جنبش‌های دانشجویی در مقاطع حساسِ کشور نقش‌آفرینی کرده‌اند

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب گفت: جنبش‌های دانشجویی بارها توانسته‌اند فضای کشور را در بزنگاه‌های مهم تحت تأثیر قرار بدهند که نشان دهنده بصیرت و خروش خِرَد دانشجویی و دانشگاهی است

محمد کهندل در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره اهمیت جایگاه دانشجویان در جامعه اظهار کرد: دانشجویان دغدغه‌مند حاصل استادان و دانشگاه‌های مسئله محور و دغدغه‌مند هستند. ایجاد روحیه ملی و حماسی در دانشجویان امروز اولین ماموریت دانشگاه است.

وی افزود: شور و نشاط ناشی از جوانی، محیط علمی و چالش برانگیز دانشگاه در کنار هدایتگری استادان حرکت و جنبش‌های دانشجویی را پدید می‌آورند. اینکه چنین روحیه‌ای در دانشجویان ایجاد و فراگیر شود نیازمند الگوهای مناسب رفتاری و عملکردی است.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب بیان کرد: جنبش‌های دانشجویی بارها توانسته‌اند فضای کشور را در بزنگاه‌های مهم تحت تأثیر قرار بدهند که نشان دهنده بصیرت و خروش خِرَد دانشجویی و دانشگاهی است. معاونان فرهنگی واحدهای دانشگاهی باید فاکتورهای مذکور را در قالب فرهنگی عمومی کشور ممزوج کرده و به دانشجویان منتقل کنند.

کهندل با اشاره به لزوم ایجاد همگرایی فرهنگی در دانشگاه عنوان کرد: ایجاد روحیه حماسی توام با همگرایی فرهنگی بین طیف‌های مختلف دانشجویی ماموریتی است که باید با آینده نگری در دانشگاه دنبال شود تا ثمرات آن را در جامعه نیز شاهد باشیم.

وی ادامه داد: ایجاد حساسیت در دانشجویان نسبت به مسائل کشور، رشد و تعالی جامعه و رشد فردی و سوق آنها به سوی فعالیت‌های گروهی و دمیدن شور انقلابی به بدنه دانشجویی دیگر موضوعی است که باید مدیران فرهنگی دانشگاه به آن بپردازند. باید شرایطی را ایجاد کنیم که دانشجویان به چنین فضاهای فکری سوق پیدا کنند.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب تصریح کرد: ایجاد و گسترش کانون‌های فرهنگی، تشکل‌های سیاسی و حرکت‌های جهادی و بسیجی در کنار تربیت واقعی دانشجویان در چنین اجتماعاتی دانشگاه را به هدف غایی خود خواهد رساند. اگر در این راه ناموفق باشیم در ایجاد حرکت‌های فراگیر و همگرایی فرهنگی نیز ناکام خواهیم ماند.

کهندل دانشجویان را ذخیره آینده کشور خواند و گفت: اگر نتوانیم همگرایی فرهنگی را برای دانشجویان ایجاد کنیم، آینده و ثمره جوانانمان برای سایر کشورها رغم خواهد خورد و ایران اسلامی از این موهبت بی‌بهره خواهد ماند. مقوله فرهنگ فقط در هزینه کردن پولی خلاصه نمی‌شود و چالش‌ها باید با دقت بیشتری دنبال شود.

وی خاطرنشان کرد: جهت‌دهی و جهت‌گیری در مقوله فرهنگ از نکات بسیار ظریف و ضروری است. هزینه‌کرد بدون جهت جز چندگانگی فرهنگی دستاورد دیگری برای کشور نخواهد داشت و به مثابه تیری در تاریکی است. فرهنگ و دانش دو بال به هم پیوسته است که باید تقدم و تأخر آنها در شرایط و اقتضائات مختلف در نظر گرفته شود. چندگانگی اکنون گریبان‌گیر فرهنگ کشورمان شده که این موضوع می‌تواند در سایر ساحت‌های رشد و توسعه کشور نیز اثرگذار باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1082065

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =