برنامه وزارت علوم برای افزایش جذب و استخدام پژوهشگر پسادکتری

مدیرکل برنامه‌ریزی امور پژوهشی وزارت علوم از برنامه این وزارتخانه برای تکمیل کادر پژوهشی دانشگاه‌ها و جذب پژوهشگران ایرانی و غیرایرانی پسادکتری خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)،‌ محسن شریفی در تشریح طرح جدید این وزارتخانه برای تکمیل کادر پژوهشی و جذب پژوهشگران پسادکتری گفت: به منظور تأمین کادر نیروی انسانی لازم برای پژوهش‌های مورد نیاز و عمیق کشور از یک طرف و از طرف دیگر برای رفع نیازهای جامعه در حوزه علوم انسانی، علوم تجربی و فنی نیازمند داشتن نیروی متخصص و کادر پژوهشی مؤثر در کشور هستیم.

مدیر کل دفتر سیاستگذاری و برنامه ریزی امور پژوهشی وزارت علوم افزود: بخشی از نیروی پژوهشی کشور را اعضای هیأت علمی ما تشکیل می‌دهند و بخشی دیگر را دانشجویان تحصیلات تکمیلی. علاوه بر این پژوهشگران پسا دکتری، دستیاران پژوهشی و همینطور کارشناسان پژوهشی دیگر اجزای انجام پژوهش مؤثر و موفق در کشور هستند.

وی افزود: ما در کشور در زمینه افزایش تعداد اعضای هیأت علمی و همینطور دانشجویان تحصیلات تکمیلی در دهه‌های گذشته خوب عمل کرده ایم و در در حال حاضر نیاز است علاوه بر این افراد، پژوهشگران با تجربه که دوره دکتری خود را گذرانده اند، تحت عنوان پسادکتری در امر پژوهش در کنار اعضای هیأت علمی و دانشگاه‌ها حضور یابند.

شریفی بر لزوم توسعه دوره‌های پسادکتری و حضور دستیاران پژوهشی در مؤسسات پژوهشی و نیز در دانشگاه‌ها تاکید کرد و گفت: با توجه به اینکه فرد متقاضی دوره‌های پسادکتری، دوره دکتری خود را گذرانده و تجربه خوبی در انجام ایده‌ها دارند، می‌توانند به طور مؤثر به امر پژوهش کمک کند. در همین راستا آئین نامه‌ای در حال تدوین است و انشاالله در هفته‌های آینده از سوی وزارت علوم به مؤسسات پژوهشی ابلاغ خواهد شد.

مدیر کل دفتر سیاستگذاری و برنامه ریزی امور پژوهشی وزارت علوم هدف کلی این آئین نامه را توسعه دوره‌های پسادکتری عنوان کرد و گفت: دوره پسادکتری اختیاری است و اگر فرد در زمان گذراندن این دوره، کارنامه درخشان و دستاورهای خوبی داشته باشد و از طرفی دانشگاه هم به او نیاز داشته باشد، امکان استخدام این فرد در دانشگاه وجود دارد.

وی افزود: اتفاقاً دانشگاه‌های ما باید به این موضوع توجه ویژه ای داشته باشند و آن را در اولویت قرار دهند گرچه الزام و تعهدی برای دانشگاه وجود ندارد که حتماً این افراد را استخدام کنند ولی ورود این افراد به دانشگاه می‌تواند مقدمه‌ای برای استخدام فرد در همان مؤسسه و یا مؤسسه دیگری باشد.

شریفی اضافه کرد: اگر فردی چه ایرانی و چه غیرایرانی در خارج از کشور فارغ التحصیل شده باشد و می‌خواهد دوره پسادکتری خود را در ایران بگذراند در صورتی که با مقررات عمومی کشور در تضاد نباشد این افراد در دانشگاه‌ها به کار گرفته می‌شوند.

مدیر کل دفتر سیاستگذاری و برنامه ریزی امور پژوهشی وزارت علوم درباره شرایط جذب این افراد نیز گفت: استاد مربوطه باید طرح پژوهشی و برنامه پژوهشی مشخصی داشته باشد و استاد در صورت تأیید دانشگاه، برای انجام برنامه پژوهشی خود می‌تواند به عنوان پژوهشگر پسادکتری جذب شود. جذب این افراد متناسب با اعتبار و گرنتی است که در اختیار دانشگاه و استاد است. پس از ابلاغ آئین نامه مربوطه، دانشگاه‌ها فراخوان خواهند داد.

منبع: مهر

انتهای پیام/

کد خبر: 1081977

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =