نمایشگاه مجازی کتاب مکزیک پذیرای ایران شد

سی‌وچهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب گوادالاخارای مکزیک امروز به صورت مجازی و با حضور موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران افتتاح شد.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، به نقل از روابط عمومی موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، سی‌وچهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب گوادالاخارا که به عنوان بزرگ‌ترین نمایشگاه کتاب‌های اسپانیایی‌زبان در دنیا با بیش از ۸۲۸ هزار بازدیدکننده در سال گذشته و به گفته برگزارکنندگان این نمایشگاه، بعد از فرانکفورت دومین نمایشگاه بزرگ کتاب در جهان است، امسال به سبب پیشگیری از شیوع کرونا به صورت مجازی برگزار می‌شود.

تأکید این نمایشگاه روی فرهنگ و ادبیات اسپانیولی‌زبان است و از همین رو هرساله یکی از شهرهای جهان که حداقل بخشی از مردم آن به این زبان سخن می‌گویند به عنوان مهمان افتخاری انتخاب شده و مسئولان آن به معرفی ویژگی‌های فرهنگی و ادبی شهر خود می‌پردازند. موسیقی زنده، تئاتر و فیلم نیز بخشی از این نمایشگاه را تشکیل می‌دهد.

مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران به  نمایندگی از صنعت نشر کشور ایران در این نمایشگاه در دو حوزه کودک و بزرگسال حضور دارد و به معرفی کتاب‌های برگزیده جوایز ادبی از قبیل جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و جایزه «جلال آل احمد» می‌پردازد.

بر اساس این گزارش، نمایشگاه بین‌المللی کتاب گوادلاخارا از تاریخ ۸ تا ۱۶ آذرماه سال جاری (۲۸ نوامبر تا ۶ دسامبر ۲۰۲۰) از طریق انتشار محتوای دیجیتالی روی وب‌سایت‌ نمایشگاه، پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی، تلویزیون، دانشگاه گوادلاخار و از طریق رسانه‌های عمومی سراسر مکزیک و آمریکای لاتین ادامه خواهد داشت. 

در وب‌سایت نمایشگاه علاوه بر ابزارهای رایگان برای تسهیل بازدید از عناوین انتشاراتی‌ها، یک پلتفرم تجاری برای کمک به اصحاب حرفه‌ای نشر در دسترسی بهتر به مذاکرات، آمار و ارقام و اطلاعات دیگر مربوط به این صنعت معرفی شده است.

نمایشگاه کتاب گوادالاخارا در مکزیک از سال ١٩٨٧ هر سال به مدت ۹ روز در ماه نوامبر برگزار می‌شود و ۱۷ هزار ناشر، نویسنده، کتابدار و کتاب‌فروش از بیش از ۴۰ کشور جهان در این نمایشگاه شرکت می‌کنند. 

گوادالاخارای مکزیک به عنوان پایتخت جهانی کتاب سال ۲۰۲۲ انتخاب شده است.

مدیر کل یونسکو اعلام کرده است این شهر برای برنامه جامعی که در زمینه سیاست‌هایش در استفاده از کتاب برای ایجاد تحولات اجتماعی دارد و از آن‌جا که مبارزه با خشونت و فرهنگ‌سازی برای صلح را از طریق کتاب دنبال می‌کند، این عنوان را از آن خود کرده است.

در سال جاری کوالالامپور مالزی این عنوان را به خود اختصاص داده و سال آینده قرار است تفلیس پایتخت جهانی کتاب ۲۰۲۱ باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1082057

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =