اقامت اجباری در خانه؛ فرصتی برای باهم بودن

یک روانشناس گفت: در ایام قرنطینه باید اعتماد اجتماعی داشته باشیم و روحیه سازش‌پذیری و انتقادپذیری را در خود تقویت کنیم همچنین خانواده‌ها می‌توانند اقامت اجباری در خانه را به فرصت باهم بودن و لذت بردن از معاشرت با یکدیگر تبدیل کنند.

عزیزاله تاجیک اسماعیلی، روانشناس در گفتگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز با بیان اینکه در ایام قرنطینه مردم با اتفاق‌ها و مشکلاتی روبه‌رو هستند که ممکن است کارهای روزانه آن‌ها را تا حدودی مختل کند، افزود: اگر این مشکلات با تأثیرات اقتصادی همسو شود خانواده‌ها دچار وضعیت وخیمی می‌شوند. اجبار در خانه ماندن با تعطیلی روز جمعه که افراد در خانه حضور دارند، متفاوت است زیرا برخی مشکلات به خاطر اقامت اجباری در خانه ‌بر افراد خانواده فشار وارد می‌کند و باعث تولید استرس می‌شود.

این عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی با اشاره به اینکه وقتی فرد دچار استرس شود معمولاً نمی‌داند که چگونه باید رفتار کند، گفت: در هنگام عصبانیت و خشم نوع گفتگو و رفتارها با یکدیگر تند و پرخاشگرانه می‌شود.

وی افزود: گونه‌ دیگری از خانواده‌ها هستند که موضوع  اقامت اجباری در خانه را به‌ عنوان یک فرصت برای باهم بودن و لذت بردن از معاشرت با یکدیگر قلمداد می‌کنند. اکثر مردم برای تفریحات عید روزشماری می‌کنند و با فرارسیدن آن معمولاً در خانه کنار یکدیگر هستند.

اسماعیلی تأکید کرد: با گفتگو در مورد موضوعات مختلف یا بحث و تبادل‌نظر از قبیل برنامه‌ریزی برای ایام در کنار هم بودن یا فکر برای ایجاد شغل خانگی می‌توان فشارهای روحی حاصل ‌شده را کمتر کرد.

باید جنبه‌های مثبت تغییر الگوهای ارتباطی را دید

این روانشناس با بیان اینکه یکی از نیازهای انسان‌ها در زندگی برای پیشبرد کار و اهداف خود مشورت و گفتگو با یکدیگر است، یادآور شد: این موقعیت خانه‌نشینی فرصت خوبی برای گفتگو و مشورت است و ما می‌توانیم با بررسی حرف‌های اعضا خانواده عادت مشورت کردن را در خود و اعضا خانواده تقویت کنیم.

وی با بیان اینکه تغییر الگوهای ارتباطی اتفاقی است که افراد باید جنبه‌های مثبت آن را ببینند، افزود: افراد نباید با خودخواهی برخورد کنند. در ایام قرنطینه باید یک اعتماد اجتماعی داشته باشیم و روحیه سازش‌پذیری و انتقادپذیری را بیشتر در خود تقویت کنیم.

اسماعیلی با اشاره به اینکه استرس ناشی از کرونا در آدم‌ها با تیپ‌های گوناگون اثرات مختلفی دارد، تصریح کرد: مواجه‌شدن با فشار در بعضی افراد به این صورت است که فرد خیلی عادی برخورد می‌کند اما در برخی از افراد حتی تصور این موقعیت آن‌ها را دچار وحشت می‌کند.

جدی گرفتن مسائل به معنا ترس نیست

این روانشناس با بیان اینکه وجود ویروس کرونا در وضعیت فعلی یک موقعیت نگران‌کننده است، عنوان کرد: شیوع بیماری نسبت به قبل بیشتر شده و شواهد پزشکی نشان می‌دهد که اثرات بیماری به‌خصوص برای کسانی که بیماری زمینه‌ای دارند از قبیل مشکلات ریوی یا بیماری قلبی می‌تواند خطرناک‌ باشد. سرد شدن هوا در زمستان و ماندگاری بیشتر این ویروس هم یکی دیگر از علل نگرانی بیشتر است.

اسماعیلی با تأکید بر اینکه وضعیت کرونا خطرناک است و باید آن را جدی گرفت، گفت: جدی گرفتن به این معنا نیست که بترسیم. افراد می‌توانند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تنظیم یک برنامه ضدعفونی منظم اقدام به پیشگیری کنند.

وی با اشاره به اینکه با برنامه‌ریزی درست می‌توان استرس را کنترل کرد،‌ ادامه داد: با رعایت بهداشت فردی و احساس مسئولیت نسبت به هم‌نوع خود، دیگر نگرانی بیش‌ از حد موضوعیت ندارد.

این مدرس دانشگاه افزود: در صورتی که افراد به توصیه‌های ارائه شده از سوی رسانه‌های کشور توجه و پروتکل‌های بهداشتی رعایت کنند و با توجه به این مسائل به امور روزمره خود برسند می‌توان درصد بالایی از احتمال ابتلا به کرونا را کاهش داد.

نقش پررنگ شبکه‌های اجتماعی در ارتباط با افراد

وی با بیان اینکه به خاطر شیوع کرونا به دوری محکوم هستیم، افزود: برخی از افراد را هرروز بنا به دلایلی می‌دیدیم ولی اکنون به خاطر شیوع کرونا مجبور هستیم از راه دور با عزیزانمان در ارتباط باشیم و در این میان شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی نقش پررنگی در ادامه ارتباطات افراد ایفا می‌کند.

اسماعیلی ادامه داد: در حال حاضر وضعیت نسبت به گذشته تغییر کرده و تکنولوژی پیشرفت زیادی داشته به طوری که دیگر سریع‌ترین ارتباطات در دورترین نقاط دنیا هم میسر است. هدف معمول افراد متوجه شدن از حال دوستان و عزیزانشان است که با توجه با وضعیت فعلی، این کار باید به‌صورت مجازی و در شبکه‌های اجتماعی محقق شود.

برخی از عادت‌های قبلی باید ترک شوند

این کارشناس اجتماعی  پیرامون برخی از قانون‌شکنی‌ها که تابع عادت‌های انسان‌ها است، گفت: مثلاً عده‌ای از مردم عادت دارند شب‌ها تا دیروقت برای تفریح به خیابان‌ها بیایند و باید عادت‌هایی ازاین‌دست را کم کرد در چنین شرایطی قبل از هر چیزی باید روحیه انتقادپذیری را بالا برد تا مانع شیوع  این ویروس شویم  از جمله اینکه هر کس باید مسئولیت اخلاقی و اجتماعی خود را در جامعه رعایت کند.

کد خبر: 1082134

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =