برخی کج‌سلیقگی‌ها موجب کم‌فروغی جنبش دانشجویی شده است/ لزوم تغییر نگرش مسئولان نسبت به مطالبات دانشجویی

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان گفت: برخی کج سلیقگی ها موجب شده تا دانشجویان نسل جدید دیگر علاقه‌ای به فعالیت در برنامه‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در دانشگاه و سطح جامعه نداشته باشند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشجویان را می‌توانیم یکی از سرمایه‌های اجتماعی جامعه و موتور محرکی برای به حرکت درآوردن اقشار مختلف مردم برای حرکت به سمت آرمان‌های اصلی جامعه بدانیم. نقش جنبش‌های دانشجویی در برهه‌های مختلف تاریخی کشور ما از جمله پیروزی انقلاب اسلامی، غیرقابل انکار است؛ چرا که این قشر توانست با تکیه بر اندیشه روشنفکران آن دوره و با به کارگیری نیروی جوانی و روحیه مطالبه‌گری، محورهای اصلی انقلاب را برای عموم مردم تبیین و آن‌ها را در مسیر این محورها حرکت دهد.

در منظومه فکری امامین انقلاب اسلامی، دانشجویان باید همواره روحیه مطالبه‌گری و حساسیت نسبت به وقایع مختلف را، به عنوان هویت اصلی خودشان قلمداد کنند و هیچ‌گاه از آرمان‌ خواهی و تلاش برای حرکت به سمت جامعه آرمانی دست برندارند. اما طی چندسال گذشته باوجود شکل گیری انواع و اقسام تشکل‌ها و جنبش‌های دانشجویی، آنطور که باید و شاید شاهد تاثیرگذاری دانشجویان در بدنه جامعه نیستیم. این موضوع به عوامل مختلفی بستگی دارد که بررسی آن، نیازمند بحث‌های تخصصی با اندیشمندان و فعالان حوزه صنفی و دانشجویی است.

از همین روی برای بازشناسی هویت اصلی دانشجویان و نقش اصلی آن‌ها در شرایط امروز جامعه، با «ابوالفضل یداللهی» معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان به گفت‌وگو نشستیم. در ادامه مشروح این گفت‌وگو را می‌خوانید:

به نظر شما رسالت اصلی دانشجو و حساسیت او نسبت به جامعه امروزی چیست؟

توجه به پیشرفت علمی، تقویت مبانی معرفتی و حضور موثر و جریان ساز در مسائل اجتماعی از جمله مهم‌ترین وظایف دانشجویان در دوران کنونی است. منظور از  علم، علمی است که به افراد بصیرت و آگاهی داده و  قوه عاقله دانشجویان را برانگیخته تا با صراحت لهجه بتوانند در حل مسائل جامعه موفق شوند؛ همچنین مطالبه گری و آرمان‌خواهی را جهت اصلاح امور و بهبود وضعیت در عرصه‌های مختلف ادامه دهند.

دانشجوی امروزی چگونه می‌تواند پرچمدار تحول در این عرصه باشد؟

بنا بر اعتقاد و اعتماد امامین انقلاب اسلامی به دانشگاه و مبدا تحول بودن این نهاد از نگاه امام راحل و گفتمان ساز و تمدن ساز بودن آن از منظر مقام معظم رهبری و تاکید ایشان بر نقش آفرینی جوانان در بیانیه گام دوم انقلاب نسبت به خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی، بر دانشجویان به عنوان بخش مهمی از مخاطبان این توصیه‌ها واجب است که پرچمدار فعالیت‌های ارزشی و فرهنگی در دانشگاه‌ها باشند و مطالبه‌گری، آرمان‌خواهی و نقد منصفانه را در قالب برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی و تریبون‌های آزاد دانشجویی تمرین و ممارست کرده و با اهمیت دادن به گفتمان دینی و انقلابی در فضای دانشگاه، بتوانند به عنوان آینده‌سازان نظام اسلامی در ابعاد اعتقادی، فرهنگی و ارزشی قوی‌تر شده و با آگاهی و بصیرت بیشتر، آماده ورود به عرصه مدیریتی و اجتماعی شوند.

مهم‌ترین جبهه‌ای که دانشجویان در عصر کنونی باید به آن توجه کنند چیست؟

تقویت بنیه علمی و توجه به پیشرفت در این جبهه باعث واکسینه شدن کشور در برابر زیاده خواهی چپاولگران می‌شود. اگر این پیشرفت حاصل شود، موجب دلگرمی دوستان و ناامیدی دشمنان از تهدید و تحریم ایران اسلامی خواهد شد؛ همچنین احساس مسئولیت داشتن نسبت به مسائل اجتماعی و  کسب آگاهی نسبت به جریان‌های فکری و سیاسی، موجب تقویت قدرت تحلیل در آن‌ها می‌شود؛ در نتیجه می توانند در جبهه جنگ نرم مسلح شده و در مقابل جریان تحریف و نفوذ، منفعلانه برخورد نکنند.

