و سفیر سابق آمریکا در یمن در این باره می‌گوید اهداف سعودی‌ها در هر توافقی با حوثی‌ها با اهداف آمریکا یکسان است، به ادعای وی اهداف سعودی در جنگ این است که یمن به یک کشور یکپارچه و همراه با همسایگان خود و کشورهای غربی تبدیل شود و این با منافع آمریکا سازگار است، اما در صورت شکست سعودی‌ها در تحقق این اهداف، یمن به منبع نا امنی در منطقه و تهدیدی برای تجارت جهانی و عرصه‌ای برای بسط نفوذ ایران تبدیل خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1081965

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =