تهران- ایسکانیوز: معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی، گفت: گسترش مراکز، رشته ها و ظرفیت دانشجو هم فرصت است، هم تهدید؛ اگر نتوانیم کیفیت را در دانشگاه جاری سازی نماییم، تهدید خواهد شد و در صورت مدیریت نظام تضمین کیفیت می توانیم از این فرصت طلایی برای ارتقای مهارت آموزش عالی و بهبود بهره وری اقتصادی کشور استفاده کنیم.


یداله مهرعلیزاده در نخستين جلسه كميته منطقه‌ای دانشگاه جامع علمی کاربردی، با تاکید بر لزوم در نظر گرفتن تبيينی نوین از سياست‌های جديد دانشگاه علمی کاربردی با رويكرد مهارتی در پذيرش بهمن‌ 93، افزود: باید نگاهی نو در دانشگاه جامع علمی ـ ‌کاربردی نسبت به ماموریت های این دانشگاه داشته باشیم.


وی تصریح کرد: در دانشگاه علمی کاربردی باید ایجاد، طراحی و گسترش رشته ها، مدرسان، فرایندها، ارتباط با بازار کار و دستگاه های اجرایی، تجاری سازی فناوری و افزایش بهره وری را مد نظر قرار داد.


بر اساس گزارش دانشگاه جامع علمی کاربردی، مهرعلیزاده، تاکید کرد: ما در تدوین استراتژی دانشگاه با دو مفهوم لختی واکنش و کم اهمیت دانستن تغییرات تدریجی مواجه هستیم که چنانچه برای آنها تدابیری اندیشده نشود کارایی و اثربخشی دانشگاه تدریجا با مشکل مواجه خواهد شد.


معاون آموزشی دانشگاه علمی کاربردی با اشاره به این که سمت گیری های ذهنی در واقع به خاطر چارچوب های فکری و نوع نگاه افراد به مسایل پیرامونی روی می دهند، افزود: ما طی سال های اخیر عمدتا در تصمیم گیری های استراتژیکی برحسب نگرش خود روندهای مطلوب و خوشایندی را شناسایی کرده و بر آنها پافشاری کردیم، در حالی که چنین روند هایی آسیب هایی جدی بر نظام تشکیل مهارت در سطوح آموزش عالی به دنبال داشته است.


وی تاکید کرد: به دلیل این نگاه یک جانبه گرا، متاسفانه روند های واقعی اما ناراحت کننده و ناخوشایند را نادیده گرفتیم که بارزترین آن تقویت روحیه مدرک گرایی و کاهش کیفیت آموزش مهارتی در مراکز بوده است؛ این مساله به ما می گوید که باید تلاش کنیم تا در کنار قوت های دانشگاه علمی کاربردی، برخی ضعف های خود را شناخته و درصدد اصلاح آنها برآییم.


وی افزود: مساله دیگری که دانشگاه جامع علمی کاربردی را با تهدید مواجه ساخته است مساله کم اهمیت دانستن تغییرات تدریجی است؛ پژوهش های انجام شده در روان شناسی اجتماعی و جامعه شناسی فرهنگی در خصوص تصمیم گیری انسان ها نشان می دهد که افراد معمولا به تغییراتی که حول یک رویداد بزرگ شکل می گیرند بیشتر اهمیت می دهند تا تغییراتی که نتیجه انباشته شدن تدریجی و بسیار آهسته تحولات جزیی هستند.


مهرعلیزاده تصریح کرد: چنین چیزی بیانگر وجود الگوهای خاص وزن دهی در ذهن افراد است. تغییرات تدریجی معمولا ناملموس هستند و به سختی می توان آنها را مشاهده کرد؛ اما شاید اثر و قدرت آنها به مراتب بیشتر از تغیرات ناگهانی و شدید باشد؛ در واقع افرادی که با استدلال های به ظاهر محکم و منطقی برای تغییرات جزیی وزن کمتری در نظر می گیرند شاید در آینده غافل گیر شده و قربانی سمت گیری های ذهنی خود شوند؛ یادآور می شود، جلسات كميته منطقه‌ای جهت پذيرش بهمن‌ماه 1393، تا 30 مهرماه با بررسی درخواست‌های دوره‌های مراكز علمی ـ كاربردی استان‌های سراسر كشور ادامه دارد.

کد خبر: 108213

وب گردی

وب گردی