نقش استاد و دانشگاه در شکل‌گیری شخصیت دانشجو چیست؟

تربیت نیروی انسانی دانا و کارآمد در بستر دانشگاهی محقق می‌شود که پرورش را در کنار آموزش یا به بیانی دیگر، در کنار دانش تخصصی زمینه فراگیری دانش اجتماعی( حضور موثر در جامعه ) و یک مهارت را برای دانشجویان فراهم سازد و از ارائه مدرک محض در یک حوزه تخصصی دوری جسته و مقدمات فراگیری و تمرین تعهد اخلاقی در برنامه دانشجویان داشته باشد.

در این میان نقش استاد به عنوان رکن رکین تعلیم و تربیت بسیار موثر است که در ادبیات مدیریت فرهنگ در دانشگاه از وی به عنوان یکی از اقطاب اثرگذار یاد می‌شود. پختگی این قشر از ارکان دانشگاه در تربیت نیروی انسانی متعهد، متخصص و در یک کلام کارآمد بسیار موثر است. پس برای پرورش و تامین سرمایه اجتماعی با خصوصیات ذکر شده، نیاز به فضایی سالم و امن و الگویی سرآمد در اخلاق و معنویت لازم است تا بتوان محصول این کارخانه انسان ساز را نیروی در تراز انقلاب اسلامی توصیف کرد.

نقش استاد و دانشگاه در شکل گیری شخصیت دانشجو چیست؟

 جنبش‌های دانشجویی از همان ابتدای تاسیس دانشگاه، به شکل نوین در ایران به دلیل رسانیدن صدای دانشجو، پیگیری مطالبات دانشجویان و همچنین تعیین سرنوشت و تاریخ سازی برای کشور تشکیل شد که تبدیل به هویت سیاسی، اجتماعی یک دانشجو شد. تا جایی که از دانشجو در ادبیات سیاسی ایران اسلامی به عنوان موذن جامعه یاد شده است و همواره در تاریخ سازی برای ایران نقش موثری ایفا کرده‌اند؛ همانند 16 آذر و همچنین نقش بسزای جنبش های دانشجویی در پیروزی انقلاب اسلامی تا به امروز که این نقش آفرینی ادامه داشته است.

امروزه متاسفانه شاهد کم فروغ شدن جنبش های دانشجویی، پایین آمدن سطح مطالبات دانشجویان، عدم کادر سازی صحیح در قالب تشکل‌های دانشجویی و نگاه صرف آموزشی و بعضا مدرک گرایی در بین آنان و همچنین عدم پاسخ صحیح برخی از مسئولین دانشگاه به مطالبه‌گری و انتقاد سازنده دانشجویان هستیم. درحالی که این دانشگاه است که مبدا تحولات جامعه بوده و دانشجویان نیروی محرکه دانشگاه بشمار می‌آیند.

امروزه شاهد عدم تمایل دانشجویان به پیوستن به جنبش‌های دانشجویی هستیم؛ چراکه برخی کج سلیقگی ها موجب شده تا دانشجویان نسل جدید دیگر علاقه ای به فعالیت در برنامه های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در دانشگاه و سطح جامعه نداشته باشند. زمانی به عمق این معضل پی برده می‌شود که نسل جوان و دانشجوی امروز دیگر مطالعه و انگیزه‌ای در زمینه شناخت جامعه و جریان‌های فکری و سیاسی نداشته باشند تا بتوانند مسائل و مناسبات روز جامعه را با آن بررسی و تحلیل کنند و به تحلیل های عموما غلط و جانب دارانه در فضای مجازی بسنده کرده و منظومه فکری و اندیشه ای خود را بر آن اساس طراحی کنند.

باید به این نکته اشاره داشته باشیم که برای برون‌رفت از این خمودگی و عزلت‌گزینی دانشجویی، باید شیوه و روش جنبش های دانشجویی مبتنی بر مخاطب‌شناسی و همچنین تغییر نگرش در مسئولان اتفاق بیفتد تا با فراهم کردن زمینه نقد و نقادی، برگزاری جلسات مناظره دانشجویی و کرسی‌های آزاد اندیشی که از توصیه‌های موکد رهبرانقلاب نیز هست، بتوان روحیه مطالبه گری و اندیشه ورزی را در میان دانشجویان تقویت کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1081999

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =